Veterinärvård evedensia

Jag tror att det finns en risk dock med en anställning hos evidensia och anicura, med tanke på hur evidensias vd har uttalat sig angående hur länge evidensa ämnar äga kliniker, samt även hur riskkapitalägande beskrevs i arbetet som jag länkade till. Sju år, nämndes där, och evidensia är redan inne på sitt femte år sedan de första klinikerna köptes upp. Jag hade oroat mig för vad som skulle hända sedan, och nog väldigt aktivt försökt se mig om efter andra möjligheter (hos annan klinik/starta eget).

Ja absolut, det är ytterligare en aspekt man får ta med i beräkningen.

Arbetsmarknaden hade inte sett ut som den gör om folk från början sökt sig bort från dessa kliniker. Ingen personal, inga kunder, inga pengar till investerarna. Men eftersom kortsiktighet är populärt står man nu med skit upp till anklarna, och det blir inte bättre.

Varför tror du att det är Anicura/Evidensia som gör att arbetsmarknaden ser ut som den gör? Den har sett likadan ut sedan innan de kom in på marknaden.

En bojkott leder såklart till förändringar till det negativa för Evidensia/Anicura, där det på lång sikt antagligen blir så att fler jobbar på kliniker som drivs av andra aktörer, det håller jag med om. På kort sikt lär det dock leda till arbetslöshet för de som bojkottar (alltså om man är många som gör det samtidigt i någon slags protest. Att en enskild veterinär bojkottar lär knappast påverka dennes jobbchanser varken hit eller dit).

Om
Varför tror du att det är Anicura/Evidensia som gör att arbetsmarknaden ser ut som den gör? Den har sett likadan ut sedan innan de kom in på marknaden.

En bojkott leder såklart till förändringar till det negativa för Evidensia/Anicura, där det på lång sikt antagligen blir så att fler jobbar på kliniker som drivs av andra aktörer, det håller jag med om. På kort sikt lär det dock leda till arbetslöshet för de som bojkottar (alltså om man är många som gör det samtidigt i någon slags protest. Att en enskild veterinär bojkottar lär knappast påverka dennes jobbchanser varken hit eller dit).

Om det bara är ett fåtal lär dom nog kunna hitta andra jobb, än så länge.....

Ja vissa startar eget.
Det handlar om vad man är beredd att sälja sig och det man tror för. Och ja, jag tycker att sälja är ett bra ord.
Att inte göra någonting är att kapitulera inför situationen.
Mitt bidrag är att aldrig anlita Evidensia utan gynna dessa veterinärer som stått upp för det dom tror på.

Och jag undrar om du verkligen tror att det är lika lätt för veterinärer att hitta jobb exakt där de vill som det är för dig att välja till vilken klinik du vänder dig som djurägare.

Nu kanske jag är trög men jag hänger inte med. Skulle du kunna utveckla hur du menar?

Scenariot som diskuterades från början var alltså inte hur det ser ut i vanliga fall utan vad som skulle hända med arbetsmarknaden kortsiktigt om alla veterinärer plötsligt bojkottade Anicura/Evidensia
Det har inte varit något angivet angående tidsaspekt. De scenarios jag drar upp är på kort (omedelbart) upp till några års sikt.

Om du inte förstår så får du utveckla vad du inte förstår. Vad nedan är det du inte hänger med på vad jag menar?

Nej så är det inte, i synnerhet inte för veterinärer.

Scenario 1- Det finns en överkapacitet av veterinärer/djursjukvårdare och Evidensa lyckas anställa de de behöver.

Scenario 2 - Arbetsmarknaden är i balans, Evidensa får inte tag i de anställda man behöver, förlorar därmed kapacitet/kunder som kommer att gå till andra aktörer/öppnar upp för att starta upp nya kliniker. Eventuellt säljs kliniken.

Varför skulle folk bli gatsopare (jo jag förstår att det bara var ett överdrivet exempel) när behovet av djursjukvård är det samma oavsett vem som äger klinikerna? Det är det jag ifrågasätter.

För att någon ska kunna köpa krävs det att något är till salu. Flera av de kliniker som idag ägs av Evidensia ägdes tidigare av ATG. Dvs de köptes av en kedja från en annan. När ATG fann att det inte var lönsamt att driva klinikerna längre fanns två alternativ: sälja eller lägga ner. Jag tror att någon klinik kan ha köpts av personalen, men slående är att så stor del av personalen (klinikcheferna) inte såg att det skulle vara lönsamt/inte ville bli företagare, och valde att inte köpa. I flera fall är personalen efter flera år kvar på samma kliniker. Det tolkar jag som att anställningstryggheten följde med köpet och att de fortfarande trivs. Varför skulle de säga upp sig då?
Andra kliniker kan ha sålts av egenföretagare som var mer intresserade av att vara veterinärer än företagare eller så var det ett sätt att rädda kliniken (och därmed både servicen och arbetstillfällena) när ägaren skulle gå i pension. En del sökte kanske aktivt efter att få de fördelar som följer med att vara en del av en kedja.
Denna utveckling är oerhört vanlig i andra branscher. Någon/några startar eget i liten skala, företaget växer, man anställer och till slut blir det för stort för att drivas av dem som startade med ett yrkeskunnande, men kanske inte så stort intresse av att driva stora företag. Det kan också finnas ett behov av att få in kapital i verksamheten. Eller en önskan om att "cacha in" och få tillbaka något av det som man har satsat i form av hårt arbete, låg lön och obefintlig fritid nr företaget byggdes upp. Jag förstår inte hur man kan fördöma någon av den personal som arbetar på dessa företag? Är de sämre veterinärer än de som startar/behåller en liten klinik för vaccinationer och enklare ingrepp?

(Men detta har ju avhandlats i liknande trådar tidigare)

Visste inte att jag sålt mig själv? Undra vad priset var? Kanske du vet, du verkar ju ha väldigt mycket insikt i frågan O_o:grin:
Jag gillar inte heller att bli anklagad för att ha sålt mig.:mad:

Det blir ju knappast enklare när hela marknaden är helt uppköpt, eller hur. Det enda som kan stoppa utvecklingen är brist på kunder och personal. Att gynna dessa bolag genom att arbeta där eller anlita dem är detsamma som att stödja den här utvecklingen.
Och det är erfaren personal som får klinikerna att fungera, inte de som är nyutexaminerade.
Kliniken jag jobbar på har blivit uppköpt. Menar du att jag skulle säga upp mig pga det? Vi är i princip samma personalstyrka som innan kliniken blev uppköpt. Jag gillar mina arbetskamrater och mitt jobb.

Jag gillar inte heller att bli anklagad för att ha sålt mig.:mad:

Kliniken jag jobbar på har blivit uppköpt. Menar du att jag skulle säga upp mig pga det? Vi är i princip samma personalstyrka som innan kliniken blev uppköpt. Jag gillar mina arbetskamrater och mitt jobb.

Nähe.
Har du inte problem med ägarförhållandena så naturligtvis inte.

Uppenbarligen inte tillräckligt stort problem för att försöka hitta jobb på en klinik som inte ägs av de stora kedjorna, vilket helt och hållet ditt fria val. Men man kan inte säga att man inte sålt sig om man tummar på sin övertygelse.
I min dela av landet finns det inte en oändlig mängd med kliniker men du tycker kanske att jag ska flytta så jag kan jobba för en oberoende klinik.

Tycker hela fokuset på Evidensia blivit så otroligt lustigt .
Som tidigare påtalat (men inga verkar erinra sig/ha koll på) ägdes de flesta hästkliniker som nu är Evidensia, tidigare av ATG och debatterna var typ likadana då. Även om svenskt hästfolk på sociala media inte etablerats fullt ut förrän precis mot slutet när ATG sålde. Däremot fanns det oerhört mycket debatter i media och mellan folk ang just ATG klinikerna . Samtidigt fanns det mycket oro och panik vad som skulle hända för alla hästägares del om ingen köpte upp ATG klinikerna utan enda möjligheterna för hästfolk skulle vara de fåtal regiondjursjukhus spridda över Sverige med väldigt långa avstånd emellan.

Nog om detta historiskt .
Jag tycker mest att det är så tydligt hur dåliga många på sociala media 2016 är ang källkritik :confused:
Man ser det så tydligt . En ponnymorsa med lite status på sociala media löper fullständig amok på alla kanaler via sociala media, och en fascinerande skara köper allt som
Skrivs och påstås rakt av . De som det minsta hittar en paragraf/erf som de kan relatera till, köper hela paketet och börjar sprida och löpa amok själva i sin tur . Det delas och förfasas över till höger och vänster, och gillaknapparma går varma . En pinne blev en hel 100 årig Ek , en hönsfjäder blev en Audi , folk "erinrar sig" , deras "väns kusin Ella" har blivit drabbad av en hemsk prislapp osv . Och vips har vi fått ett praktexemplar av "sanningsvirus" .

Jag har som sagt tidigare i liknande trådar försökt delge min rätt objektiva bild och erfarenhet av olika kliniker ägda av olika aktörer .

Jag tycker sociala media "sanningarna" ang Evidensia och Anicura blivit helt absurda i trådar på olika forum på sociala media !
Jag reagerar likadant ang att höja min åsikt om något annat namn skulle figurera , om jag anser att ekorrarna börjar bli lite många i fråga om att påstås egentligen vara ett helt annat djur .... :eek:

Jag såg förresten ett pressmeddelande släppt av Evidensia i någons FB flöde häromdagen . När jag klickade på det och kom till deras egen sida och läste kommentarsfältet så kände jag att jag nästan dog .
Så sjukt märkliga och fruktansvärda hatkommentarer där , utan något budskap eller konkret feedback alls.

Nog för min del nu helt enkelt . Jag har sagt mitt och engagerat mig i de trådar som väckt mycket engagemang i ämnet . Har försökt undvika rundgång i diskussioner. Om någon vill fördjupa sig i min åsikt i ämnet kliniker ägda av A, B eller Z så kan denne läsa övriga trådar i ämnet .

Fö så Djursjukhuset Strömsholm innan Evidensia köpte upp det, har under mina snart 40 år som djurägare varit det absolut dyraste i alla lägen .

Senast ändrad:
Tycker hela fokuset på Evidensia blivit så otroligt lustigt .
Som tidigare påtalat (men inga verkar erinra sig/ha koll på) ägdes de flesta hästkliniker som nu är Evidensia, tidigare av ATG och debatterna var typ likadana då. Även om svenskt hästfolk på sociala media inte etablerats fullt ut förrän precis mot slutet när ATG sålde. Däremot fanns det oerhört mycket debatter på övriga media och mellan folk ang ATG klinikerna . Samtidigt fanns det mycket oro och panik vad som skulle hända för alla hästägares del om ingen köpte upp ATG klinikerna utan enda möjligheterna för hästfolk skulle vara de fåtal regiondjursjukhus spridda över Sverige med väldigt långa avstånd emellan.

Nog om detta historiskt .
Jag tycker mest att det är så tydligt hur dåliga många på sociala media 2016 är ang källkritik :confused:
Man ser det så tydligt . En ponnymorsa med lite status på sociala media löper fullständig amok på alla kanaler via sociala media, och en fascinerande skara köper allt som
Skrivs och påstås rakt av . De som det minsta hittar en paragraf/erf som de kan relatera till, köper hela paketet och börjar sprida och löpa amok själva i sin tur . Det delas och förfasas över till höger och vänster, och gillaknapparma går varma . En pinne blev en hel 100 årig Ek , en hönsfjäder blev en Audi , folk "erinrar sig" , deras "väns kusin Ella" har blivit drabbad av en hemsk prislapp osv . Och vips har vi fått ett praktexemplar av "sanningsvirus" .

Jag har som sagt tidigare i liknande trådar försökt delge min rätt objektiva bild och erfarenhet av olika kliniker ägda av olika aktörer .

Jag tycker sociala media "sanningarna" ang Evidensia och Anicura blivit helt absurda i trådar på olika forum på sociala media !
Jag reagerar likadant ang att höja min åsikt om något annat namn skulle figurera , om jag anser att ekorrarna börjar bli lite många i fråga om att påstås egentligen vara ett helt annat djur .... :eek:

Jag såg förresten ett pressmeddelande släppt av Evidensia i någons FB flöde häromdagen . När jag klickade på det och kom till deras egen sida och läste kommentarsfältet så kände jag att jag nästan dog .
Så sjukt märkliga och fruktansvärda hatkommentarer där , utan något budskap eller konkret feedback alls.
Läste du SLU-arbetet som jag länkade till möjligtvis? Utifall du är intresserad av en lite mer seriös källa.
http://stud.epsilon.slu.se/7081/7/sjolin_k_140812.pdf

Så du skulle säga upp dig från det liv du har och trivs med och flytta bara för en sån sak? Flytta till ett ställe där du inte vet om du kommer trivas varken privat eller på jobbet?

Om mitt alternativ på platsen är en enda arbetsgivare för resten av livet så ja.

Om mitt alternativ på platsen är en enda arbetsgivare för resten av livet så ja.
Ok, äntligen svarar du ordentligt på en fråga.
Jag skulle inte göra det om jag trivdes både privat och på jobbet. Finns liksom ingen anledning då. @Jeps kanske har familj och barn där också, vad vet vi. Att då säga att nån som inte vill byta jobb har sålt sig och tänker fel får stå för dig, jag håller inte med.

Ok, äntligen svarar du ordentligt på en fråga.
Jag skulle inte göra det om jag trivdes både privat och på jobbet. Finns liksom ingen anledning då. @Jeps kanske har familj och barn där också, vad vet vi. Att då säga att nån som inte vill byta jobb har sålt sig och tänker fel får stå för dig, jag håller inte med.

Självklart står det för mig, jag står alltid för mina åsikter.
Om man jobbar på ett ställe som drivs emot ens principer och väljer att stanna så har man sålt sig. Att det finns massvis med omständigheter är en helt annan diskussion.
Som jag sagt innan, det är tur att det finns folk som inte kompromissar.

Självklart står det för mig, jag står alltid för mina åsikter.
Om man jobbar på ett ställe som drivs emot ens principer och väljer att stanna så har man sålt sig. Att det finns massvis med omständigheter är en helt annan diskussion.
Som jag sagt innan, det är tur att det finns folk som inte kompromissar.
Jag håller inte med om att man sålt sig, just det uttrycket. Men uppenbarligen kan vi lämna den diskussionen då vi tycker olika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka