Veterinärintyg till importhäst

Starforsaken

Trådstartare
Har köpt en häst i Tyskland och väntar nu på att få hem honom.
Tänkte på hälsointyget. Uppfödaren kommer fixa det, men han vill ha adress och telefonnummer till min veterinär. Men är det till min lokala veterinär eller måste det vara distriktaren eller gränsveterinär?
Vad står mer i hälsointyget?

Sv: Veterinärintyg till importhäst

Men är det inte ett sånt 48h hälsointyg? Varför ska han kontakta din veterinär? Det är ju hans veterinär som utfärdar intyget?

När jag hämtade hem min holländska så utfärdade säljarens veterinär detta hälsointyg och han ringde inte till någon svensk veterinär utan bara utfärdade intyget så var det bara att åka sen. Hälsointyget är väl bara till för att intyga att hästen är fullt frisk och får transporteras? Kan leta upp mitt och se vad det stod i det om du vill

Jo, det är det. Men jag hittar ingenstans själv vad det ska stå så jag litar ju på honom :)
Det vore jättesnällt om du ville kolla :)

Jag har för mig att det är för att tullen ska vara säkra på att det inte är ngt skumt med hästen eller ngt sånt... Så att den inte ska fara illa.. Jag skrev in Flyinges distriktare, trots att jag aldrig anlitar dem utan har en lokal veterinär. Hursom så är han ju hemma nu, din lilla häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka