@mackan : Nu har jag letat reda på de ställen jag har skrivit något om "vem ska köpa?", och spaltmeter är väl lite att ta i ändå?
Men nu vet vi ju svaret. Evidensia har gått samman med ett gigantiskt engelskt bolag, IVC. Är det vi djurägare vill då? Är det den utvecklingen vi önskar? Jag vet inte? Vad tycker du själv? Har du läst det jag länkat till?
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
Mer än att du oroar dig över att det ska bli ännu dyrare med avancerad djur-vård.
Men jag förstår inte vad djurägarnas/kundernas synpunkter har med saken att göra?
Ta ett annat exempel.
Volvo såldes för några år sedan till ett gigantiskt kinesiskt företag. Var det vad volvokunderna ville? Spelade det någon roll vad volvokunderna ville?
Jag tror att du lever i en missuppfattning där du tror att du som djurägare "borde" kunna påverka vem som säljer tjänsten djurvård och till vilket pris.
Ditt enda sätt som djurägare att påverka, är att välja att anlita ett visst företag eller inte.
Det kan visserligen innebära att du har slut på alternativ av geografiska skäl, men vi som kunder kan inte bestämma vilken företagare som väljer att öppna på vilken ort.
Det är ju samma sak inom alla branscher.
För att välja bil-exempel igen.
Mina föräldrar köpte ny bil i somras. De ville egentligen ha BMW eller (i pappas fall) möjligen Mercedes.
De tyckte dock att det var för långt till närmaste återförsäljare/verkstad och valde därför Volvo i stället. Trots att de egentligen inte vill ha Volvo.
I deras fall valde de ett alternativ som de ansåg var något sämre, av praktiska skäl (och nej, mamma är inte nöjd med bilen).
Samma sak med djurvård: man kan av avståndsskäl välja ett alternativ som man annars anser som något sämre.
Det är ju inte så få hästägare som åker långa avstånd till den klinik de väljer, trots att det finns andra alternativ på närmre håll.