Kampanj? Det är inte för dig fascinerande hur utvecklingen har skett, och du undrar inte hur det ska fortsätta?
Jag är "på riktigt" rädd för hur detta ska fortsätta. Jag är rädd för prisutvecklingen, och jag är rädd för det jag har sett på vissa kliniker och det mina nära bekanta berättar om. Jag är rädd för att jag inte - trots ett bra försäkringsskydd - ska kunna ge mina djur den vård de behöver. Och då pratar jag inte om avancerad cancervård och liknande.
Hoppas att det besvarade din fråga....
Nja.
1. Det är dyrt med veterinärvård.
Ja.
"Hur utvecklingen skett" - jag vet ju egentligen inte hur utvecklingen skett eftersom jag inte är så gammal. Jag vet att när jag växte upp, var det inte så vanligt att ha häst om man inte var snuskigt rik. Jag hörde inte till den kategorin; jag hörde till kategorin som bodde på en bondgård. Där var det ganska krasst: häst som blev för halt, skulle avlivats. Utredningar med röntgen och liknande fanns liksom inte på kartan.
Hur de där jätterika människorna agerade, de som hade råd att ha häst och åka på träningar på den tiden (eller ja, jätterika vet jag inte om de behövde vara men på den tiden har jag uppfattningen att man var tvungen att ha god ekonomi för att kunna ha häst; en vanlig svensson som till exemepel undersköterskor, hade helt enkelt inte råd).
Då fanns inte alls samma utbud av undersökningar: klart som sjutton att det inte var lika dyrt när varken ultraljud eller scintigrafi eller datortomografi eller magnetresonanstomografi fanns, när det inte opererades på samma sätt som nu. Klart som sjutton att det inte var lika dyrt när det mest avancerade som hände var en och annan kortison- och tuppkamsspruta mest på försök...
Det är jättedyrt med den apparatur som används inom human- och veterinärvården idag. Och om man vill ta del av tekniken, får man betala. Självklart!
Men jag förstår faktiskt inte varför det är just Evidensia du angriper.
Visst, det är en stor aktör.
Det lokala hästsjukhuset här är inte Evidensia-anslutet så jag kan inte ha synpunkter på hästvården.
Ett av de lokala smådjurssjukhusen här är Evidensia-anslutet. Jag har hittills valt dem för exempelvis kastreringar. Visst, de är lite dyrare.
Men de är lättare att få tag i, har längre öppettider så jag väljer att betala lite mer för lite bättre service.
Men jag har ju i och för sig turen att kunna välja smådjurssjukhus (jourtid kan man inte välja; de andra smådjurssjukhusen har inte öppet på nätter och helger vilket ju innebär en sämre service).
Jag förstår inte varför man bedriver en sådan energisk kampanj mot ett företag, nej.
Visst har jag också läst om historier där det gått snett. Evidensia har pekats ut... men det beror ju inte på vilket företag som driver en veterinärstation, om det blir fel.