Avmaskning av 9 månaders föl...

Sv: Avmaskning av 9 månaders föl...

Jag tycker att soja är för kraftigt på en sån liten som dessutom säkert är full med mask. Man skall vara försiktig med soja på unga hästar.

Nu får du förklara hur du tänker. Vad skulle maskarna ha att göra med att fölet får i sig de proteiner det behöver? Snarare behöver fölet MER proteiner om den har mask som snor näringen.

Det låter på flera av dina inlägg att du lyssnat mycket på hur det var förr när man skulle "svälta" unghästarna så de inte växte för fort, och protein var livsfarligt.

1 dl soja ger ca 30gSRP, ett kilo bra hö innehåller ca 60gSRP, det som de flesta ger ligger på kanske 40gSRP. Så varför hysterin att soja är så farligt och kraftigt? Det är inga mängder man ger.

Men din rädsla för soja är vanlig bland de som inte analyserar eller kan näringslära.

Dessutom innehåller soja mkt av aminosyran lysin som är nödvändig för växande unghästar. sen skall man ju alltid vara försiktig när man börjar givan, som till alla hästar.

Du kan ta träckprov när som helst. Det enda är att nu när det är kallt så kan lilla blodmasken ha gått i dvala, så provet visar bara att det inte finns äggläggande maskar just nu, vilket iof betyder att du inte behöver avmaska.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen, och nu när det är kallt och snö så lever inte äggen som hamnar i snön särskillt länge...

Okej, jag har ju så stora hagar och många, just nu går mina två och två, och aldrig längre än 4-6 månader i samma hage.

Jag tolkar ditt svar som att iom jag inte har några synliga problem på mina hästar, så avvaktar jag och tar träckprov i april.
Då vet jag vilka hagar som ev ska vila.

*knapplån* Hurra för vårt Apotek i vår stad!!! :cool:
TVÅ olika maskmedel finns det :eek:
Fyrantel och Bimectin... *suck* Så jag tog Bimectin... Hoppas det hjälper... Men men avmaskad är hon iallafall dt lilla livet :)

Angående Betfpret så är det mest för att få upp Energin då hon är välldigt smal och fryser en hel del... Och dels för att öka matintresset... Vilket det iochförsig inte är några större problem med men ändå.

Senast ändrad:

Skickade mitt träckprov igår,väntar på svar...

TVÅ olika maskmedel finns det
Fyrantel och Bimectin... *suck*

Ja, vadå då ? Man använder ju sig inte av andra grupper heller. Bimectin ingår i Ivermectingruppen och Fyrantel i Pyrantelgruppen. Vad hade du velat använda då ??

Ja men det var just det enorma utbudet... Det är skrattretande att de bara har 2 avmaskningsmedel i en Häst kommun!!! :rofl: Liite val möjlighet vill man ju ha

Fast du behöver ju inget annat, så vad är det du vill välja på då ?

Skulle man trots allt behöva tex: Cydectin eller Equiemax bla...så kan man beställa. Apotek tar hem det mesta.

Smidigt med träckprov så man verkligen VET vad det är som behövs... Ska prova mina längre fram i vår

Nu får du förklara hur du tänker. Vad skulle maskarna ha att göra med att fölet får i sig de proteiner det behöver? Snarare behöver fölet MER proteiner om den har mask som snor näringen.

Det låter på flera av dina inlägg att du lyssnat mycket på hur det var förr när man skulle "svälta" unghästarna så de inte växte för fort, och protein var livsfarligt.

1 dl soja ger ca 30gSRP, ett kilo bra hö innehåller ca 60gSRP, det som de flesta ger ligger på kanske 40gSRP. Så varför hysterin att soja är så farligt och kraftigt? Det är inga mängder man ger.

Men din rädsla för soja är vanlig bland de som inte analyserar eller kan näringslära.

Och vilka inlägg menar du då?? Nej jag tycker inte att man skall svälta hästar, Gör du??
Jag har själv varit med och sett hur det kan sluta då man ger en häst för mycket soja. Man skall vara varsam med det. Så enkelt är det. Varesig man kan näringslära eller inte. Många vill ju ha "Belgien blue" men det straffar sig i slutänden. Men du kanske inte föder upp så mycket hästar och har kanske lite erfarenhet av unghästar.

Japp. Han hade 1600 EPG så det var därför han har haft lite dåligt hull. Jag hade även kryssat i för odling och det svaret kommer v 7. Han blev avmaskad nu i kväll. Har även arbetat igenom hans foderstat till det bättre.
Han får 4kg hö på dagen och fritillgång på hö kvällstid. (han får inte så mkt på dagen för han har en tjockis till hagkompis som äter upp hans med annars). Han får även 1.2 kg Hippo Alfa, 0.5kg Lusern hackat strå, 30ml Linfröolja,50g Miner blå och fodergranulat.

Hoppas han tar sej nu min älskling Phigalle:love: :love:

hur märker man att avmaskningsmedlet har tagit?

Håll noga koll på honom nu när han hade så pass mycket mask. Det kan ta lite på dom när kroppen stöter bort masken. Jag har haft Minishettisen här hemma underuppsikt dygnet runt de första två dygnen efter avmaskningen... Iochförsig så kan jag vara lite harig men man kan inte vara nog försiktig.

Det ska jag göra! Men inte dygnet runt kanske, det hinner man inte när man har småbarn och det får du ju snart även du reda på att tiden bara rinner iväg och när man väl har någon tid över så är det bra att vila lite själv oxå =)

Men jag är ju hemma hela dagen och ser nästan hela hagen från 3 av rummen i huset.

Är det inte du som har Phigalles pappa?

Haha ja det kan jag tänka mig:D

Nä men kolla in lite på bipack sedeln och se vad som sägs. Där står det ju om biverkningar och så.

Det fanns ingen sådan med i paketet =(

Jag har arbetat på stuteri i 6 år. Där avmaskade vi alla under 1 år varannan månad. Problemet är spolmasken som fölungen är mottaglig för. Efter ett år blir hästen "resistent" mot spolmask.

På morgonen idag var han trött och lite seg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Jag avmaskade min 10 mån halvblod/fullblods fölis i förrgår med Noromectin. Kvällen efter när hon kom in från hagen verkade hon pigg och...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: Magdalena
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat