Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Att du har mage att ens fundera över saken?? Det är väl kristallklart att det var du som brast i din hunds tillsyn i detta fall? Det är inte alls konstigt att din hund fick ett bett, långt ifrån alla hundar uppskattar en hund framfarandes helt utan förvarning! Du ska vara glad att din hund inte rusade fram till en hund som sagt ifrån ordentligt eller kanske var av samma kön som din för då kanske det gått riktigt riktigt illa. Min schäfertik gillar INTE andra tikar tex just pga obehagliga möten med lösa "snälla" hundar. Jag har tack och lov aldrig råkat ut för någon som rusat fram till oss sådär när hon varit i mina ägor, men jag är ganska säker på att hon hade ruskat om den rätt ordentligt.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Min grannes enorma S:t bernad klättrade över staket för ett par år sedan. Jag går promenad, ensam med Focus och grannens hund. Rätt som det är klättrar det stora kräket på säkert 90 kilo över sin inhägnad. Han flyger direkt på Focus, vilket var sådär bra då min hund fick ett rejält tag över hela kinden plus ett öra.

Den andra hunden fick rejäla skador och åkte på drän. Min granne betalade utan att blinka. Jag gick till och med dit efteråt för att kolla till hunden, då sa jag förvisso lite irriterat att jag påpekat staketet tidigare. Hon betalade alla sin hunds veterinärräkningar då det var hennes ansvar som brast! Jag hade min hund kopplad som blev rädd och överraskad. Hade det varit tvärtom så hade jag självklart betalt!
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Att du har mage att ens fundera över saken?? Det är väl kristallklart att det var du som brast i din hunds tillsyn i detta fall? Det är inte alls konstigt att din hund fick ett bett, långt ifrån alla hundar uppskattar en hund framfarandes helt utan förvarning! Du ska vara glad att din hund inte rusade fram till en hund som sagt ifrån ordentligt eller kanske var av samma kön som din för då kanske det gått riktigt riktigt illa. Min schäfertik gillar INTE andra tikar tex just pga obehagliga möten med lösa "snälla" hundar. Jag har tack och lov aldrig råkat ut för någon som rusat fram till oss sådär när hon varit i mina ägor, men jag är ganska säker på att hon hade ruskat om den rätt ordentligt.

Kön? Varför tror folk fortfarande att det har en övergripande betydelse? :crazy:
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

*KL*

Jag är helt chockerad över folks taskiga juridiska kunskaper. Ärligt talat, vi har någonting som heter nödvärnsrätt i detta land. Hade hunden kommit emot mig och min hund hade jag inte tvekat en sekund att fota till hunden så den flög in tillbaka innanför grinden igen.

När ska folk fatta att ha sina aggressiva hundar innanför staketet eller kopplade??
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

KL

Vem betalar om den andra hunden fatt bestaende mentala men och maste ha mer traning, med en tranare?

Min rottis blev attakerad av en yorkshire terrier :angel: nar vi var i Sverige for tva ar sedan. Den lilla aggressiva saken kom farande utan koppen och overaskade oss bada tva. Tyvarr. Hon stannar om jag hinner saga ifran. Som det var han hon langst ut i kopplet for att mota och den lille hangde i bogen pa henne med mig ett par meter bakom. Hon tittade fragande pa mig nar jag skrek att hon skulle "leave it" och lat den sitta i bogen tills jag kom fram och plockade bort den. Jag gav den till agaren som satte ner den pa marken 5 meter bort ... och den kom raka vagen tillbaka, men den ganger var jag beredd och foste bort den med foten.

Efter det tog det ett par manader innan min rottis klarade av att lugnt ga forbi en liten hund ... och annu langre tills hon var helt saker med aggressiva sma hundar igen.
Du borde skammas att ens tanka tanken att den andra hundagaren skulle betala.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Fast hunden var ju tydligen inte aggressiv, utan sprang fram i ett klumpigt hälsningsförsök. Men hundar som springer mot andra hundar ska iofs också vara kopplade eller bakom ett rejält staket. Lite ot kanske.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

*KL*

Jag är helt chockerad över folks taskiga juridiska kunskaper. Ärligt talat, vi har någonting som heter nödvärnsrätt i detta land. Hade hunden kommit emot mig och min hund hade jag inte tvekat en sekund att fota till hunden så den flög in tillbaka innanför grinden igen.

När ska folk fatta att ha sina aggressiva hundar innanför staketet eller kopplade??

Jag sparkar också först och frågar sen, även om den är "så snääääääll" enligt ägaren när den kommer flygande lös. Jag har haft min hund hopsydd och dränad tillräckligt för att folk inte kan hålla koll på sina kelgrisar, så nu får alla hundar som kommer fram objudna en stl 39 Solomonkänga i nyllet.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Fast hunden var ju tydligen inte aggressiv, utan sprang fram i ett klumpigt hälsningsförsök. Men hundar som springer mot andra hundar ska iofs också vara kopplade eller bakom ett rejält staket. Lite ot kanske.

Ah, den "ville bara hälsa"??
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Har man en hund som biter oprovocerat så har man ett ansvar. Men om en hund blir hotad av en annan hund som dessutom kommer fram, så anser jag att hunden gör naturligt i att försvara sig för den var dessutom kopplad och kunde inte komma undan. Men jag får inte intrycket av att din hund var hotfull iof.

Hur som helst hade jag inte drivit in pengar från den andra hundägaren. Jag tycker att en god relation till sina grannar är viktigast och skulle inte driva in pengar i något avseende om jag inte ansåg mig blivit ordentligt felaktigt behandlad och pga det blev stående med dyra kostnader. Och det är svårt att avgöra om din hund uppträdde hotfullt eller provocerande.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

*KL*

Jag är helt chockerad över folks taskiga juridiska kunskaper. Ärligt talat, vi har någonting som heter nödvärnsrätt i detta land. Hade hunden kommit emot mig och min hund hade jag inte tvekat en sekund att fota till hunden så den flög in tillbaka innanför grinden igen.

När ska folk fatta att ha sina aggressiva hundar innanför staketet eller kopplade??

Fast rätten verkar inte anse att nödvärnsrätten i dylika fall sträcker sig så långt. Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/1993:163
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag skulle i ett sådant läge hävda att jag var rädd att själv attackeras av den framspringande hunden, då sträcker sig nödvärnsrätten mycket längre än när man agerar för att skydda sin egendom. Naturligtvis får man inte använda mer våld än vad nöden kräver vilket var anledningen till att mannen i fallet du länkar till fälldes - inte att han öht använde våld.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Fast rätten verkar inte anse att nödvärnsrätten i dylika fall sträcker sig så långt. Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/1993:163

Fast om man kan lyfta upp hunden i nackskinnet så blir det ju overkill att dänga den i backen, hade ju räckt att hålla den där tills hjälp anlände.
Leon blev attackerad av en lös aggressiv liten heeler, den hivade jag upp i famnen o ställde mig på Leons koppel så att han inte kom åt den lille marodören. I detta fall kände jag hunden.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

*KL*

Jag har inte läst hela tråden noga nu.

MEN, det här är ett så klockrent exempel på varför man inte ska låta hundarna springa "hur som helst" bara för att de är såå snälla och bara vill hälsa...

När liknande saker hände med min förra hund, då var jag jäkligt snabb på att ta henne bakom mig och sparka till den lösa hunden. Ägarna brydde sig knappt. Den enda gång en ägare blev sur var när jag skrek ungefär "Försvinn din äckliga golvmopp innan du blir uppäten!" :angel: DET satte fart på ägaren som innan det inte alls brydde sig om att den lilla hunden sprang fram till oss.

Om någon lös hund hade sprungit fram och blivit biten av min förra hund, då hade jag absolut inte betalat. Någon måtta får det vara på hur mycket man påverkar andra genom att ha usel koll på sin hund. För mig räckte det gott med irritationen över att tusen gånger behöva backa i träningen vid hundmöten just pga framrusande hundar.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Och jag har mött ett par kärringar, rent ut sagt, som gick med sina hundar lösa. De kom naturligtvis rusande när jag och Rover kom promenerandes och ägarna ropade lite lojt på sina älsklingar. Den ena var snäll och ville bara hälsa men den andra försökte hugga Rover i bakbenet :mad: , vilket jag lyckligtvis avstyrde med foten. Inte hade kärringarna bråttom fram för att ta sina hundar heller - förrän jag hojtade att min hund hade kräksjuka. Då blev det fart på tantfläsket! :devil: Det där med kräksjuka var faktiskt delvis sant, Rover hade haft coronaviruset någon vecka tidigare men tyvärr smittade han nog inte längre...
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Fast om man kan lyfta upp hunden i nackskinnet så blir det ju overkill att dänga den i backen, hade ju räckt att hålla den där tills hjälp anlände.
Leon blev attackerad av en lös aggressiv liten heeler, den hivade jag upp i famnen o ställde mig på Leons koppel så att han inte kom åt den lille marodören. I detta fall kände jag hunden.

Ja självfallet. Det var ju även rättens bedömning. Och något liknande borde även vara fallet när en hund kommer framspringande. Man kan försöka ta tag i den istället för att "fota till den".
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Förra hunden, som var min familjs hund, var blind sitt sista år. Vi var ute och cyklade, och när jag tittar bakåt ser jag en rottis komma springandes mot oss i full fart, ägaren går lungt där bak och ler och vinkar. Min hund fick panik då en rottis helt plöstligt kastar sig över honom bakifrån, vilket rasulterar i att min hund börjar hugga, och rottis svarar snabbt. Jag lyfter cykeln och drämmer den över rottisen som skriker och lägger svansen mellan benen, ägaren kommer och skäller ut mig :eek: för hans rottis är ju snäll och har faktiskt lekt med min hund förr då min mamma var ute med honom....

Rottisen som kom springandes var säkert jättesnäll, men scott som var blind han aldrig uppfatta vad som hände då den hunden kom bakifrån full fart, och eftersom han blev aggressiv av rädsla så svarade den snälla rottisen också.

Så tycker inte det spelar någon roll om hunden är snäll eller ej, man vet ju aldrig hur den andra hunden svarar. Stör mig grymt mycket på folk som ropar då deras hund sticker mot en, "iiiingeen faaraa, han/hon är jäätteesnäll!"
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

+ 1
Men min hund är inte snäll! Även om han ser ut som en ängel.
dsc-0414-2.jpg
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Min grannes enorma S:t bernad klättrade över staket för ett par år sedan. Jag går promenad, ensam med Focus och grannens hund. Rätt som det är klättrar det stora kräket på säkert 90 kilo över sin inhägnad. Han flyger direkt på Focus, vilket var sådär bra då min hund fick ett rejält tag över hela kinden plus ett öra.

Den andra hunden fick rejäla skador och åkte på drän. Min granne betalade utan att blinka. Jag gick till och med dit efteråt för att kolla till hunden, då sa jag förvisso lite irriterat att jag påpekat staketet tidigare. Hon betalade alla sin hunds veterinärräkningar då det var hennes ansvar som brast! Jag hade min hund kopplad som blev rädd och överraskad. Hade det varit tvärtom så hade jag självklart betalt!

Lite nyfiken, men är det praxis att man betalar veterinärkostnader för en hund som åsamkats skada av ens egna?
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

kl

Sen tänker väl folk olika. Vad betyder "snäll" t.ex.? Min hund är jättesnäll, men hon tar ju ingen skit heller. Jag skulle säga att hon är snäll, men smart.

En hund som tar vilken skit som helst hade jag inte kallat snäll, utan lite blåst :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 656
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp