Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja det var väl rätt relevant eftersom du uteslöt att redovisa detta när du redovisade status på din fullblods erfarenhet, och att ha en lösning som innebär smärtstillande medicinering är otroligt rent ut sagt.
i övrigt, ang hovkvalitet är vi helt överens och Inte Ung har missat definitionen av halva innebörden av hovkvalitet. bland annat.
Dock finns det ju boots t ex om de av konvskäl bör gå barfota och ska gå i hage, eller ska betäckas/etc.
Det blir så tradigt.vem är det nu som har en sko som klämmer?
Det är mest tröttsamt kladdigt.verkar vara oerhört laddat för din del.
Hur stor yta är det?svar: tillräcklig yta på hagarna för antalet hästar.
och matta med grus vid grinden. då blir det marginellt lerigt vid grinden - resten är torrt. det finns många användare på detta forum som kan redovisa samma sak, och som redan utalat sig i dina bajsvatten relaterade trådar.
pja, allt är ju relativt uppenbarligen ang. avel
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1010250&page=15
Avel är svårt.
Hur tänker ni att vildhästarna gör då? utan skor.
ja visst de rids inte på men enligt er kan ju inte era hästar ens gå barfota i en hage, tänk då vildhästarna som klättrar över spetsiga vassa berg och stenar i naturen.
Deras hovar är ju anpassade sedan födseln, bra utformning och de har hela sitt liv vandrat mil varje dag och hoven har anpassat sig till detta.
Visst det går att smälla på ett par järnskor men det löser ju inte hela problemet, troligen fortsätter såna plattfotade hästar med dåliga hovar att ömma på grus och då slutar det med att man rider i paddock för där är det mjukt och ja, då har man ju försitningarna som på posten.
Men iaf, om man nu säger att typiska fullblods hovar är platta så borde man ju verkligen ta sig en funderare, jag hade nog inte ens vågat köpa en sådan ras om den har så grava fel på hovarna.
Jag vill ha en frisk ras, varför köpa på sig problem lixom...
Båda min fullblod har haft 'bra hovar för att vara fullblod'. Dvs de har haft starka hovar med bra hornkvalitet, inte problem med utflytningar etc. Men ingen av dem har klarat att gå barfota.
Just ang fbl tror jag att det ligger i generna i mångt och mycket faktiskt, just att de ofta har platt/are sula och tunn/are sula. Och det är svårt härda en sådan mer än till en viss gräns,s om ofta inte räcker.
Sen om man kikar på löphästar så kan det säkerligen spela in att de ofta (inte alltid) skos tidigt, då de börjar löpa tidigt.
Frågan är om det vi vill ha hos en ridhäst är samma som man vill ha hos en vildhäst?
... så beroende på hur nära grannarna man bor kan det vara ide att samköra urdikning.
Men ser man annars bara till att ha rätt antal hästar/hektar .....
Men att kalla islandshäst för en frisk ras var en intressant tolkning. (Nu menar jag inte islandsh är en sjuk ras heller, men det är och förblir en ras som har rätt stora problem med rasrelaterade problem i form med överrepresentation av t ex spatt och knotteksem)