Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Tack, det var detta jag funderade på hur de var med. Har aldrig varit inblandat i något sånt tidigare och hoppas att aldrig bli det igen.

jag har alltid tänkt att om min hund skulle skada en annan, djur eller människa är det en självklarhet att jag skulle stå för kostnaderna men så är tydligen inte praxis om jag förstår er rätt utan att så länge man har sin hund kopplad så blir man inte klandrad om den bits?!

Tråkigt också att alla förutsätter att min hund attackerade den andra hunden, min hund är inte värdens mest väluppfostrade hund (det erkänner jag gärna) och vill gärna springa fram till andra, däremot inte med onda avsikter.

Hej!
Jag har pluggat försäkring i två år och har jobbat med det i fyra år, så jag är relativt säker. Just pga. av det strikta ansvaret som nämnts ovan så kan du inte i detta fall begära ersättning från den andra hundägaren, trots att den andra hunden svarade på din hunds ev. anfall alt. lite klumpiga hälsningsförsök med att bitas, detta för att din hund kommit lös när det hände.

Ditt försäkringsbolag kommer inte kräva den andra hundägaren på pengar, dvs regressa. Bland annat för att det är du som ska stå för skadan, och för att det är alldeles för lite pengar att starta en dyr regress för.

Fast det är intressant fråga om den andra hundägaren kan klandras när "motpartens" kopplade hunden bits. I försäkringsvärlden gäller att man är skyldig att visa tillräcklig aktsamhet för att undvika skada på egen eller annans "egendom".
För mig personligen gäller det oavsett vem som kan ses som vållande. Om jag kör bil, och en annan bilist kör tokigt så gör jag vad jag kan för att undvika en skada. Detta av ekonomiska, praktiska och miljömässiga skäl. Om den andra hundägaren hade haft möjlighet att hålla undan sin hund och samtidigt blockera din hunds framfart och på så vis undvika skada så hade det varit väldigt bra. Kanske blev hundägaren överrumplad, kanske den inte kan läsa sin hund så bra, kanske brydde den sig inte. Jag vet inte. Själv brukar jag mota bort lösspringande hundar genom att skrika åt dem och vifta med armarna och se stel och otrevlig ut. Detta för att den ska tycka att det är en god idé att springa tillbaka till sin trevligare och trygga matte/husse.

Vänliga hälsningar från en hundägare utan grannar men med halvtaskigt stängsel:o.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Rent juridiskt ska den som gick förbi betala din vet-räkning, och du ska betala samma summa till den som gick förbi.
:

Hej Pia,
Nu blev jag nyfiken. På vilka grunder ska den som gick förbi betala veterinärräkningen och TS sedan ersätta den förbigående? Finns det praxis, eller är det reglerat i lagtext eller hur ser det ut?
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Att du inte skäms över att ens tänka tanken att kräva den andra hundägaren på pengar :eek: Din hund angrep en promenerande hund, i min värld är det solklart. Nu råka det vara din hund som fick smällen, men det var DIN hund som for ut lös på en annan (kopplad?) hund. Nej, hörre du... bit i det sura äpplet ;)

:bow::bow::bow:

Finns inget mer att tilägga...
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Tack, vad bra, det låter ju som om det inte kommer att bli nåt krångel med detta då förhoppningsvis.

Har tid hos vet i eftermiddag, bara att hålla tummarna för att det inte är värre än vad det ser ut att vara.
Han är lite hängig och moloken och jag blir så himla orolig, finns inget värre än när ens djur är skadade eller sjuka :(
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

För din egen skull, träna hunden att inte springa fram till andra hundar. Min hund gillar inte hundar som springer fram till henne. Hon skulle själv aldrig gå fram till en annan hund.
Jag har jättemycket jobb framför mig med min tik pga att ouppfostrade hundar och deras oförstående ägare tycker att det är min tiks jobb att uppfostra deras lösspringande/flexikopplade hundar.
Tyvärr har hon nu börjat nypa ifrån ordentligt, när okända hundar rusar fram och snabb är hon också. Ingen hund har blivit skadad fysiskt, men det är knappast nyttigt psykiskt för någon av hundarna. Jag förstår att det var en olycka det som hände men kräv inte pengar av den andra hundägaren.
Lycka till!
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Hej Pia,
Nu blev jag nyfiken. På vilka grunder ska den som gick förbi betala veterinärräkningen och TS sedan ersätta den förbigående? Finns det praxis, eller är det reglerat i lagtext eller hur ser det ut?

Det förra (det strikta ansvaret att ersätta skada som hunden orsakar) regleras i lagen om tillsyn av hundar och katter och det senare (jämkning av skadestånd) regleras i skadeståndslagen.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

så länge man har sin hund kopplad så blir man inte klandrad om den bits?!

Nja. Riktigt så enkelt är det nog inte, vare sig juridiskt eller moraliskt.
Det handlar om vem som är vållande, inte om vem som använder koppel. Hade den förbipasserande hunden varit okopplad men under kontroll hade det ju fortf. varit du som varit vållande.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Tack, vad bra, det låter ju som om det inte kommer att bli nåt krångel med detta då förhoppningsvis.

Har tid hos vet i eftermiddag, bara att hålla tummarna för att det inte är värre än vad det ser ut att vara.
Han är lite hängig och moloken och jag blir så himla orolig, finns inget värre än när ens djur är skadade eller sjuka :(

Lycka till hos veterinären!!! Hemskt jobbigt när vovvarna är hängiga.
Jag tror absolut att det inte blir något krångel. Din vovve kommer nog sys med några stygn, kanske få en spruta med antibiotika. Försäkringsbolaget kommer inte ens blinka. Skadereglering är kostsamt- och då menar jag de personaltimmar som går åt för att reglera enkla skador. De kommer lägga tre minuter på ditt ärende och sedan är det historia. När en säkrare grind är på plats så kan ni lägga hela den här historien åt handlingarna:laugh:.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Till er andra: det känns tråkigt att bli utpekad som en som vill blåsa andra på pengar, jag undrade bara hur det brukar gå till i sådana här fall, jag har alltid tänkt att om min hund skulle skada en annan, djur eller människa är det en självklarhet att jag skulle stå för kostnaderna men så är tydligen inte praxis om jag förstår er rätt utan att så länge man har sin hund kopplad så blir man inte klandrad om den bits?!

JAG skulle då aldrig tänka tanken på att kräva någon på pengar när det är jag som brustit så otroligt mycket med att låta min hund springa ut från gården, tänk om det vore en bil där som kom då och hunden vart överkörd,skulle du kräva bilföraren på pengar?

Jag vet ett par av mina vänners hundar inte "gillar" andra hundar,detta innebär att dom alltid alltid ALLTID sitter i koppel,ska då även dom råka illa ut när dom har sina hundar kopplade och hundarna går "fot" när det kommer en lös hund springandes och startar upp något gruff,och sen blir den hunden skadad? Ska då vännerna straffas trots att dom har sina i kort koppel? Och nu är dom här hundarna inte aggresiva,långt ifrån,men dom är inte helt 100 alltid med andra hundar,men dom funkar utan problem vid tex hundmöten och träningar,utan det bli mer när dom nosar på en annan hund det blir lite stelt och ibland gurgel,ska då dom gå steget längre och behöva ha munkorg på deras hundar för att nån annan oansvarig människa har sin hund lös?

Mina har inga större problem med andra hundar,men skulle det komma en hund utrusande rakt emot dom från någons tomt så skulle jag inte bli förvånad om mina sa ifrån,och om inte dom gjorde det så skulle jag garanterat göra det,det är ju sånt som orsakar olyckor!

Och skulle mina hundar rusa ut till någon annan så hade jag skämmts ögonen ur mig,jag hade kastat in hunden så den fick skämmas ordentligt,sen ut igen och extrakollat om den hade gjort något mot den andra hunden,frågat ägaren om allt gått bra,och ev lämnat mitt nr vid misstanke om något,om dennes hund hade bitit till i mina hade inte gjort mig ett dugg förvånad...

Jag anser att den som brustit i ägaransvaret ska betala,och i detta fall är det solklart du.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

JAG skulle då aldrig tänka tanken på att kräva någon på pengar när det är jag som brustit så otroligt mycket med att låta min hund springa ut från gården,

Men var har jag skrivit att jag "tänker kräva någon på pengar"?!

Jag formulerade en fråga gällande hur det brukar gå till med försäkringsfrågan i såna här fall eftersom jag aldrig varit med om nåt sånt här förut.

Jag fick många svar, mer eller mindre trevliga och jag kommer såklart att ta den ekonomiska biten själv nu när jag fått svar på att det är så det brukar gå till. Så alla ni med hundilska hundar kan pusta ut ;)

Jag har skrivit flera gånger att jag är mycket medveten om att jag har brustit i tillsyn genom att min hund kom lös, något som han nu fått lida ordentligt för.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Det förra (det strikta ansvaret att ersätta skada som hunden orsakar) regleras i lagen om tillsyn av hundar och katter och det senare (jämkning av skadestånd) regleras i skadeståndslagen.

Javisst, det är lagtexterna som reglerar just skadestånd och hundägaransvaret, tack och lov känner jag till dem.
Jag undrade varför förbipasserande hundägaren först skulle ersätta TS som sedan skulle ersätta den förbipasserande. Efter lite ältande kan jag tänka mig att det först är skadeståndslagen som "kommer in". Därefter kommer lagen om tillsyn av hundar och katter, det skulle kunna förklara det tillkrånglade men juridiskt korrekta förloppet.
Har jag fel är jag tacksam om du vill lägga ut texten lite och förklara närmare hur man ska resonera.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Så alla ni med hundilska hundar kan pusta ut ;)

Med den där meningen så gjorde du din ståndpunkt ganska klar :grin:

Hur menar du att den promenerande hundägaren skulle ha agerat eller förutse att din hund skulle komma springades? Det kan vara väldigt svårt att mota bort en lös hund när man själv står med en kopplad hund. Det faktum kvarstår att OM din hund INTE kommit lös och INTE hade sprungit fram till den andra så hade det troligtvis inte hänt något. Även min hund (som inte är hundilsk överhuvudtaget skulle nu bitit ifrån och sagt till, när det flyger fram en annan lös hund. Oavsett om den andra hundens avsikter kanske inte är att mucka gräl). Det hela som hänt är väldigt olyckligt, men i det här så får du nog ta ditt förnuft tillfånga och ta på dig skulden.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag citerar mig själv:
jag kommer såklart att ta den ekonomiska biten .

Jag menar inte och har inte skrivit nånstans att jag tyckte att den andra hundägaren var vårdslös, för det var han inte, däremot har hans hund stått och gruffat mot Alfons vid vår grind förut så det var inte en överraskning att det fanns en hund på tomten, hade det varit jag så hade jag gått snabbt förbi och inte låtit min hund stanna och nosa i grindhålet.

Jag har en känsla av att vissa med stora hundar vet att deras inte kommer att dra det kortaste strået om det skulle bli bråk och agerar därefter, själv undviker jag gärna att gå förbi trädgårdar om jag vet att det finns hundar där som verkar arga för jag vet att OM den skulle komma ut så är det klippt för min lille...

Däremot ska min såklart inte kunna springa ut, det är helt mitt fel, som nån annan skrev, det kunde lika gärna varit en bil som kört över honom.

Det här handlar inte om och har aldrig handlat om vems fel det var utan bara om hur man brukar göra i sådan här fall så att det blir rätt.

Däremot har du helt rätt i att jag har min egen uppfattning om hundilska hundar, den ska vi dock inte diskutera i denna tråden, nu gällde det försäkringsfrågan och den är väl utredd nu tycker jag...
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag tror absolut att det inte blir något krångel. Din vovve kommer nog sys med några stygn, kanske få en spruta med antibiotika.

Hur kan du tro något när du inte har en aning om hur såret ser ut? Sår sys inte efter ett dygn o är det en ficka så sys det öht inte.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Det är som med allt annat, återberättar man inte in i minsta detalj fyller någon annan i hålen ;)
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Efter lite ältande kan jag tänka mig att det först är skadeståndslagen som "kommer in". Därefter kommer lagen om tillsyn av hundar och katter, det skulle kunna förklara det tillkrånglade men juridiskt korrekta förloppet.

Har du koll på lagen så borde du veta hur lagarna "kommer in". :)

Lagen om tillsyn av hundar och katter kommer in först. Det är den som reglerar det strikta ansvaret och "i vilken ordning" som betalningen ska ske juridiskt. 19§ i lagen om tillsyn ... så står det på följande sätt (min kursivering):

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Ägaren ersätter, men har rätt att få tillbaka av den som har vållat skadan. Hur mycket som sedan ska betalas tillbaka, dvs. om skadeståndet ska jämkas eller inte regleras sedan i skadeståndslagen eftersom lagen om tillsyn inte innehåller några regler om jämkning av skadestånd.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag ringer veterinären och får beskedet att det inte verkar jätteakut utan att jag nog kan avvakta tills imorgon med att åka in och kolla upp det.

Det jag funderar på nu är om jag ska ta detta på min försäkring eller om det är den andra hundägaren som ska göra det? Jag kan ju tycka att han borde det i och med strikt hundägaransvar, å andra sidan sprang ju vår hund ut från tomten så vi brast ju helt klart i tillsynen, det kanske ändrar synen på det hela?

Och om det är den andra så kommer det antagligen ta ett tag att få reda på vem det är, har sett dem ute ett par gånger men har inget namn eller adress.

Ska jag prata med mitt försäkringsbolag och höra vad de säger i första hand, kan de kanske "driva in pengar" från den andra hundägarens försäkringsbolag om det skulle behövas.

Jag måste ju åka in imorgon och då vill väl veterinären ha betalt antar jag ;)

Tycker det lyser igenom att du vill att det är den andra hundägaren som ska betala för din hunds bitmärke i detta inlägg trots att du nu senare menar på att du inte skulle kräva betalt av den andra hundägaren :...

Mia
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Många hundar kan bita ifrån om de blir påsprugna av en okänd hund i ett trängt läge där de inte kan komma undan utan för att för den delen vara "hundilskna".

I övrigt har jag min egen uppfattning om oansvariga hundägare som inte tycker att de har något som helst ansvar så länge deras hund är "snäll" men den ska vi ju inte heller ta i tråden. ;)
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Kl

Jag hade sett det som en onödig olycka och hade skämts väldigt. Skulle aldrig ens tänka tanken på ersättning från någon, snarare så hade jag erbjudit mig ersättning till motparten.
Vid hundöverfall är det ju inte ovanligt att man får en rädd och osäker hund som kanske behöver massor med träning senare för att bli kvitt sina problem från traumat.
Behövs det tycker jag att man ska bidra med ex träningsavgifter, det kan vara en skälig ersättning tex.

Även fast man har hunden lös på sin tomt innebär det ju att det finns en viss risk för den att smita, som i ditt fall = ens eget fel som tagit den risken.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag citerar mig själv:
jag kommer såklart att ta den ekonomiska biten .

Jag menar inte och har inte skrivit nånstans att jag tyckte att den andra hundägaren var vårdslös, för det var han inte, däremot har hans hund stått och gruffat mot Alfons vid vår grind förut så det var inte en överraskning att det fanns en hund på tomten, hade det varit jag så hade jag gått snabbt förbi och inte låtit min hund stanna och nosa i grindhålet.

Jag har en känsla av att vissa med stora hundar vet att deras inte kommer att dra det kortaste strået om det skulle bli bråk och agerar därefter, själv undviker jag gärna att gå förbi trädgårdar om jag vet att det finns hundar där som verkar arga för jag vet att OM den skulle komma ut så är det klippt för min lille...

Däremot ska min såklart inte kunna springa ut, det är helt mitt fel, som nån annan skrev, det kunde lika gärna varit en bil som kört över honom.

Det här handlar inte om och har aldrig handlat om vems fel det var utan bara om hur man brukar göra i sådan här fall så att det blir rätt.

Däremot har du helt rätt i att jag har min egen uppfattning om hundilska hundar, den ska vi dock inte diskutera i denna tråden, nu gällde det försäkringsfrågan och den är väl utredd nu tycker jag...

Fast du kan inte komma ifrån att det jag tagit upp är högst relevant. Om man läser dina första inlägg så är det uppenbart, och där står uttryckligen att du gärna sett att den andra parten betalade dina kostnader "jag kan tycka...". Även om ditt försäkringsbolag krävt den andra hundägares försäkring skulle gå in, så hade jag i din sits erbjudit mig att betala den andra hundägaren.

Och att ta upp det här med stor hund mot liten hund är löjligt. "Jag har en känsla av att vissa med stora hundar vet att deras inte kommer att dra det kortaste strået om det skulle bli bråk och agerar därefter". Jag själv är småhundsägare, så storleken på hund speglar i detta fall inte min åsikt! :grin:

Anledningen till att jag går på dig så hårt om detta är för att du ständigt förklarar bort dig och kastar rent ut sagt löjliga argument omkring dig. Men när någon annan argumenterar och det inte gillas, ja då "är det inte det som tråden handlar om". Man kan givetvis ha åsikter om hur den andra hundägaren skulle ha gjort, men fakta är att han inte gjort något fel, oavsett om han gruffat förbi ert grindhål. Det kunde lika gärna varit en helt okänd hund som aldrig gått förbi där förut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 656
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp