Veterinärvård evedensia

Evidensia är ett stort paraply med riskkapitalister i ryggen och stora såna kedjor riskerar att sätta konkurrensen på djursjukvårdsmarknad ur spel, de är redan på god väg eftersom de äger ffa så många djursjukhus. Det är att skjuta sig själv i foten att inte bojkotta dem.
Jag håller med Bettysmatte fullt ut.
Tack och lov finns det djursjukvårdspersonal som vägrar sälja sig till riskkapitalisterna, de är vårt hopp för framtiden.
Tack och lov att man bor i Skåne, här finns än så länge stora kliniker som inte ägs av Evidensia eller AniCura.
En majoritet av befolkningen i ett land behöver försörja sig genom lönearbete, tycker du att det är samhällsekonomiskt OK att en leg djursjukskötare eller veterinär försörjer sig som gatsopare?

En majoritet av befolkningen i ett land behöver försörja sig genom lönearbete, tycker du att det är samhällsekonomiskt OK att en leg djursjukskötare eller veterinär försörjer sig som gatsopare?

Blir inte så lönsamt att investera i djursjukvård om personalen flyr...
Ju fler kliniker kedjorna köper upp desto mindre antal tjänster på konkurrerande kliniker, det är en ond cirkel.
Men om man tycker att två aktörer ska äga hela marknaden så är det ju inget problem....

Som tur är finns det folk som inte är beredda att sälja sig till riskkapitalisterna.

Jag är lite förvånad att mycket av diskussionen när det gäller Evidensa handlar om rätten att få diskutera. Har man den typen av synpunkter så bör man ta det via anmälningar av tråden och acceptera utfallet och inte utse sig själv till polis och försöka uppfostra folk till att sluta diskutera ämnet.

Jag blir alltid skeptisk om någon försöker tysta ner diskussioner.
Jag har varit bra nära att rapportera flera gånger, eftersom jag anser att diskussioner handlar om bra argument och fakta. Inte att man dumförklarar den andra parten och /eller kallar den fula saker. Alternativt använder sig av dolda hot.

Ju fler kliniker kedjorna köper upp desto mindre antal tjänster på konkurrerande kliniker, det är en ond cirkel.
Men om man tycker att två aktörer ska äga hela marknaden så är det ju inget problem....

Som tur är finns det folk som inte är beredda att sälja sig till riskkapitalisterna.
Dina insinuationer är ganska otrevliga.
Undrar vad @Malibu_Stacy , @Jeps m.fl. tycker om dina insinuationer.

Jag har varit bra nära att rapportera flera gånger, eftersom jag anser att diskussioner handlar om bra argument och fakta. Inte att man dumförklarar den andra parten och /eller kallar den fula saker. Alternativt använder sig av dolda hot.
Vad är ditt problem? Varför rapporterar du inte hot?

Och vad tycker du om alla de (framförallt unga) veterinärer som inte har möjlighet att välja och vraka bland jobben pga hur arbetsmarknaden ser ut i dagläget? Har de också "sålt sig"? Bör de istället ta jobb utanför sitt utbildningsområde?

Det fascinerar mig att så många hävdar att de "inte har något emot veterinärna utan det är riskkapitalisterna som är problemet", och ändå hamnar diskussionen på ett eller annat sätt alltid i att veterinärerna har "sålt sig" eller liknande uttalanden.

Evidensia skickar visst ut enkäter till kunder. Enkäterna, säger de, skickas ut några veckor efter ett besök och är designade att mäta hur nöjda kunderna är. Jag har ju varit i Helsingborg med både hund och katt och aldrig sett röken av någon enkät. Är det någon som har fått en sådan? Hur ser frågorna ut?

Du måste fylla i en lapp när du är på kliniken att du vill delta i undersökningen samt fylla i din mailadress. Självklart skickas inte enkäterna ut till varenda en som varit på kliniken. Kliniken har inga mailadresser till kunder per automatik.

Och vad tycker du om alla de (framförallt unga) veterinärer som inte har möjlighet att välja och vraka bland jobben pga hur arbetsmarknaden ser ut i dagläget? Har de också "sålt sig"? Bör de istället ta jobb utanför sitt utbildningsområde?

Det fascinerar mig att så många hävdar att de "inte har något emot veterinärna utan det är riskkapitalisterna som är problemet", och ändå hamnar diskussionen på ett eller annat sätt alltid i att veterinärerna har "sålt sig" eller liknande uttalanden.

Det blir ju knappast enklare när hela marknaden är helt uppköpt, eller hur. Det enda som kan stoppa utvecklingen är brist på kunder och personal. Att gynna dessa bolag genom att arbeta där eller anlita dem är detsamma som att stödja den här utvecklingen.
Och det är erfaren personal som får klinikerna att fungera, inte de som är nyutexaminerade.

Fast vänta lite. Evidensia har bara funnits som ägare inom djursjukvården sedan 2012. Menar du att veterinärerna och djursjukvårdarna inte kunde hitta jobb innan evidensia (och anicura) fanns?

Du måste fylla i en lapp när du är på kliniken att du vill delta i undersökningen samt fylla i din mailadress. Självklart skickas inte enkäterna ut till varenda en som varit på kliniken. Kliniken har inga mailadresser till kunder per automatik.
Har tyvärr aldrig blivit erbjuden någon sådan lapp.

Visste inte att jag sålt mig själv? Undra vad priset var? Kanske du vet, du verkar ju ha väldigt mycket insikt i frågan O_o:grin:

Det blir ju knappast enklare när hela marknaden är helt uppköpt, eller hur. Det enda som kan stoppa utvecklingen är brist på kunder och personal. Att gynna dessa bolag genom att arbeta där eller anlita dem är detsamma som att stödja den här utvecklingen.
Och det är erfaren personal som får klinikerna att fungera, inte de som är nyutexaminerade.

Jag tror knappast att riskkapitalisterna gör det svårare att få jobb som veterinär. Att arbetsmarknaden är som den är beror främst på att det utexamineras ungefär lika många nya som det pensioneras veterinärer i Sverige, och sedan tillkommer det ett inte alls obetydligt antal nya veterinärer som utbildat sig utomlands.

Jag tycker det är rejält magstarkt att lägga ansvaret på veterinärerna. Du verkar anse att hela Evidensias samt Anicuras personalkår bör säga upp sig, men missar (eller struntar i) det faktum att halv yrkeskår (i princip) då står utan försörjning. Det lär inte startas ett stort antal små, enskilda kliniker över natten där alla dessa veterinärer kan ta anställning.

Visste inte att jag sålt mig själv? Undra vad priset var? Kanske du vet, du verkar ju ha väldigt mycket insikt i frågan O_o:grin:

Ja inte har du stått upp för en konkurrensutsatt djursjukvårdsmarknad där riskkapitalister inte sitter på andra sidan ett utländskt holdingbolag och tjänar pengar.
Om du tycker att det är bra med en marknad där ett fåtal stora aktörer regerar så står det dig fritt. Jag är av en annan åsikt.

Jag jobbar tex inte för bemanningsföretag trots att jag hade kunnat tjäna betydligt bättre helt enkelt för att det går emot min övertygelse.

Någonstans är jag rädd för att det är en enda stor bubbla. Det investeras för fullt i utrustning, man expanderar och allt blir dyrare och dyrare. Det går inte längre att klara kostnaderna trots bra försäkring på sitt djur. Om jag inte har pengarna, alternativt vill delbetala/låna, så finns det ju bara en utväg. Låta bli att behandla. Om jag inte behandlar, för att jag inte har råd, då får inte heller kliniken in pengar. Vad händer sedan, när det blir så dyrt att folk inte kan använda sig av tjänsterna?

Fast vänta lite. Evidensia har bara funnits som ägare inom djursjukvården sedan 2012. Menar du att veterinärerna och djursjukvårdarna inte kunde hitta jobb innan evidensia (och anicura) fanns?

Självklart är det så men om alla veterinärer på Evidensia/Anicura säger upp sig i dagsläget är det väl högst troligt att en del av dem får problem att hitta nya jobb? Det har tagit ett tag för marknaden att utvecklas dit den är idag och den utvecklingen lär inte gå tillbaka till hur det var innan över en natt?

Jag tror knappast att riskkapitalisterna gör det svårare att få jobb som veterinär. Att arbetsmarknaden är som den är beror främst på att det utexamineras ungefär lika många nya som det pensioneras veterinärer i Sverige, och sedan tillkommer det ett inte alls obetydligt antal nya veterinärer som utbildat sig utomlands.

Jag tycker det är rejält magstarkt att lägga ansvaret på veterinärerna. Du verkar anse att hela Evidensias samt Anicuras personalkår bör säga upp sig, men missar (eller struntar i) det faktum att halv yrkeskår (i princip) då står utan försörjning. Det lär inte startas ett stort antal små, enskilda kliniker över natten där alla dessa veterinärer kan ta anställning.

Tycker du inte att det är fullständigt vansinnigt att 50% av djursjukvårdskåren arbetar för 2 kedjor?
Det är ju horribelt och säger bara ännu mer om att marknaden är ute på väldigt tunn is.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka