Veterinärvård evedensia

Jag har läst det i samband med när det gavs ut . Dvs jag känner till det materialet sen länge ja .
Men vad bra. Det kom ju ut för ett par år sedan, men den tåls nog att läsas om igen. Intressanta åsikter bland annat av de veterinärer som intervjuades, tycker jag. Samt även en väldigt bra bakgrundsbeskrivning av hur riskkapitalbolag fungerar.

Men @HannaZ :confused: vad anser du dig ha för indicier/grund för att veterinärer som är anställda på en klinik som ägs av en och samma ägare högst upp , skulle vara korrumperade i fråga om djurvården ?
Jag fattar inte ?

De ATG och Evidensia och Anicura kliniker jag haft mina olika djur av olika arter hos genom åren, i kombo med andra privatägda kliniker, så har inte den som i sak äger kliniken någonsin spelat roll . Jag har haft veterinärer jag varit inte nöjd med, mer nöjd med, och inte nöjd med alls , oberoende av vem som äger .

F.ö ang när Evidensia köpte ATG klinikerna så de jag erfarit har de flesta veterinärer stannat kvar som huvudveterinärer/klinikchefer osv . Jag har inte märkt ngn som helst skillnad på kvalitet och prislapp utifrån det .

Utöver den reflektionen så ang dina inlägg närhelst du lägger dem så någonstans måste jag säga är du rätt skön !
Rak och rättfram men verkligen i ytterläge , samtidigt som du kan stå för det . Jag håller inte med dig om mycket men du är så rak oavsett utan krusiduller . Det tycker jag är rätt uppfriskande även om jag som sagt inte ofta håller med .

Senast ändrad:
F.ö ang när Evidensia köpte ATG klinikerna så de jag erfarit har de flesta veterinärer stannat kvar som huvudveterinärer/klinikchefer osv . Jag har inte märkt ngn som helst skillnad på kvalitet och prislapp utifrån det .

Fast jag tror att vi är många som HAR märkt stor skillnad på både kvalitet och prislapp när vissa kliniker blev evidensia i stället för det de var innan.

Jag sålde mig till landstinget. Jag hade kunnat få tredubbelt betalt av ett bemanningsföretag men då hade jag inte haft en arbetsplats att utvecklas på o en yrkesroll att växa i.

Jag bor i norra delen av Stockholms län, blir min hund sjuk utanför kontorstid kan jag välja mellan Bagarmossen o Ultuna, Ultuna faller bort eftersom färdtjänst bara gäller inom länet. Bagarmossen har inte det bästa ryktet men det är enda alternativet, oavsett vem som är ägare.
Fast jag tror att vi är många som HAR märkt stor skillnad på både kvalitet och prislapp när vissa kliniker blev evidensia i stället för det de var innan.
Och vi är förmodligen lika många, om inte fler som inte märkt skillnad. Den klinik jag anlitar har samma personal o har inte förändrats till följd av ägarbytet.

Och vi är förmodligen lika många, om inte fler som inte märkt skillnad. Den klinik jag anlitar har samma personal o har inte förändrats till följd av ägarbytet.

Det är ju precis det jag menar. Allas våra upplevelser är subjektiva, och inga är mer rätt eller fel än någon annans.

Men vad bra. Det kom ju ut för ett par år sedan, men den tåls nog att läsas om igen. Intressanta åsikter bland annat av de veterinärer som intervjuades, tycker jag. Samt även en väldigt bra bakgrundsbeskrivning av hur riskkapitalbolag fungerar.

Ja den är rätt gammal som sagt men säkert intressant för många ändå som deltar i /läser dessa trådar .
Hur riskkapitalägda bolag funkar osv känner jag personligen att det finns mycket bra fakta om som är snäppet bättre än just SLU studentarbeten i sak .

Ja det har jag ingen åsikt om ? Det har du ju uppenbarligen utifrån dina trådar och inlägg och många andra ?
Jag vet inte varför du svarar ang detta ?

Troligt att man säljer en guldgås. Fast borgarna sålde ju Systembolaget så.....

Du behöver verkligen göra någon form av faktakoll innan du häver ur dig saker. Systembolaget ägs fortfarande till 100% av svenska staten, så vilken utförsäljning du yrar om kan man undra över.
Vin&Sprit såldes, men V&S och Systembolaget är två helt skilda bolag.

Dina argument saknar trovärdighet och faller platt till marken när du kommer med uppenbart felaktiga/lögnaktiga påståenden, väljer gör att sanningshalten i alla dina andra argument också känns mycket tveksam. Att "alla /många minsann tycker så" eller skriver så på nätet gör inte en sak sann, utan bara till en modern vandringssägen.

Du behöver verkligen göra någon form av faktakoll innan du häver ur dig saker. Systembolaget ägs fortfarande till 100% av svenska staten, så vilken utförsäljning du yrar om kan man undra över.
Vin&Sprit såldes, men V&S och Systembolaget är två helt skilda bolag.

Dina argument saknar trovärdighet och faller platt till marken när du kommer med uppenbart felaktiga/lögnaktiga påståenden, väljer gör att sanningshalten i alla dina andra argument också känns mycket tveksam. Att "alla /många minsann tycker så" eller skriver så på nätet gör inte en sak sann, utan bara till en modern vandringssägen.

Helt riktigt! Det är vin&sprit som såldes.
Resten du mumlar om vet jag inte vad det har med mina inlägg att göra.

Jag har inte märkt någon skillnad alls och därför fortsätter jag åka till min vanliga klinik som numera ägs av Evidensia.

Skall legitimerade djursjukskötare o veterinärer arbetsvägra för att ägarstrukturerna inte passar @bettysmatte o @HannaZ ? Varför startar ni inte egna kliniker som passar era politiska preferenser?
När min hund satte i sig choklad så ringde jag inte i förväg o bokade en veterinär som inte röstade på SD.

När man söker arbete så söker man inom de områden man är utbildad, man får varken A kassa eller soc bidrag om man vägrar ta erbjudna arbeten, oavsett område.

Skall legitimerade djursjukskötare o veterinärer arbetsvägra för att ägarstrukturerna inte passar @bettysmatte o @HannaZ ? Varför startar ni inte egna kliniker som passar era politiska preferenser?
När min hund satte i sig choklad så ringde jag inte i förväg o bokade en veterinär som inte röstade på SD.

När man söker arbete så söker man inom de områden man är utbildad, man får varken A kassa eller soc bidrag om man vägrar ta erbjudna arbeten, oavsett område.

Att säga upp sig är inte att arbetsvägra.
Om man ska jobba med djursjukvård ska man vara utbildad inom området så det är inte riktigt ett alternativ för mig.
Jag säljer mig inte till bemanningsföretag för att det är emot min övertygelse utan jag stannar i landstinget som ju betalar så bra....

Politiska preferenser :confused: ? Snurrar du inte ihop två trådar nu?
Jag tror att det är vettigt att sätta sig in lite grann i hur riskkapitalbolagen funkar, och kanske då till och med bli lite orolig över hur det ska gå med favoritveterinären eller favoritkliniken när riskkapitalbolaget (ofta efter ca 7 år) är färdig med kliniken. Det känns lite IT-/bostadsbubbla över det hela.

Och för att förtydliga vad jag menar, så har jag mer än en gång läst i diskussioner på buke att ingen annan än evidensia/anicura vill äga eftersom det inte är lönsamt att driva stora kliniker (ett argument som jag dock tvivlar starkt på). Skulle då detta vara sant, ja då står vi ju verkligen inför en kris! Vad ska hända med närmare 100 kliniker (och ett stort antal anställda) om/när evidensia och anicura vill sälja?

Självklart står det för mig, jag står alltid för mina åsikter.
Om man jobbar på ett ställe som drivs emot ens principer och väljer att stanna så har man sålt sig. Att det finns massvis med omständigheter är en helt annan diskussion.
Som jag sagt innan, det är tur att det finns folk som inte kompromissar.

Jag tycker att landstinget i mitt län drivs på ett sanslöst dåligt sätt och har så gjorts i många många år. Det gör dock inte att jag anser att personalen på sjukhusen och landstingets vårdcentraler i länet skulle ha "sålt" sig när de väljer att jobba där.

Ja inte har du stått upp för en konkurrensutsatt djursjukvårdsmarknad där riskkapitalister inte sitter på andra sidan ett utländskt holdingbolag och tjänar pengar.
Om du tycker att det är bra med en marknad där ett fåtal stora aktörer regerar så står det dig fritt. Jag är av en annan åsikt.

Jag jobbar tex inte för bemanningsföretag trots att jag hade kunnat tjäna betydligt bättre helt enkelt för att det går emot min övertygelse.

OK, ditt inlägg var inte alls riktat till mig.
Jag har inga svårigheter att förstå grundresonemanget: det är hälsosamt för ekonomin med konkurrens. För kundernas ekonomi, alltså.

Men jag har väldigt svårt att förstå att du lägger ansvaret för utvecklingen på enskilda anställda.

Jag är anställd. För att det är praktiskt för mig. Jag behöver då inte göra stora investeringar i lokal, IT, utrustning. Och jag har en säker månadsinkomst.
Det är praktiskt för mig.

Jag utgår från att de flesta veterinärer - och andra yrkesgrupper också för den delen - resonerar på likartat sätt.
Man har ett yrke, man söker lediga jobb. Man tar ett jobb som passar utifrån geografi, arbetstider (i den mån man kan välja) med mera.

Vad är det som gör att du tycker att enskilda veterinärer ska bära ansvaret för att det ska finnas konkurrens på marknaden?

OK, ditt inlägg var inte alls riktat till mig.
Jag har inga svårigheter att förstå grundresonemanget: det är hälsosamt för ekonomin med konkurrens. För kundernas ekonomi, alltså.

Men jag har väldigt svårt att förstå att du lägger ansvaret för utvecklingen på enskilda anställda.

Jag är anställd. För att det är praktiskt för mig. Jag behöver då inte göra stora investeringar i lokal, IT, utrustning. Och jag har en säker månadsinkomst.
Det är praktiskt för mig.

Jag utgår från att de flesta veterinärer - och andra yrkesgrupper också för den delen - resonerar på likartat sätt.
Man har ett yrke, man söker lediga jobb. Man tar ett jobb som passar utifrån geografi, arbetstider (i den mån man kan välja) med mera.

Vad är det som gör att du tycker att enskilda veterinärer ska bära ansvaret för att det ska finnas konkurrens på marknaden?

Om dom inte vill ha några valmöjligheter i framtiden kan dom låta bli att bry sig.
Jag hyllar de personer som försöker stå emot och jobbar för att riskkapital inte ska ta över hela marknaden. Mitt bidrag är att stödja dessa genom att utan undantag besöka deras kliniker istället för Evidensia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka