Veterinärintyg till importhäst

Starforsaken

Trådstartare
Har köpt en häst i Tyskland och väntar nu på att få hem honom.
Tänkte på hälsointyget. Uppfödaren kommer fixa det, men han vill ha adress och telefonnummer till min veterinär. Men är det till min lokala veterinär eller måste det vara distriktaren eller gränsveterinär?
Vad står mer i hälsointyget?

Sv: Veterinärintyg till importhäst

Men är det inte ett sånt 48h hälsointyg? Varför ska han kontakta din veterinär? Det är ju hans veterinär som utfärdar intyget?

När jag hämtade hem min holländska så utfärdade säljarens veterinär detta hälsointyg och han ringde inte till någon svensk veterinär utan bara utfärdade intyget så var det bara att åka sen. Hälsointyget är väl bara till för att intyga att hästen är fullt frisk och får transporteras? Kan leta upp mitt och se vad det stod i det om du vill

Jo, det är det. Men jag hittar ingenstans själv vad det ska stå så jag litar ju på honom :)
Det vore jättesnällt om du ville kolla :)

Jag har för mig att det är för att tullen ska vara säkra på att det inte är ngt skumt med hästen eller ngt sånt... Så att den inte ska fara illa.. Jag skrev in Flyinges distriktare, trots att jag aldrig anlitar dem utan har en lokal veterinär. Hursom så är han ju hemma nu, din lilla häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka