Veterinär

P

pooutinoouti

Jo jag tänkte lite på det där med veterinär. Vad är det för avmaskningar & vaccinationer som ska ske varje år ?
Hur många gånger per år ?
Och vad går en avmaskning på ?
Vad går en vaccination på ?

Om ni inte kan svara på de två ovanstående frågorna så kanske ni vet hur mycket veterinär kostnader går på per år ungefär om man inte räknar med några skador m.m.

MVH louise
 
Sv: Veterinär

Avmaska gör du själv. Du köper preparatet på apoteket, det kostar lite olika beroende på sort och märke. Det finns billigare "kopior" som innehåller samma medel som dom dyrare. Jag tror (är inte hundra, köper alltid till fler än en häst) att dom går på en hundring styck ungefär. Jag avmaskar 2 gånger om året, före och efter sommarbetet. (unghästar ges oftare) Vaccinera görs en gång om året, om hästen är fullvaccinerad vill säga. Annars ska en grundvaccinering göras och då ges en spruta först och den andra efter fem-sju veckor (tror jag :smirk: ) den tredje ges efter ett halvår, sen är det årsvis.
Det kostar olika beroende på vad du ska vaccinera mot. Hästinfluensa och stelkramp tar jag emot och det går väl på 200-300 kronor/spruta. Sen kan man vaccinera mot botulism, men vet inte hur ofta man ska göra det eller hur mycket det kostar, eftersom jag inte ger något hösilage så har jag inte vaccinerat mot det.
Hoppas svaren duger :bump:
 
Sv: Veterinär

Och vissa avmaskningsprep är receptbelagda. Om du ska avmaska mot bandmask och vill använda ett Prazikvantel (Equimax eller Droncit) preparat måsta du prata med din veterinär...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 687
Senast: Willys
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
31 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp