veterinärens råd om avmaskning FÖL

snigelfarmor

Trådstartare
Vad tycker ni om det här?

vet skrev ut ivomec nu till två 7 månaders föl

till betessläppet rekommenderade hon träckprov och banminth.
Vi har nu +2 grader. och har haft plusgrader sen innan jul.

Fölen är avmaskade med okänt maskmedel när de gick med mamman ca 3 månader gamla.

Detta är andra veterinären vi ringer ang avmaskning. den förra tyckte inte vi skulle avmaska förrän till betet. Han visste knappt vad träckprov var...koveterinär. (varför uttalar sig en okunnig veterinär i nåt han inte vet något om?)

Jag vill gärna ha förslag på om vi ska följa denna hästveterinärs råd eller någon annans råd????

/rådvill

Sv: veterinärens råd om avmaskning FÖL

Jag, som varken är veterinär eller expert, skulle ta ett träckprov nu och avmaska efter det. För har de mask är det ju läge att avmaska nu iom att det varit så milt. Men har de inte det/maskarna är inaktiva, så är det ju onödigt tuta i dem maskmedel nu.

Hur funkar Kolla Masken? Kan man ta ett prov nu och se om det behövs avmaskning? Eller gör man sådana prov i anslutning till "normal" avmaskningaperiod? (Har glömt när man bruka avmaska, jag har alltid förlitat mig på inhyrningsstallens scheman + träckprov.

Låter knepigt. Såhär års är det i första hand spolmasken man vill bekämpa på småttingarna, och då är inte ivermektin att rekommendera. Dessutom har många föl redan utvecklat eget motstånd, så jag skulle inte avmaska utan träckprov först.

maskarna inaktiva nu? Varför säger folk att unghästar ska avmaskas i februari??

Hur funkar Kolla Masken? Kan man ta ett prov nu och se om det behövs avmaskning? Eller gör man sådana prov i anslutning till "normal" avmaskningaperiod? (Har glömt när man bruka avmaska, jag har alltid förlitat mig på inhyrningsstallens scheman + träckprov.

KM fungerar ju så att du tar ett träckprov, fyller i följesedeln, stoppar allt i lådan och lägger den på postlådan. Och sen får du svar. Såhär års kan ju svaren vara missvisande (vilket Vidilab poängterar i provsvaren såhär års med) iom att parasiterna kan befinna sig i dvala, så man kan få för låga EPG. Samtidigt så parasiterna som ev är i dvala smittar inga marker och behöver inte avmaskas mot nu. Har man däremot höga EPG nu, så är det läge att avmaska nu.

Ok, tack! Detta med KM är nytt, har jag förstått, jag har alltid lämnat träckprov på klinik tidigare.

Kom väl för några år sen, kolla masken lådan alltså? Eller ett år sen kanske. Det har i många år gått utmärkt att själv ta träckbllarna, i plastpåse, skriva följesedel och skicka in till labbet. Dvs samma sak som KM men du fick stå för plasthandskar, påse, emballage och porto, och sen fick du faktura. KM är alltså bara en förenkling av det som funnits i många år. Men för de som inte visste om möjligheten att skicka så är ju KM nytt.

Vidilab och SVA har haft träckprovslab 'länge', paralellt med att man kunnat lämna på klinik, många/de flesta kliniker har dock i sin tur skickat vidare provet till just SVA...

jag fick oxå avmaska min lilla kille när ja fick hem honom, 7 månader oxå.han fick tyvärr gå på en kur hippotrim först p.g.a infektion..lät honom gå ett tag sen efter det o ville va säker på att han inte hade spår av d kvar i kroppen..visste inte hur han skulle reagera då. så sa min vet att ja skulle avmaska me cydectin för han hade garanterat mask( ja starta för övrigt en tråd om cydectin o hippotrim ihop).
så jag gjorde det i slutet på december...o gissa om han hade mask..MYCKET!! spolmask i mängder. :crazy:

behöver ja göra det en gång till me 12 veckor mellan tro? samma igen isåfall? har aldrig haft häst me så mycke mask förr..

Jessica

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 612
· Visningar
165 060
Hästvård Måste avmaska en liten Mini-Shettis tjej som jag har på foder. Hon har tappat massor av hull och ser ganska vissen ut... (Har försökt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 751
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3