Veterinärbesiktning vid köp av häst?

M

Mopsen

Hej!

Om man köper en unghäst för runt 50 000 kr, hur är då bäst/vanligast att lösa veterinärbesiktningen? Vem betalar vad och hur mycket bör man undersöka? Betalar säljaren besiktningen och köparen ev röntgen? Betalar säljaren allt, eller köparen allt?

Förstår att detta nog görs olika ute i landet, men vill gärna höra era åsikter för att kunna ta ställning till vad jag känner är rätt!

Tacksam för svar!
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

jag tycker absolut att det är säljaren som ska betala veterinär besiktningen. men var med på besiktningen är ett hett råd från mig
det var något jag ångrade att jag inte gjorde..

hur mycket man ska undersöka när det gäller en unghäst kan jag inte svara på..
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Som köpare så har du undersökningsplikt... Det vanligaste är att om du gör en "vanlig" undersökning så betalar du om hästen går igenom och ägaren om den inte gör det. Vill du däremot ha hästen vet.besiktad på en klinik så får du stå för kostnaden =)
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Hejsan!

När jag köpte unghäst så stod säljaren för vet.besiktningen. Hade jag däremot velat ha hästen röntgad så hade jag fått betala själv för det. Jag valde att inte röntga. Min häst var bara 1,5 år då jag köpte honom och i princip ohanterad, varför jag inte misstänkte några förslitningsskador.

När jag sedan blev delägare i en f.d. travare på 4 år (som tävlat) så stod säljaren även där för vet.besiktning. Hästen var även röntgad och genomgången av massös/kiropraktor.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Myy skrev:
Hejsan!

När jag köpte unghäst så stod säljaren för vet.besiktningen. Hade jag däremot velat ha hästen röntgad så hade jag fått betala själv för det. Jag valde att inte röntga. Min häst var bara 1,5 år då jag köpte honom och i princip ohanterad, varför jag inte misstänkte några förslitningsskador.

förslitningsskador nej men tänk på lösa benbitar, utläkta "små benbrott" pga trauman... Men ja, oftast så tror jag att säljaren står för den s.k. vanliga besiktningen om man inte tar in på klinik eller vill göra utökad besiktning...

Att röntga tror jag att man gör om hästen är dyr (80 000:-? ..& uppåt) eller som du säger om man misstänker skada..
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

jag tycker det är köparen som ska stå för en besiktning om köparen begär det. men är den redan besiktigad innan av säljaren bör säljaren stå för det
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Jag tycker att en veterinärbesiktning på klinik är att föredra istället för att distriktsveterinären kommer ut till stallet för en sk gårdsbesiktning. Klinikerna har bl a bättre underlag för böjprovet.
Dessutom kan det va en fördel för dej om ni åker iväg med hästen till en klinik än om den "vanliga" veterinären kommer ut (som troligtvis känner såväl säljaren som hästen o man kanske inte ska LITA på att ev fel kommer upp till diskussion. Åker ni till en klinik så är det iallafall större chans att just den veterinären inte sett/behandlat hästen tidigare och inte har någon "kontakt" med säljaren sen tidigare.
Jag tycker gott att säljaren ska betala veterinärbesiktningen. Åker ni till klinik så kan du ju va me o betala resekostnaden och jag tkr absolut du ska närvara vid besiktningen!!
Vill du ha röntgen (vilket jag oxå föredrar när det ändå handlar om rätt stora köpsummor), så brukar i regel köparen få betala den själv. Om hästen inte går igenom röntgen så brukar försäkringen täcka det (då är det ju en skada), annars står köparen för det.

När jag köpte min unghäst nu i vår så stod faktiskt säljaren för såväl resan till kliniken, besiktningen o röntgen :love: jag vet inte exakt vad röntgen kostar, men man får nog räkna med 3000 kanske? Nu minns jag inte heller exakt vad som röntgades, men det va iaf kotorna runt om, haserna, framknäna (tror jag) o kanske hovlederna oxå? inget i ryggen iaf, det ingår nog inte på sk exporttöntgen då (eller sån "vanlig" säljningsröntgen).
På besiktningen så kollas bl a hästen i allmänhet, hårrem, luftvägar, lyssnar på hjärtat/lungorna, böjprov för att se ev hälta och jag longerade även när jag köpte min unghäst för att se ev hälta.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

när jag sålde ponnyn stod vi för besiktingen,men köparen fick välja vetrinär och vad de ville ha röntgat
samma sak nnär vi köpte hästen,säljaren betalde vad vi ville ha gjort
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Säljaren står vanligtvis för besiktning och köpare för ev. röntgen.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

när jag har sålt så har det förekommit att köparen själv föreslagit att de själva ska betala.
Det finns ingen generell regel för hur man gör, det är t.o.m. vanligt att man delar på kostnaden.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

Om jag säljer:
Jag bekostar bes med av mig vald vet. Om köparen önskar annat bekostar köparen detta.

Om jag köper:
Klinikbesiktning hos veterinär vald av mig.
Jag efterfrågar fullmakt av köparen att få se tidigare journaler hos veterinär.

Lycka till!
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?

När vi sålt häst så står vi för en gårdsbesiktning, vill köparen röntga eller klinink bes får dom stå för kostnaden, funkar oftast ganska bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp