Avmaskning av 9 månaders föl...

Sv: Avmaskning av 9 månaders föl...

Och vilka inlägg menar du då?? Nej jag tycker inte att man skall svälta hästar, Gör du??
Jag har själv varit med och sett hur det kan sluta då man ger en häst för mycket soja. Man skall vara varsam med det. Så enkelt är det. Varesig man kan näringslära eller inte. Många vill ju ha "Belgien blue" men det straffar sig i slutänden. Men du kanske inte föder upp så mycket hästar och har kanske lite erfarenhet av unghästar.

Jag pratar inte om inlägg här, utan gamla åsikter om broilerhästar (du skriver själv Belgian Blue vilket återigen pekar på att det är samma åsikter). Det finns undersökningar (publicerade i bl.a. Ridsport under senare tid) där man har kunnat relatera näringsintag och rörelse med lösa benbitar.

Och "för mycket soja" ska man självklart inte ge, men då pratar vi enorma mängder, inte några dl hit och dit som kan vara avgörande för hur fölet/unghästen tar sig.

Unghästarna ska vara runda över rygg och rumpa och "inte helt lätt att tas med", inte några feta broilers eller så att man ser revbenen för att de "inte ska växa för fort".

Vilka gamla inlägg?? Alla hästar skall vara i lagom hull. Unga som gamla. Bara så du vet.

Vilka gamla inlägg?? Alla hästar skall vara i lagom hull. Unga som gamla. Bara så du vet.
Snälla, läs ordentligt är du snäll. Jag skrev:

Madick skrev:
Jag pratar inte om inlägg här, utan gamla åsikter om broilerhästar (du skriver själv Belgian Blue vilket återigen pekar på att det är samma åsikter)
som svar på
åke skrev:
Många vill ju ha "Belgien blue" men det straffar sig i slutänden. Men du kanske inte föder upp så mycket hästar och har kanske lite erfarenhet av unghästar.
Vilket jag tycker är ett jäkla påhopp. Jag har både fött upp hästar, och har mycket erfarenhet av både unghästar och utfodring, annars skulle jag inte ge mig in i såna här diskussioner.

Det ligger kvar gamla föreställningar ute i hästvärlden, särskillt bland uppfödare som hållit på i många år och "alltid gjort såhär" som är rädda att ge hästarna den mängd mat (särskillt proteiner) som de behöver, och vad som är "lagom hull" varierar kraftigt mellan olika människor. Många av dina uttryck tyder på att det är sådana gamla åsikter som ligger kvar i din bedömningsgrund. En allmän rädsla för soja är t.ex. väldigt vanligt.

Rödsla är väl kanske fel. Men man skall vara varsam med att fodra hästar med det. Det är ju inte så kul att ha en unghäst med protein allergi tex. Ett bra hö av mycket god kvalite och normal fodring av kraftfoder skall räcka gott åt en bra unghäst.

Rödsla är väl kanske fel. Men man skall vara varsam med att fodra hästar med det. Det är ju inte så kul att ha en unghäst med protein allergi tex. Ett bra hö av mycket god kvalite och normal fodring av kraftfoder skall räcka gott åt en bra unghäst.

Håller med dig fullt! Men hur ofta har man ett mycket bra hö, både näringsmässigt och hygieniskt? Inte många år iaf.

Hur många hästar har du träffat på med protein-allergi (vad är det egentligen, vilken protein är hästen överkänslig mot?)? Och hur har det uppstått?

Jag har träffat en häst där fodervärden påstod att den hade proteinallergi och inte fick äta kraftfoder alls, men tuggade hö hela dagarna och fick i sig mer än proteinet som behövdes tack vare det höga näringsvärdet i höt, utan att reagera. Utöver det har jag träffat en som inte tålde soja, han fick nässelutslag av det, men andra högproteinfodermedel gick bra.

Jag anser att all utfodring av växande hästar ska ske med kunskap och omtanke. Välbärgat grovfoder, analyserat så man inte behöver chansa, och kraftfoder av så liten mängd som möjligt för att balansera upp grovfodrets brister. I många fall när det gäller föl så använder jag gärna sojan för att få upp proteinet utan att behöva ge så stora kraftfodermängder att de antingen får energiöverskott och blir feta eller inte fixar att äta upp den mängd de skulle behöva. Har jag bara en fölis eller råkar ha mycket god ekonomi så väljer jag Krafft Protein istället ;)

Det svåra är att alla tycker självklart hästarna ska vara "lagom" och äta "normala" mängder, men om vi tar 10 personer från olika stall så lovar jag att dessa 10 inte har samma uppfattning om vad som är lagom och normalt.

Har nu fått svar på odlingen och han hade inte stora blodmasken!!! Men hur vet man ifall avmaskningsmedlet tagit alla 1600 små blodmaskar? hur märker man det. Är det endast via ett nytt träckprov? När ska man avmaska igen?

Du tar nytt prov helt enklelt...Närmare vårkanten. Hästar blir aldrig helt maskfri, bara så du vet.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Jag avmaskade min 10 mån halvblod/fullblods fölis i förrgår med Noromectin. Kvällen efter när hon kom in från hagen verkade hon pigg och...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: Magdalena
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat