Vetranquil + Foder?

Mikan

Trådstartare
Jag har fått vetranquil av veterinären inför kvällen. Nu kom jag på att när hästarna fått lugnande av veterinären inför undersökningar så får dom ju inte äta förrän det släppt. Är det samma sak med vetranquilen eller är den inte lika stark som det vet. ger ? Hade planerat ta in hästarna i god tid och ge kraftfoder med lugnande i, och sen låta dom ha mycket hö att tugga på. Men jag får kanske tänka om...

Sv: Vetranquil + Foder?

Det beror på hur 'påverkade' de blir av vetranquilet. Jag frågade just ang foder när de fått vetranquil eftersom min behövde det morgon och kväll, för att hålla sig lugn under konvalescens, och kunde ju inte gärna svälta henne större delen av dygnet.

Och oavsett vad jag gav (provade först vetranquil, fungerade inte alls ens i dubbel maxdos, sen provade jag sedalin, det fungerade i hööög dos, men inte så bra. Så tillslut fick jag spruta pleg helt enkelt) så det med mat handlade enligt vet om hur märkbart påverkade de var. Om hon inte var det utan 'bara' som vanligt (dvs lugn men inte vekade drogad) var det inga problem med att hon åt hösilage. Däremot om det var så att hon blev såpass påverkad att veterinären som han beskrev det 'skulle se det med blotta ögat om jag kom förbi och hälsade på och inte kände hästen' så var det samma restriktioner för ätande som när de sederats tyngre på klinik.

enligt min erfarenhet så behöver dom såpass mkt lugnande om det ska ha nån effekt att dom blir för drogade för att äta.....

nu är det väl lite sent kanske men jag skulle valt andra alternativ än droga. som täcka alla fönster och sätta på en skiva på hög volym och ge massor av hö. det har jag gjort i alla år och det har gått bra, trots ängslig häst...

enligt min erfarenhet så behöver dom såpass mkt lugnande om det ska ha nån effekt att dom blir för drogade för att äta.....

nu är det väl lite sent kanske men jag skulle valt andra alternativ än droga. som täcka alla fönster och sätta på en skiva på hög volym och ge massor av hö. det har jag gjort i alla år och det har gått bra, trots ängslig häst...

Fast det finns hästar som det inte hjälper på...
då hjälpte bara det du skriver OCH pleg.
Nu bor han i Värmlandsskogen och slipper förhoppningsvis allt detta. :idea:

Ett år var det hemskt, han fick vetranquilet i stor dos men det hjälpte inte, stallet gjordes iordning men det hjälpe inte. Ögon rullade, han vävde bortom all närvaro och gick inte att få kontakt med. Han blev en fara för både oss och sej själv. Hans puls var hög och han var så stressad att svetten rann av honom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har radion på och ljuset tänt, sen ligger stallet så att ev. raketer från grannarna inte syns in i stallet. Det är mest det där tjutande ljudet som han hatar. smällandet går bra, han reagerar inte när det jagas i skogarna här.

bomull i öronen?

det är svårt att vha lugnande som ges oralt lyckas få hästen helt lugn om den är rejält rädd...

lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 450
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka