Sv: Vetoryl biverkningar
Jag har en bichon som haft Cushings i tre år och ätit Vetoryl lika länge. Har inte märkt några som helst förändringar mentalt som jag kan härleda till medicinen. Dock är han 14 år gammal och blivit osäkrare, något jag helt säkert tror beror på nedsatt syn och hörsel.
Det är viktigt att hålla vetoryldosen på rätt nivå, som någon skrev, då en för stor dos kan leda till en addisonkris som är mycket allvarligare än om hunden skulle få för lite medicin då Cushing "dödar" långsammare än Addison. Enligt min vetrinär kan man endast testa om hunden får för hög dos. Detta gör vi på min hund ca var tredje månad då han på senaste tiden behövt höja dosen (tumören har antagligen växt) när han låg stilla i värderna testade vi var sjätte månad. Vi tar även leverprov då och då eftersom höga levervärden kan betyda att han ligger för lågt i dos.
Biverkningar av sjukdomen och inte av medicinen som min hund har är: Bukighet (gick över helt efter medicinering), dålig päls (bättre men inte som förr), trötthet och att han tappade muskler.
Jag är väldigt nyfiken på vad det är för biverkningar du upplever att din hund har. Är du säker på att dessa inte beror på själva sjukdomen?