Vetrinär besiktning

liiinnea

Trådstartare
Ska besikta en häst.

5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av företag. Försäkringen har inget registrerat.

Skulle ni röntgat ben igen? Jag är inne på att röntga rygg istället.

Prisklass 150”. Väldigt trovärdiga säljare!
 
Säger samma, att om hästen är bevisligen igång, fungerar, problemfri så hade jag nog inte känt att det fanns behov av att röntga. Men det är ju inga småpengar att köpa häst i den prisklassen, så du själv måste ju vara bekväm med valet - oavsett vad det är. Om du ska röntga så håller jag med om att ta ryggen. Personligen hade jag nog gjort det om jag hade några tvivel om ryggen inför köp, annars inte.

Håller tummarna för dig den här gången! 🥳
 
Ska besikta en häst.

5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av företag. Försäkringen har inget registrerat.

Skulle ni röntgat ben igen? Jag är inne på att röntga rygg istället.

Prisklass 150”. Väldigt trovärdiga säljare!

Jag hade röntgat rygg/hals på den för de priset. Mest pga närstående precis gjort den missen, köpte problemfri 5åring som efter 1år visade sig ha smått täta torn utskott nära manken. Inte mkt, men vid högre belastning och mer ridning fick individen stora problem och visade på mkt obehag. Slutligen utdömd efter många försök till att få den frisk. Mkt tråkigt.

Sen köpte jag själv en vuxen häst 11år utan att röntga och endast en gårdsbesiktning, utomlands dessutom. Men jag fick gamla plåtar från 4års ålder och jag hade ridit hästen i 1år så jag kände mig säker på att hästen var frisk. Inga problem ännu, snart 5år senare.

Så det är ju olika såklart!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 315
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 695
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp