Vetoryl biverkningar

Koriander

Trådstartare
Finns det nån annan här vars hund behandlas med vetoryl? Vad är era erfarenheter av medicineringen och vilka biverkningar har ni sett? Veterinärerna tycks inte kunna ett dugg om det när man frågar och påstår att det inte finns några biverkningar alls, men så väl är det inte tyvärr. Min hund har kuschings och har behandlats snart ett år och jag börjar se beteenden hos honom som jag inte sett förut.

Sv: Vetoryl biverkningar

Jaha, det verkar som jag har den enda kuschingshunden i Sverige för tillfället. Är det verkligen INGEN annan här som har en kuschingshund??

Jag måste börja med att säga att jag vet ingenting om cushings.

Det jag däremot vet är att du kan gå in på fass.se och skriva i medicinens namn och klicka på sök. Det står en massa text både om medicinen och biverkningar.

Kolla under biverkningar i bipacksedeln. Där står alla vanliga och sällsynta biverkningar.
Vad man måste se upp med är att hunden ligger på rätt dos eftersom för hög dos kan skapa addison och i värsta fall en addison-kris. Därför är det viktigt att man gör regelbundna kontroller hos veterinär.
Detta bör din vet ha informerat dig om.

Jag har en bichon som haft Cushings i tre år och ätit Vetoryl lika länge. Har inte märkt några som helst förändringar mentalt som jag kan härleda till medicinen. Dock är han 14 år gammal och blivit osäkrare, något jag helt säkert tror beror på nedsatt syn och hörsel.

Det är viktigt att hålla vetoryldosen på rätt nivå, som någon skrev, då en för stor dos kan leda till en addisonkris som är mycket allvarligare än om hunden skulle få för lite medicin då Cushing "dödar" långsammare än Addison. Enligt min vetrinär kan man endast testa om hunden får för hög dos. Detta gör vi på min hund ca var tredje månad då han på senaste tiden behövt höja dosen (tumören har antagligen växt) när han låg stilla i värderna testade vi var sjätte månad. Vi tar även leverprov då och då eftersom höga levervärden kan betyda att han ligger för lågt i dos.

Biverkningar av sjukdomen och inte av medicinen som min hund har är: Bukighet (gick över helt efter medicinering), dålig päls (bättre men inte som förr), trötthet och att han tappade muskler.

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för biverkningar du upplever att din hund har. Är du säker på att dessa inte beror på själva sjukdomen?

Han ligger ofta och darrar i kroppen. Det har kommit nyligen. Han känns även lite tröttare nuförtiden. Han har problem med klåda och har haft öroninflamation nyligen. Vi skulle prova med att sätta honom på eliminationskost för att kolla om han är allergisk, men han reagerade väldigt starkt på det fodret det var som om han fick tillbaka alla sina symtom hundra gånger om. Det positiva är att han ligger helt perfekt i alla värden och att pälsen är jättefin nu. Veterinärer verkar väldigt ovilliga till att svara på frågor om prognosen för en kuschinshund och vad man kan förvänta sig. Nu är det så att det här råkar vara den andra hunden på raken med kuschings som jag haft. den förra blev medicinerad med cellgifter och det var rena rama katastrofen, det hade dom kunnat bespara både hunden och mig. Henne fick jag ta bort ganska omgående för just biverkni gar av medicinen. Vad trevligt ändå att höra att din hund mår så bra av medicineringen och att det finns kanske hopp om livet!

Jag har en bichon som haft Cushings i tre år och ätit Vetoryl lika länge. Har inte märkt några som helst förändringar mentalt som jag kan härleda till medicinen. Dock är han 14 år gammal och blivit osäkrare, något jag helt säkert tror beror på nedsatt syn och hörsel.

Det är viktigt att hålla vetoryldosen på rätt nivå, som någon skrev, då en för stor dos kan leda till en addisonkris som är mycket allvarligare än om hunden skulle få för lite medicin då Cushing "dödar" långsammare än Addison. Enligt min vetrinär kan man endast testa om hunden får för hög dos. Detta gör vi på min hund ca var tredje månad då han på senaste tiden behövt höja dosen (tumören har antagligen växt) när han låg stilla i värderna testade vi var sjätte månad. Vi tar även leverprov då och då eftersom höga levervärden kan betyda att han ligger för lågt i dos.

Biverkningar av sjukdomen och inte av medicinen som min hund har är: Bukighet (gick över helt efter medicinering), dålig päls (bättre men inte som förr), trötthet och att han tappade muskler.

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för biverkningar du upplever att din hund har. Är du säker på att dessa inte beror på själva sjukdomen?
Hej

Hej jag har en malteser som ska börja med vetoryl vill jättegärna ha kontakt med dig för få höra om dina erfarenheter, svara gärna snart då vi ska diskutera medicin nästa vecka, tack

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 274
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 822
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
987
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka