Veterinärvård evedensia

Ja inte har du stått upp för en konkurrensutsatt djursjukvårdsmarknad där riskkapitalister inte sitter på andra sidan ett utländskt holdingbolag och tjänar pengar.
Om du tycker att det är bra med en marknad där ett fåtal stora aktörer regerar så står det dig fritt. Jag är av en annan åsikt.

Jag jobbar tex inte för bemanningsföretag trots att jag hade kunnat tjäna betydligt bättre helt enkelt för att det går emot min övertygelse.

Din övertygelse är alltså att de som jobbar hos nämnda bolag gör det för pengar? Hur insatt är du i löneläget för veterinärer om jag får fråga?

Självklart är det så men om alla veterinärer på Evidensia/Anicura säger upp sig i dagsläget är det väl högst troligt att en del av dem får problem att hitta nya jobb? Det har tagit ett tag för marknaden att utvecklas dit den är idag och den utvecklingen lär inte gå tillbaka till hur det var innan över en natt?

Nej det hade varit bättre om man inte låtit det gå så långt. Men tydligen tycker många inte att det är något problem med en marknad utan konkurrens.

Tycker du inte att det är fullständigt vansinnigt att 50% av djursjukvårdskåren arbetar för 2 kedjor?
Det är ju horribelt och säger bara ännu mer om att marknaden är ute på väldigt tunn is.

Nu var det inte det vi diskuterade (det har diskuterats till leda i de andra trådarna) utan jag vände mig emot det faktum att du verkar vilja lägga allt ansvar hos de anställda veterinärerna.

Dom går ju inte dit utan att få lön, eller hur.

Självklart inte, men vad är det som säger att de får bättre betalt där, och att detta är motivationen till att välja just Evidensia/Anicura? Jag misstänker att det är en ganska ovanlig anledning till att vilja jobba hos dem, om man frågar de anställda. Är lönen det viktigaste har man dessutom valt helt fel yrke att lägga 5,5 års studietid på.

Ja inte har du stått upp för en konkurrensutsatt djursjukvårdsmarknad där riskkapitalister inte sitter på andra sidan ett utländskt holdingbolag och tjänar pengar.
Om du tycker att det är bra med en marknad där ett fåtal stora aktörer regerar så står det dig fritt. Jag är av en annan åsikt.

Jag jobbar tex inte för bemanningsföretag trots att jag hade kunnat tjäna betydligt bättre helt enkelt för att det går emot min övertygelse.

Men va? Hur vet du vad jag gjort eller inte gjort? Varför skulle jag INTE stå upp för en konkurrensfri djursjukvård?
Förresten tjänar alla klinikägsre pengar, oavsett om de är egna eller riskkapitalister hos Anicura.

Jag har då aldrig sagt att jag tycker att det är bra med en marknad där två stora aktörer äger majoriteten. Du kan inte tro att alla som arbetar på ett större företag automatiskt tycker att allt företaget gör är superbra?
Var tycker du att vi ska arbeta? Eller tror du att det är bättre för djursjukvården att veterinärer och djursjukskötare är arbetslösa? Du kommer knappast få bättre vård för dina djur då.

Jag tycker det är fritt fram att diskutera utvecklingen på djursjukvården, men att beskylla all personal för att ha sålt sig själv är vidrigt och inte särskilt nyanserat.

Nu var det inte det vi diskuterade (det har diskuterats till leda i de andra trådarna) utan jag vände mig emot det faktum att du verkar vilja lägga allt ansvar hos de anställda veterinärerna.

Kliniker kan inte drivas utan personal och kunder, det är bådas ansvar om man inte vill att utvecklingen ska fortsätta.
Det fanns en tid när varken Evidensia eller AniCura existerade, de har tillåtits växa. Hade det protesterats i tid hade det inte sett ut som det gör idag.
Men uppenbarligen tycker många att det är en bra utveckling, annars hade man ju inte jobbat för och gått med sina djur till dessa kliniker.

Senast ändrad:
Men va? Hur vet du vad jag gjort eller inte gjort? Varför skulle jag INTE stå upp för en konkurrensfri djursjukvård?
Förresten tjänar alla klinikägsre pengar, oavsett om de är egna eller riskkapitalister hos Anicura.

Jag har då aldrig sagt att jag tycker att det är bra med en marknad där två stora aktörer äger majoriteten. Du kan inte tro att alla som arbetar på ett större företag automatiskt tycker att allt företaget gör är superbra?
Var tycker du att vi ska arbeta? Eller tror du att det är bättre för djursjukvården att veterinärer och djursjukskötare är arbetslösa? Du kommer knappast få bättre vård för dina djur då.

Det hade kunnat höjas fler proteströster från början, då hade det inte sett ut såhär.
Har som tur var veterinärer här nere som aktivt valt att inte gynna dessa bolag, stor eloge till dem.

Det hade kunnat höjas fler proteströster från början, då hade det inte sett ut såhär.
Har som tur var veterinärer här nere som aktivt valt att inte gynna dessa bolag, stor eloge till dem.

Du anar inte vad det har protesterats. Istället för att göra antaganden kanske du behöver ta reda på lite mer fakta först innan du diskuterar.
Det är knappast så att personalen har något att säga till om när klinikägaren bestämmer sig för att sälja sin klinik.

Jag tycker det är fritt fram att diskutera utvecklingen på djursjukvården, men att beskylla all personal för att ha sålt sig själv är vidrigt och inte särskilt nyanserat.

Nej då är det ju synnerligen tragiskt att du känner dig tvingad att arbeta för ett bolag där målet är marknadsmonopol.

Jag känner mig inte alls tvingad. Jag jobbar på mitt jobb för att jag älskar det.

Det är alltså inget stort problem för dig att arbeta för att riskkapitalister ska få utdelning och att fåtalet bolag kan köpa upp ännu mer av marknaden.

Snart nog kommer det att bli ännu färre valmöjligheter, vissa tycker att det är ok andra tycker inte det.

Självklart inte, men vad är det som säger att de får bättre betalt där, och att detta är motivationen till att välja just Evidensia/Anicura? Jag misstänker att det är en ganska ovanlig anledning till att vilja jobba hos dem, om man frågar de anställda. Är lönen det viktigaste har man dessutom valt helt fel yrke att lägga 5,5 års studietid på.

Jag har inte sagt att dom får bättre betalt där.

Det är alltså inget stort problem för dig att arbeta för att riskkapitalister ska få utdelning och att fåtalet bolag kan köpa upp ännu mer av marknaden.

Snart nog kommer det att bli ännu färre valmöjligheter, vissa tycker att det är ok andra tycker inte det.

Jag har inga problem med att någon tjänar pengar så länge det återinvesteras tillräckligt.
Oavsett om det är en riskkapitalist eller Bosse som äger kliniken runt hörnet.
Jobbar du själv för ett företag där ingen tar ut lön eller tjänar pengar?

Jag funderar vidare på vad som kommer att hända i framtiden, och det hyfsat snart om man lyssnar på evidensias vd. Han uttalade sig i en intervju för en hästtidning (99% säker på att det var i Ridsport) för ett tag sedan att evidensa planerade att äga djurklinikerna i ett fåtal år bara, och att de sedan skulle säljas till andra ägare. Hur ska det då gå, tänker man? Vem ska köpa, och hur?

Nej inte uttryckligen, det var ditt inlägg om att du undviker att jobba för bemanningsföretag trots att du kan få bättre betalt där som ledde mig till att tro att det var så du menade. Men då vet jag att så inte var fallet.

Nej jag gör val i livet som inte nödvändigtvis gynnar mig ekonomiskt för att jag tycker att det finns ett större långsiktigt värde i att göra annorlunda, det påverkar tex var jag jobbar och hur jag röstar. Jag handlar också på ställen/köper tjänster med delmålet att gynna lokala och-eller små bolag.

Jag har inga problem med att någon tjänar pengar så länge det återinvesteras tillräckligt.

Jag jobbar i en ren förlustverksamhet, landstinget.

Jag funderar vidare på vad som kommer att hända i framtiden, och det hyfsat snart om man lyssnar på evidensias vd. Han uttalade sig i en intervju för en hästtidning (99% säker på att det var i Ridsport) för ett tag sedan att evidensa planerade att äga djurklinikerna i ett fåtal år bara, och att de sedan skulle säljas till andra ägare. Hur ska det då gå, tänker man? Vem ska köpa, och hur?

Troligt att man säljer en guldgås. Fast borgarna sålde ju Systembolaget så.....

Det stora problemet är inte enskilda företag, det är när marknaden styrs av ett fåtal stora aktörer som kan styra och prissätta som det dem behagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka