Veterinärbesiktning

ascha

Trådstartare
Jag har planer på att köpa en häst och jag ska så klart göra en veterinärbesiktning på klinik. Men vilken klinik väljer man? Senast jag hade häst var för 25 år sedan så jag har ingen "egen" veterinär att åka till. Skulle ni välja en klinik där ni vet att hästen tidigare varit behandlad för att få ta del av historiken (givetvis med tillåtelse från ägaren)? I vilka lägen väljer ni att röntga?

Skulle ni välja en klinik där ni vet att hästen tidigare varit behandlad för att få ta del av historiken (givetvis med tillåtelse från ägaren)? I vilka lägen väljer ni att röntga?

Jag hade i så fall velat ha tillgång till historiken innan jag fattade beslut om en dyr klinikbesiktning. Beroende på prisklass och riskzon hade jag röntgat (rasrelaterat bl a).

Jag har planer på att köpa en häst och jag ska så klart göra en veterinärbesiktning på klinik. Men vilken klinik väljer man? Senast jag hade häst var för 25 år sedan så jag har ingen "egen" veterinär att åka till. Skulle ni välja en klinik där ni vet att hästen tidigare varit behandlad för att få ta del av historiken (givetvis med tillåtelse från ägaren)? I vilka lägen väljer ni att röntga?
Hej! Jag tycker att du tänker helt rätt. Det är viktigt att få reda på ev. sjukdomar och skador som hästen kan ha haft. Om inte ägaren tillåter detta skulle jag inte köpa hästen. Ang. klinik så tycker jag att du ska ta den som är lättast tillgänglig och som har röntgen m.m. Ang. om det är bra att välja den klinik där hästen har varit: Det gäller att få tillgång till historiken. Ev. Journalkopior och röntgenbilder kan alltid beställas. Får jag fråga vad är det för häst? ålder, ras, historik?

Klinikbesiktningen är ju att föredra helt klart. De tittar på hästen även på böjt spår, man kan få ridprov, och som du säger kan man beställa till röntgen i olika omfattning om man vill. Så beroende på hur omfattande du ska göra blir prisläget också olika. Hur omfattande ska man då göra? Ja, då skulle jag nog tänka att det beror lite på vad hästen kostar och vad du ska ha den till... Om jag köper en hopphäst att tävla höga klasser med dyrt skulle jag kolla allt som går. Köper jag en häst jag vill mulla lite med själv utan tävlingsambitioner billigt så skulle jag nog heller inte lägga ner massor med pengar på själva besiktningen. Men det är jag. Det är alltid lite lurigt med resultat också. Vissa har problem med t ex röntgenfynd och andra hästar har det inte. Men du får en bra genomgång och dialog med veterinären på kliniken. Gamla skador behöver ju inte heller leda till framtida men. Det kan du också få svar på om du har med dig journaler till besiktningen. Lycka till!!

Klinikbesiktningen är ju att föredra helt klart. De tittar på hästen även på böjt spår, man kan få ridprov, och som du säger kan man beställa till röntgen i olika omfattning om man vill. Så beroende på hur omfattande du ska göra blir prisläget också olika. Hur omfattande ska man då göra? Ja, då skulle jag nog tänka att det beror lite på vad hästen kostar och vad du ska ha den till... Om jag köper en hopphäst att tävla höga klasser med dyrt skulle jag kolla allt som går. Köper jag en häst jag vill mulla lite med själv utan tävlingsambitioner billigt så skulle jag nog heller inte lägga ner massor med pengar på själva besiktningen. Men det är jag. Det är alltid lite lurigt med resultat också. Vissa har problem med t ex röntgenfynd och andra hästar har det inte. Men du får en bra genomgång och dialog med veterinären på kliniken. Gamla skador behöver ju inte heller leda till framtida men. Det kan du också få svar på om du har med dig journaler till besiktningen. Lycka till!!
Kan också vara värt att kolla vad olika kliniker i din närhet tar för pris för den typ av besiktning du nu önskar. Kan variera väldigt mycket.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
425
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat