Veterinärvård evedensia

Självklart, det har jag inte vänt mig emot. Jag tror du förstår vad jag menade men läs annars mitt svar till HannaZ.
Jag tror inte att anicura/evidensa betalar annat än normal lön, de köper inte folk med lön utan med att köpa flertalet större kliniker så att folk får mer begränsade val om arbetsgivare.

Vilka övertygelser? Jag frågade om du tycker att jag bör byte från ett yrke jag har utbildning för och brinner för till nåt jag inte gillar, kan du inte svara på det.
Jag ser inte att det skulle vara så hälsosamt i långa loppet, jobb är en ganska stor del av våra liv. Vi tillbringar mycket tid där. Är det då inte bättre vi gör nåt vi gillar på den tiden? Sjukskrivningar beroende på jobb är en rätt stor del i dagens samhälle. Tvingas man till nåt man inte gillar ser jag inte att det kommer minska, tvärtom.

Om du inte vill försöka jobba för en framtida marknad där monopol inte styr så är det ditt val. Du gör ett personligt val utifrån vad det är värt för dig. Jag vet veterinärer som valt annorlunda, inte för att det är enkelt utan för att det är det dom tror på.

Om du inte vill försöka jobba för en framtida marknad där monopol inte styr så är det ditt val. Du gör ett personligt val utifrån vad det är värt för dig. Jag vet veterinärer som valt annorlunda, inte för att det är enkelt utan för att det är det dom tror på.

Valt att jobba inom en helt annan bransch alltså? För det är ju det vi diskuterar och det @hemlig tar upp, dvs ett scenario där man inte kan få jobb inom veterinärmedicinen utan att vända sig till AniCura/Evidensia.

Uppenbarligen inte tillräckligt stort problem för att försöka hitta jobb på en klinik som inte ägs av de stora kedjorna, vilket helt och hållet ditt fria val. Men man kan inte säga att man inte sålt sig om man tummar på sin övertygelse.
Alla håller inte med om det, en del för att de helt enkelt inte håller med, andra av okunskap/ointresse och en del för att de inte vill se hur det ligger till.

Jag tror inte att anicura/evidensa betalar annat än normal lön, de köper inte folk med lön utan med att köpa flertalet större kliniker så att folk får mer begränsade val om arbetsgivare.

Ja det blir ju en indirekt effekt av att de äger ett stort antal kliniker, det håller jag med om. Däremot tycker jag att uttryck som att personalen är "köpt", att man har "sålt sig" etc. är missvisande, men det höll du ju med om i ett annat inlägg.

Valt att jobba inom en helt annan bransch alltså? För det är ju det vi diskuterar och det @hemlig tar upp, dvs ett scenario där man inte kan få jobb inom veterinärmedicinen utan att vända sig till AniCura/Evidensia.

Nej, dom har valt bort att jobba för just Evidensia. Det finns andra kliniker, än sålänge....

Ja det blir ju en indirekt effekt av att de äger ett stort antal kliniker, det håller jag med om. Däremot tycker jag att uttryck som att personalen är "köpt", att man har "sålt sig" etc. är missvisande, men det höll du ju med om i ett annat inlägg.

Och VEM ska försöka vända skutan. Är slaget förlorat?
Som sagt finns det veterinärer som försöker vara en motvikt. Om alla började gynna dem istället för Evidensia, och hade gjort det för länge sen hade läger inte varit så illa.

Som sagt finns det veterinärer som försöker vara en motvikt. Om alla började gynna dem istället för Evidensia, och hade gjort det för länge sen hade läger inte varit så illa.
Men om ingen annan i ens område har nån ledig plats då? Om man har familj, sambo med fast jobb, barn i skolan, övrig filla där och faktiskt trivs på sitt jobb. Skulle du då börja jobba med nåt helt annat eller gå arbetslös?

Frågan kvarstår alltså vad du tycker man ska göra som veterinär om man inte får jobb på en "annan" klinik.

Ja vissa startar eget.
Det handlar om vad man är beredd att sälja sig och det man tror för. Och ja, jag tycker att sälja är ett bra ord.
Att inte göra någonting är att kapitulera inför situationen.
Mitt bidrag är att aldrig anlita Evidensia utan gynna dessa veterinärer som stått upp för det dom tror på.

@vallhund skrev ju det inlägget du citerar i respons till att @HannaZ inte tycker att man som veterinär bör ta anställning på Evidensia/Anicura överhuvudtaget. Är det de jobben man kan få tag på är ju alternativet att just jobba med något utanför sitt utbildningsområde, även om gatusopare antagligen var en överdrift för att visa en poäng, nämligen att det inte bara är att välja och vraka bland jobben hur som helst.
Nej så är det inte, i synnerhet inte för veterinärer.

Scenario 1- Det finns en överkapacitet av veterinärer/djursjukvårdare och Evidensa lyckas anställa de de behöver.

Scenario 2 - Arbetsmarknaden är i balans, Evidensa får inte tag i de anställda man behöver, förlorar därmed kapacitet/kunder som kommer att gå till andra aktörer/öppnar upp för att starta upp nya kliniker. Eventuellt säljs kliniken.

Varför skulle folk bli gatsopare (jo jag förstår att det bara var ett överdrivet exempel) när behovet av djursjukvård är det samma oavsett vem som äger klinikerna? Det är det jag ifrågasätter.

Men om ingen annan i ens område har nån ledig plats då? Om man har familj, sambo med fast jobb, barn i skolan, övrig filla där och faktiskt trivs på sitt jobb. Skulle du då börja jobba med nåt helt annat eller gå arbetslös?

Var och en ansvarar för sina val.

Att som djurägare gynna andra veterinärer än Evidensia/Anicura-anställda har jag inte vänt mig emot, det är tvärtemot ett effektivt sätt att främja mindre kliniker om det är dessa man vill stödja.

Återigen - det enda jag har vänt mig emot är att man som veterinär har "sålt sig", endast tänker på de egna intressena etc. om man jobbar på Evidensia/Anicura. Jag framhåller fortfarande att arbetsmarknaden inte är så enkel att man kan byta jobb hur som helst. Jag tycker helt enkelt inte att man är omoralisk eller egoistisk för att man behöver tänka på sin egen försörjning eller för att man vill kunna arbeta inom det yrke man utbildat sig till och trivs med.

Att som djurägare gynna andra veterinärer än Evidensia/Anicura-anställda har jag inte vänt mig emot, det är tvärtemot ett effektivt sätt att främja mindre kliniker om det är dessa man vill stödja.

Återigen - det enda jag har vänt mig emot är att man som veterinär har "sålt sig", endast tänker på de egna intressena etc. om man jobbar på Evidensia/Anicura. Jag framhåller fortfarande att arbetsmarknaden inte är så enkel att man kan byta jobb hur som helst. Jag tycker helt enkelt inte att man är omoralisk eller egoistisk för att man behöver tänka på sin egen försörjning eller för att man vill kunna arbeta inom det yrke man utbildat sig till och trivs med.

Och jag håller till stora delar inte med.

Jag tycker det är väl hårt, vilket jag skrivit. Oavsett vilket så gör man ett val.

Jag tror att det finns en risk dock med en anställning hos evidensia och anicura, med tanke på hur evidensias vd har uttalat sig angående hur länge evidensa ämnar äga kliniker, samt även hur riskkapitalägande beskrevs i arbetet som jag länkade till. Sju år, nämndes där, och evidensia är redan inne på sitt femte år sedan de första klinikerna köptes upp. Jag hade oroat mig för vad som skulle hända sedan, och nog väldigt aktivt försökt se mig om efter andra möjligheter (hos annan klinik/starta eget).

Nej så är det inte, i synnerhet inte för veterinärer.

Scenario 1- Det finns en överkapacitet av veterinärer/djursjukvårdare och Evidensa lyckas anställa de de behöver.

Scenario 2 - Arbetsmarknaden är i balans, Evidensa får inte tag i de anställda man behöver, förlorar därmed kapacitet/kunder som kommer att gå till andra aktörer/öppnar upp för att starta upp nya kliniker. Eventuellt säljs kliniken.

Varför skulle folk bli gatsopare (jo jag förstår att det bara var ett överdrivet exempel) när behovet av djursjukvård är det samma oavsett vem som äger klinikerna? Det är det jag ifrågasätter.

Nu kanske jag är trög men jag hänger inte med. Skulle du kunna utveckla hur du menar?

Scenariot som diskuterades från början var alltså inte hur det ser ut i vanliga fall utan vad som skulle hända med arbetsmarknaden kortsiktigt om alla veterinärer plötsligt bojkottade Anicura/Evidensia

Vad är det du inte håller med om, mina åsikter eller hur arbetsmarknaden ser ut?

Arbetsmarknaden hade inte sett ut som den gör om folk från början sökt sig bort från dessa kliniker. Ingen personal, inga kunder, inga pengar till investerarna. Men eftersom kortsiktighet är populärt står man nu med skit upp till anklarna, och det blir inte bättre.

Ffa hade det knappast varit något problem för de erfarna att söka andra jobb. De är ryggraden i verksamheten, utan dem faller korthuset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka