Vetrinär besiktning av unghäst.

D

Duva

Är i tagen att köpa mig en unghäst, troligtvis en tvååring. Tänker vetrinär besiktiga den vid köpet, men undrar om det är vanligt med besiktningar av unga hästar?

Sv: Vetrinär besiktning av unghäst.

Jag sålde en tvååring en gång. Vi gjorde en vanlig gårdsbesiktning men hoppade över böjprovet.

Vi travade och skrittade och gjorde longerprov, kollade hjärta o lungor mm mm

Det är nog ganska vanligt, men man brukar inte göra böjprov på dom. Det är mer som ett friskintyg där vet. lyssnar på hjärta och lungor och ser så att hästen inte är halt, att tändrena och bettet är OK m m. Det kan ju också behövas om man ska försäkra hästen för ett högre belopp.

Duva skrev:
Är i tagen att köpa mig en unghäst, troligtvis en tvååring. Tänker vetrinär besiktiga den vid köpet, men undrar om det är vanligt med besiktningar av unga hästar?

Det beror delvis på pris på hästen, men en vanlig besiktning UTAN böjprov (alla vet. jag känner vägrar göra böjprov på hästar yngre än 4 år eftersom man rikserar att födärva mer än at göra nytta med det!!!).
Dels kanske på om man vill ha en större u.s. med röntgen t.ex.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Rekommenderar VERKLIGEN alla att göra noggranna besiktningar på hästen man vill köpa, även om det "bara" är en 2-åring!!! Ni som läst mina tidigare trådar förstår nog vad jag menar. Själv kommer jag aldrig mer att köpa en häst utan noggrann undersökning på klinik. I mitt fall "missade" antagligen veterinären en gammal senskada vid en besikting hemma. Det behöver inte betyda att jag blev medvetet lurad, utan kanske pga att det var en 2-åring och inget böjprov gjordes. Det var inte heller så lätt att se hennes rörelser då hon verkade lite ömfotad på grus. Hursomhelst så tog jag senare hästen till klinik då jag inte tyckte att allt stod rätt till efter köpet. Där upptäcktes då en med största sannolikhet gammal skada. Veterinärerna rådde mig först till att reklamera, men sa sedan att de inte skulle kunna garantera dolt fel i en domstol. Dessutom skulle hästen nog bli helt frisk efter vila och en operation. 7 månader senare sitter jag nu här med skägget i brevlådan, med en utdömd 3-åring som har kostat multum i behandlingar, mediciner & resor. En annan sak som är viktig att poängtera är att hältan före operationen bara kunde ses på hårt underlag (betong/asfalt) efter böjning. Så...man kan inte vara nog försiktig...även om det "bara" är en unghäst!!

Håller med... har en stall kompis vars 3 åring var köpt från stuteriet hon praktiserade på. Ingen veterinär besiktning har gjorts på hästen, och den är totalt felställd i ett framben vilket hovslagaren anser kommer orsaka problem när den börjar ridas ordentligt, och som inte går att korrigera då själva skelettet är snett vi detta laget. Tjejen kan inte tillräckligt för att själv ha insett detta vid köp, men en veterinär hade definitivt noterat det. Man ska ALLTID besikta vid köp är min åsikt, för att veta vad det är man köper till sig....

Varken som säljare ELLER som köpare skulle jag vilja att en UNGHÄST genomgick böjprov!!!! Har sett vet,. utföra böjprov på de mest vidriga sätt och tacka f :devil: n för att hästen detta gjordes på haltade efter detta....Huvva!

Men det är ju MIN åsikt det......

Jag kan hålla med om att böjprov på en vinglig unghäst utan muskler ger inte mycket... Då är röntgen betydligt bättre, men man måste även titta på vilken slags häst vi pratar om... En två årig travare som ev även har startat klara ett böjprov väldigt bra, de har musklat sig och har en annan stadga i kroppen. En fyra årig travare som ägare/uppfödaren vägrar att göra ett böjprov på skulle direkt förkasta...

Men som sagt en veterinär besiktigning är viktigt, speciellt på unghästar där veterinären kan titta på benställningar och ev "sia" om framtiden. Men det gäller att hitta en veterinär som vet vad den håller på med, för alla är inte experter på hästar och benställningar.

Det är en svår fråga det där. Min erfarenhet är att man normalt inte gör böjprov på unghästar, så själv tyckte jag ju också att ovan nämnda besiktning var helt okej. Ville bara varna för vad man kan råka ut för... Angående rtg så syntes min pållas skada inte på annat än ultraljud. Hon var inte heller varm, öm eller särskilt svullen i benet utan det kändes mest konstigt när man klämde på senan :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 852
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden