Sv: Vetrinär besiktning av unghäst.
Rekommenderar VERKLIGEN alla att göra noggranna besiktningar på hästen man vill köpa, även om det "bara" är en 2-åring!!! Ni som läst mina tidigare trådar förstår nog vad jag menar. Själv kommer jag aldrig mer att köpa en häst utan noggrann undersökning på klinik. I mitt fall "missade" antagligen veterinären en gammal senskada vid en besikting hemma. Det behöver inte betyda att jag blev medvetet lurad, utan kanske pga att det var en 2-åring och inget böjprov gjordes. Det var inte heller så lätt att se hennes rörelser då hon verkade lite ömfotad på grus. Hursomhelst så tog jag senare hästen till klinik då jag inte tyckte att allt stod rätt till efter köpet. Där upptäcktes då en med största sannolikhet gammal skada. Veterinärerna rådde mig först till att reklamera, men sa sedan att de inte skulle kunna garantera dolt fel i en domstol. Dessutom skulle hästen nog bli helt frisk efter vila och en operation. 7 månader senare sitter jag nu här med skägget i brevlådan, med en utdömd 3-åring som har kostat multum i behandlingar, mediciner & resor. En annan sak som är viktig att poängtera är att hältan före operationen bara kunde ses på hårt underlag (betong/asfalt) efter böjning. Så...man kan inte vara nog försiktig...även om det "bara" är en unghäst!!