veterinärförsäkring??

Minerva

Trådstartare
Ja Hej.!
Jag har ganska nyligen skaffat mig en hanhund. han har ett litet sår på sin örsnibb som inte riktigt vill läka. jag har ingen veterinärförsäkring på honom (tyvärr inte på tiken heller)
Jag vet ju inte HUR tecknar man sån försäkring? går man till vet o fixar de eller hur gör man?
Det känns lite dumt, jag vet skaffar man djur så ska man se till och försäkra dom..men jag har bandraser, och jag vet inte..livsförsäkring är vell ingen ide? de sa iaf min kompis..(dom är 7 o 5 år gamla)
Men vet försäkring är ju bra att ha...
Ang såret på hanens öra så vill det ju sm sagt inte läka..har "slår" sönder det.. när han ruskar på huvdet.. (vilket han gör alldeles för ofta :crazy: ) så far det åt alla håll å kanter...
men det är verkligen ett konstigt sår..för ena sekunden är det jätte fint..å nästa sekund är det blod överallt!!!
jag vet ite va jag ska göra...
hjälp??
 
Sv: veterinärförsäkring??

Jag har för mig att gränsen går vid 7 års ålder för nyförsäkring hos de flesta bolag.

Annars ringer du bara till försäkringsbolaget och ber om att teckna försäkring, jättelätt. Antagligen kommer du att behöva friskintyg från veterinär på dina eftersom de är så pass gamla.

Ang. såret på örat, min hund har också haft ett sånt. Köp väv på apoteket, kan inte säga vad det heter riktigt, men det är väv med klister på ena sidan. Sen viker du det runt så skyddar det så att det kan läka. Det blir tunt och stör inte hunden, samtidigt som det andas och ändå skyddar.

//E
 
Sv: veterinärförsäkring??

Om du ska skaffa försäkring tar du kontakt med ett försäkringsbolag. Om man inte vet hur det fungerar är det bäst att ringa till dem, annars kan man kolla upp de flesta priser online.
www.if.se
www.agria.se
www.folksam.se
www.lansforsakringar.se

Men det finns flera andra försäkringsbolag också. En försäkring tar man på hunden så att man inte ska förlora både hunden och pengarna ifall någonting händer.
Oftast har man 2000:- i självrisk på veterinärvård, vilket innebär att de flesta veterinär besök får man betala själv. Däremot blir det ju en annan femma om man opererar hunden, om den behöver långvarig medicinering mm.
Livsvärdet på din hund är vad du har betalat för den skulle jag vilja säga. Så ifall en olycka händer och hunden dör så får du pengarna tillbaka i alla fall.

Ring till något av försäkringsbolagen och prata med dem. De vill jättegärna hjälpa och är trevliga och snälla individer.
 
Sv: veterinärförsäkring??

Man kan ta bara vetrinärvårdsbiten, det har vi på vår draghundstik.
Angående såret så försök klippa/raka bort hår precis vid såret.
Ta sedan kirurgtejp och plåstra om örat, värm fast plåstret med händerna så sitter det bättre.
Vi har större delen av sommaren haft precis ett sådant sår på tiken men det verkar, pepppar, peppar, ha läkt nu. Men många omplåstringar har det blivit.
 
Sv: veterinärförsäkring??

tack för alla svar! :)
jag ska ringa o kolla nu!
O måste köpa plåster grejjs me :p
 
Sv: veterinärförsäkring??

Skador/sjukdomar som finns vid försäkringens tecknande täcks inte av försäkringen. Så även om du veterinärförsäkrar din hund idag, så täcks inte detta sår av försäkringen. Såvida du inte tänker göra ett försäkringsbedrägeri :crazy:
 
Sv: veterinärförsäkring??

Okej..det är ju bra att veta :) Nädå det är nog inte riktigt min stil :p Men tack :) då vet jag det iaf :)
 
Sv: veterinärförsäkring??

Inom if har jag för mig att det bara är att ringa och beställa en djurförsäkring, såvida hunden inte är över 4 år, då krävs en vet.besiktning först. Annars räcker det med ägarens försäkran om att inga skador finns.
Däremot om de upptäcker något som troligen funnits innan försäkringen tecknades, så kan man ju glömma ersättning. Det finns även en karenstid, som gäller om man inte bara byter från annat försäkringsbolag, utan tecknar en helt ny.

*min voffla var oförsäkrad när jag tog över henne*
 
Sv: veterinärförsäkring??

Har du någon aning om hur såret uppstått? Genom skada, nånslags eksem, skabb, allergi... Är det bara en skada eller tillfällig yttre irritation så fungerar det troligtvis att plåstra om så såret får vara ifred, men är det ex. allergi eller skabb så behöver ju den bakomliggande orsaken redas ut för att det ska bli bra/inte återkomma.

Om försäkringar har du redan fått bra svar, så där får jag önska dig lycka till med att hitta ett alternativ som passar :)
 
Sv: veterinärförsäkring??

Nej jag har absolut ingen aning om hur det har uppstått.
Men han har ett ganska så likadant ärr på andra örat. så både jag och en kompis på skolan inkl lärarna tror att han måste ha slagit upp det på nått sätt.
Det blev bättre när jag plåstrade om det en gång. men jag gjorde det på skolan så jag hade inget mer hemma. måste köpa in. Då såg det jätte fint ut. men sen när han hade tappat det så skakade han sig några gånger och sen va det uppe igen.
så jag tror att det ska kunna gå bra och plåstra om det.

tack så mkt allihopa :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 758
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 015
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Kör en hemlis då ämnet är känsligt. Jag arbetar inom psykiatrin, med människor som haft det tufft under uppväxten. Många av dom jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 983
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Försökte leta efter om det redan fanns någon sådan här tråd men hittade ingen, kanske är jag kass på att leta... Hur som helst, idag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 326
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp