Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jo jag förstår att man inte kan jobba mer än kroppen tål MEN är en häst på väg att dö kanske man kan prioritera lite.

Jo jag vet, men det jag försöker komma till är att just detta yrke, är det hästar som dör varje dag ungefär. och akut fall varje timma, och de flesta nätter på året, osv osv.
då är det inte riktigt så lätt som att säga att "han borde prioritera just detta fallet". för det finns på året femtielva hundra likadana fall, och nånstans är även detta en människa som behöver vila och en privat identitet bortsett sitt yrke.

hoppas du förstår hur jag tänker. Jag har inte tagit ngn svartvit ställning runt det hela, utan försöker belysa det gråzonade.

mvh//Mackan -som varit ute och ridit en hel timma i stormvinden :angel:

Kan väl ses som en rimlig affärside för en vet utan joursamarbete som tänkt överleva till pensionen o lite till.
Om man skall tumma på den iden hela tiden kanske arbetssituationen blir sån att man inte gör det.
PL

Jag tror att jag nämnde någonstans att jag slog i katalogen efter veterinärer inom rimliga avstånd, efter att jag ringt alla på min vanliga lista. Skulle aldrig ringa en veterinär på hemtelefonen såvida det inte är identiskt med tjänstetelefonen, förstår inte riktigt varför du gör ett sådant antagande heller?

Och vad är denna plan B då i ditt fall - tar du fram hagelbössan eller:confused:

:eek: Så din back-up-plan är att skjuta hästen.

Alltså, hur är en vet skapt som struntar i djurets situation bara för att få hålla på sin "affärsidé"? Han skulle passa bättre i ett yrke där han inte har med kunder, och fr a inte sjuka sådana, att göra.

LIA

Inte fel om djuret är utan all räddning att själv se till att skjuta det om man inte får tag på veterinär.
Får man inte tag på någon så får man fortsätta och fortsätta och fortsätta tills man får napp på en vet.

Hade du varit lika irriterad om TS ringt upp en veterinär som haft semester,sin dödssjuka häst? Och om denne svarat "sorry, för tillfället slappar jag i hängmattan, så jag kan inte komma"?

Var går gränsen?? Ska alla veterinärer alltid ställa upp på allas dödssjuka djur?

Ytterligare ett korkat svar från dig - är du inte läskunnig? Jag har INTE ringt NÅGON veterinär som inte haft jour, som inte var i tjänst, som hade semester eller som var sjukskriven o utbränd!

Jag slog veterinärens tjänstenummer, han svarade och angav det skäl som jag redan skrivit i tråden som anledning att inte köra ut till en dödssjuk häst. Har du förstått nu?

Ytterligare ett korkat svar från dig - är du inte läskunnig? Jag har INTE ringt NÅGON veterinär som inte haft jour, som inte var i tjänst, som hade semester eller som var sjukskriven o utbränd!

Jag slog veterinärens tjänstenummer, han svarade och angav det skäl som jag redan skrivit i tråden som anledning att inte köra ut till en dödssjuk häst. Har du förstått nu?

Mitt korkade svar var inte riktat till dig-ens.
Det var en fråga på en fiktiv händelse om var gränsen går till LIA. Om hon tycker den frågan är korkad så får väl hon skriva det.
Eftersom du reagerade drar jag slutsatsen att du inte är mer läskunnig än jag.

Fy f-n vilken attityd veterinären hade mot dig!

Jag är glad över min veterinär som är super!
Senast kom han ut till mig på hembesök för sjukt djur före jobbet, han var hos mig vid halv 5 på morgonen, det innebar extra tidigt att åka de flera milen han skulle åka. och ändå gjorde han det, till på råga på allt tog han inte ens betalt! (var iof inte så mkt han gjorde mne ändå!) Han är bäst!

Grävde visst fram en riktigt gammal tråd. Kollade inte vilket fönster jag valde tråd ifrån. :o

Senast ändrad:

Din veterinär kanske inte ställer upp på samma sätt för de som inte är kända kunder.
PL

kl

Jag förstå givetvis TS, detta är ett verkligt mardrömsscenario.

I akuta lägen, där det handlar om liv och död tycker jag att både veterinärer och läkare bör ingripa om de har möjlighet.

Tyvärr är det så att väldigt många människor inte riktigt förstår skillnaden på vad som är en "livochdöd-situation" och vad som är mindre akut. Knalla in på en akutmottagning på ett sjukhus en kväll och se efter, det är inte precis som Cityakuten.
Många ringer ut veterinärer mitt i natten helt i onödan. En bekant som är veterinär berättade om hur han ofta får samtal mitt i natten från folk som gråter och säger att deras djur håller på att dö, men när han väl kommer dit kan det röra sig om väldigt milda symptom. Då kan man förstå att en veterinär säger nej till folk ibland, för att kunna åka till sina egna kunder som betalar mycket pengar för att kunna ringa och vara hysteriska.

Så visst förstår jag dig och att du är glad över att den person som du kände svek dig och din häst åker dit. Om det varit min häst hade jag känt samma sak. Samtidigt kanske det var så att veterinären du ringde åkt ut på ett antal "akutfall" som visat sig vara småsaker och därför tyckte att "nu får det vara nog, nu tar jag bara mina egna kunder". Han kan vara en riktig skitstövel som bara ville tjäna pengar och tvinga in dig i ett dyrt avtal, men det finns faktiskt en möjlighet att han kanske bara är en människa som haft alltför många dåliga dagar.

Läste fel, på registreringsdatumet på ginnies vilket är 2007-06-05, när jag sökte datum för senaste inlägg. Därav trodde jag tråden var gammal.

Jo jag förstår att man inte kan jobba mer än kroppen tål MEN är en häst på väg att dö kanske man kan prioritera lite.
Jag känner frustration bara av att läsa när det hände ett djur något och man inte fått ut någon Vet. och djuret dör.
Jag kan tänka mig hur det skulle kännas för mig.

Jag kan mkt väl sätta mig in i ts situation. Lyckligtvis har vi alltid tillgång till jourhavande veterinär där vi bor. De kommer även om man inte har speciellt avtal med dem och även om man inte alltid anlitar dem för mindre allvarliga situationer. De gånger vi har tagit hem dem har det oftast varit till en tacka vi hade som fick problem med lamningen när hon blev lite äldre. Då är det långa minuter tills veterinären kommer.

Men det betyder inte att jag tycker att det är ett kall att vara veterinär. Den tiden när ett yrke var det är väl ändå förbi för länge sedan? Vilken annan yrkesgrupp ställer upp på detta? Tänk om det är femtio hästar (för att överdriva) som håller på att dö. Jag tycker inte att man alltid ska kunna kräva att en veterinär ska ställa upp på det och därmed kanske offra sin egen hälsa med ex utbrändhet som följd.

Jag är inte veterinär och arbetar inte med djur. Men i mitt arbete hamnar jag ofta i en liknande situation där det på ngt sätt förväntas att jag ska lägga ner all min tid inklusive fritid på mitt arbete, annars är det ngn annan som drabbas. Jag har lärt mig att säga nej annars hade jag varit sjukskriven för länge sedan.

Inte fel om djuret är utan all räddning att själv se till att skjuta det om man inte får tag på veterinär.
Jag upprepar mig, jag vet, men jag trodde, korkade mig, att din back-up-plan innebar en alternativ väg till att få vet-vård till hästen.

Får man inte tag på någon så får man fortsätta och fortsätta och fortsätta tills man får napp på en vet.
Avstår, för säkerhets skull, att kommentera.

Hade du varit lika irriterad om TS ringt upp en veterinär som haft semester,sin dödssjuka häst? Och om denne svarat "sorry, för tillfället slappar jag i hängmattan, så jag kan inte komma"?

Var går gränsen?? Ska alla veterinärer alltid ställa upp på allas dödssjuka djur?
Ja, det hade jag. Din sista fråga: Ja, det ska dom. Givetvis i mån av tid och möjlighet. Om inte det är deras arbete, vad är då deras uppgift??

Jag trodde att man i ett forum som Buke, under rubriken "Hästmänniska", skulle träffa på folk som förstår skillnaden på djur och döda ting. Som skulle inse skillnaden i behov av snabbservice och reparationer mellan hästar och t ex datorer.
Istället kommer några med konstruerade ursäkter varför en vet inte ska bry sig om en svårt sjuk häst. Som att det plötsligt gäller 50 sjuka hästar, eller att vet skulle vara tvungen att åka varje gång en fjolla ringer för att hästen hostade till osv.
Jösses, finns det inte förnuft här?
Självklart kan en vet bara vara på ett ställe i taget, självklart kan vet ställa troliga diagnoser i telefon, självklart kan vet ge råd och informera om risker etc. Precis som avtals-vet måste göra om två olika hästägare ringer samtidigt och båda har hästar med allvarliga fel. Jag menar att om vet är upptagen av en avtals-kund, så är han. Men i TS fall var han ledig och kunde åka!!

Jag måste hålla med TS att dina svar är konstiga. Långsökta!

LIA

. Som att det plötsligt gäller 50 sjuka hästar,

Jag måste hålla med TS att dina svar är konstiga. Långsökta!

LIA

Läser du inte ordentligt? Jag skrev att femtio st var en överdrift som jag drog till med för att belysa vilken situation man lätt hamnar i om man har den typen av arbete. Det betyder inte att jag inte förstår skillnaden mellan döda ting och djur.Jag skrev också att jag mkt väl kan sätta mig in i ts situation genom att ta ett eget ex på när jag var mkt tacksam över att veterinären kom omedelbart.

Vilken verklighet lever du i? Det är lätt att tycka att veterinären ska komma och alltid ställa upp. Det är klart att jag tycker det när jag står där med min häst och är jätteorolig. Jag kan inte ens tänka tanken utan att få ångest. Men jag tycker ändå inte att en veterinär har bundit sig till att alltid rycka ut. De har också rätt att vara lediga och ha ett annat liv.

Det har inte jag! Annat än att jag, precis som TS, har en bibba telefonnummer till olika vet. Vad är din back-up-plan?
Undrar om någon av vet i våra trakter har avtal-krav? Jag vet faktiskt inte. Har aldrig hört talas om det tidigare, så jag skulle bli lika ställd som TS.

Vad innebär "yttersta ansvaret osv" för dig? För mig är det att skaffa hem en vet om jag hittar hästen så sjuk. Om jag då inte hittar någon som kan/vill komma i rimlig tid, vad menar du då att man ska göra?

Frågan inte ställd till mig men jag vill svara.

Jag lastar hästen och åker mot djursjukhuset, eller till annat distrikt som kan hjälpa mig om jag kommer dit.

Skulle hästen vara i så dåligt skick att den inte kan lastas/köras och lider svårt, och det inte är rimligt att vänta på djurambulans/djurambulans inte finns att tillgå, ja då är det på mitt ansvar som djurägare att se till att djuret befrias från plågorna.

Det yttersta ansvaret för mig som djurägare är att se till att min häst får vård, och om det är omöjligt, att dess lidande inte förlängs, dvs i skarpt läge draget tills in spets så är det mitt ansvar att låta avsluta lidandet för min häst om det inte går att uppbringa någon veterinär eller att ta hästen till veterinär.

Det jag kan göra för att förhindra att det ska behöva dras till sin spets, är att INNAN det är skarpt läge ta reda på vilka möjligheter utom distriktsveterinären som finns att tillgå. Och se till att jag har snabb transportmöjlighet för hästen, alt är beredd att ta bort den om det blir ett läge där transport till klinik kan rädda hästens liv men jag inte kan ordna transport.

Samt att - faktiskt - ta reda på var jag kan vända mig om det krävs en akut avlivning och distriktsveterinär inte går att nå.

Hårt, otrevligt men något man måste se över INNAN det är akut. Och om man finner att det inte går att lösa (t ex har inte alla områden i Sverige ens möjligheten att teckna jouravtal med privatpraktiserande veterinär), och inte kan acceptera den yttersta konsekvensen av det - helt sonika flytta hästen.

KL och spinoff på 'göra undantag för svårt sjuka djur'.

En av våra distriktare här berättade att det ibland händer att hon varit igång så länge i sträck att hon helt enkelt inte är i skick att köra bil, spec inte om det är mörker och halt. Hon nekar inte hästägaren hjälp, men tycker att djurägaren då får komma och hämta henne. 9 fall av 10 så avstår då djurägaren och tycker att det 'väldigt akuta fallet hon MÅSTE komma GENAST på' i själva verket 'nog kan vänta till nästa morgon'.

Det är tyvärr ett faktum, ett tragiskt sådant för ALLA inblandade ska tilläggas, att det inte alltid är så akut som djurägaren upplever det. Detta är INTE riktat mot någon i tråden, men för mig en stor förklaring att veterinärer inte när de är ur tjänst åker ut om det 'gäller livet' heller. Helt enkelt eftersom det är svårt att på telefonen av djurägarens uppgifter avgöra alla ggr om det gäller livet eller om det är en 'peter och vargen'..

Jag upprepar mig, jag vet, men jag trodde, korkade mig, att din back-up-plan innebar en alternativ väg till att få vet-vård till hästen.

LIA

Självklart är min backupplan i flera steg. Om just min är intressant så finns lista på 4 privata hästveterinärer, bekanta, två distrikt med distriktare, samt resa till hästklinik med jourverksamhet.
Det kan även hända mig, och har hänt, att jag vid allvarlig skada på häst frågat de privata men fått nej av så banala saker som vanlig ledighet eller födelsedagskalas.
Eftersom jag har insyn i deras vardagsliv skulle jag aldrig gnälla , och har heller inte gjort så, för att de inte kunde /vílle komma.
Det var deras val.
Jag får leta vidare.

Istället kommer några med konstruerade ursäkter varför en vet inte ska bry sig om en svårt sjuk häst. Som att det plötsligt gäller 50 sjuka hästar, eller att vet skulle vara tvungen att åka varje gång en fjolla ringer för att hästen hostade till osv.

Tyvärr är det ju väldigt svårt att över telefon avgöra hur allvarligt det är eftersom folk gärna överdriver en del för att få hjälp snabbare. En veterinär eller läkare som tillåter sig att bli alltför "snäll" och åka ut för ofta för att folk kräver det blir inte långlivad inom sitt yrke. Tro mig, jag förstår precis vad du menar, men tyvärr är de inte så enkelt som du verkar tro.

Men i TS fall var han ledig och kunde åka!!

Åter igen.Han kanske var en riktig skitstövel som inte brydde sig ett skit om TS häst. Men kan du inte för ett ögonblick föreställa dig att han kanske trodde att TS var ytterligare en av alla de hysteriska människor som ringer honom för ingenting. Eller han kanske trodde att hon skulle få tag i en annan veterinär och visste att han själv antagligen skulle få mycket jobb med sina kunder. Vi vet faktiskt inte alls hur han resonerade.

Kan berätta en historia som min bekanta som är veterinär berättade. Han hade jour och fick ett samtal från en kvinna som påstod att hennes hund höll på att dö. Han försökte få fram symptomen, men hon insisterade att han skulle komma omedelbart och att hunden var mycket illa däran. Han kastar sig iväg och åker dit på en gång. "Sjukdomen" visade sig vara att hundens vaccination skulle gå ut och kvinnan hade glömt bort det. När hon kom på det ringde hon omedelbart och "kryddade historien lite" för att få hjälp snabbare. Hon erkände att hon gjort fel, men ansåg att eftersom han inte hade några andra jourfall hade det ju inte gjort någon skada....

Visst är det ett extremfall, men tyvärr får veterinärer ofta samtal från folk som misstar djurens symptom för något betydligt värre.

Jag tycker att man istället för att kräva att veterinärer ständigt ska vara beredda att rycka ut ska jobba för en mer utbyggd dv-verksamhet. Att jobba med dina "kunders" liv som insatts är jobbigt nog ändå, man måste få komma bort när arbetsdagen är slut. En bättre akutsjukvård för djur krävs för att ta bort pressen från veterinärerna.

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama