Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Det var ingen äpple/päron-jämförelse. Obs att jag såg till det affärsmässiga.
Eftersom vet svarade och var beredd att åka ut till en avtalspatient, så var han de facto i tjänst. Må vara uteslutande för just hans avtalspatienter! Därför är tid på dagen irrelevant.

Ett agerande sådant butikens resp vet, duger inte i ett läge med konkurrens. Blir man så illa mottagen, vänder man sig inte dit någon mer gång. Man talar om vad som skett för grannar, vänner etc. Dessa för det vidare osv.
Hur länge tror du denna vet kommer att ha tillräcklig kundkrets?

Du har varit på båda sidor säger du. Betyder det att du varit egen företagare, utsatt för konkurrensens villkor?

LIA

Ofta tecknar man servicesavtal med olika serviceföretag just för att vara säker på att kunna utnyttja deras tjänster 24 timmar om dygnet. Det kostar att hålla den servicen. Så fungerar ofta privata företag och ja de överlever i konkurrensen.

Ja detär ett svårt problem, samtidigt som jag inte tycker att de privata tar sin del av jourerna så tycker jag inte heller att veterinärer skall tvingas ställa upp. I senaste utredningen om veterinär fältverksamhet finna tex ett förslag om att alla veterinärer skall vara tvungna att ställa upp vid trängande fall, det är ju livegenskap!
När det gäller den erinran som tråden handlar om håller jag med de som anser att den är kontroversiell. Det skulle tex kunna innebära att jag på min fritid skulle vara tvingad att ställa upp bara för att jag varit hygglig att prata med djurägaren o gett ett råd istället för att direkt hänvisa till den kollega som hade jour för tillfället om kollegan skulle vara upptagen.
PL

Det var nog det dummaste inlägget hittills. Vilken beredskap har du som lekman/hästägare om din häst insjuknar med ett snabbt förlopp på jourtid??

På vilket sätt kan jag ansvara, veta, att min häst sk drabbas av kolik ute i hagen en försommardag? Han hade aldrig tidigare haft liknande besvär, inte bytt hage, inte fått i sig stora mängder kraftfoder, gick inte i en sandhage, inte stått inne för många timmar på box.
Skulle jag haft en kristallkula att kika i månne?

Han blev dödsjuk på kort tid, jag började ringa efter veterinär så snart jag såg hästen ligga och resa sig om vartannat i hagen, något han aldrig brukat göra. Under den möjligtvis halvtimmen som följde hade jag fått in honom i boxen, ringt en granne för att hon skulle försöka hålla honom på benen i boxen alt gå med honom under tiden jag ringde. Vad kan man mer göra som hästägare än att sköta sina djur enligt konstens alla regler, ha full tillsyn på dem i hagarna, ha alla tel nummer till veterinären, distriktaren samt djursjukhusen tillgängliga om något skulle inträffa?

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag kom i kontakt med Hbg djursjukhus för råd, med min f d distriktsvet Theres som gav fantastiskt stöd och service samt inte minst djurambulansen vars personal också var helt fantastisk i sitt bemötande.

Jag bryr mig inte så särskilt mycket om den nekande veterinärens liv o leverne mer än att jag är glad att man gett honom eller annan likasinnad en erinran och som sagt ALDRIG någonsin kommer att rek honom till ngn samt fortsätta att berätta hur han betedde sig för alla som vill lyssna. Likaväl som jag talar mig varm för de som gav den fantastiska servicen vid sjuktillfället - jag är lika snabb att berömma som att ge kritik, tycker det är lika viktigt. Sen är det upp till dem som lyssnar att bilda sig en egen uppfattning - tycker man att veterinären agerat ok, ja då är det ju inget problem att använda hans tjänster. Bara jag slipper...

Om det hade varit jag och jag varit så desperat, då hade jag skrikit i luren att jag blir avtalskund hos dig. Det verkar inte ha gjorts av TS.
Det hade inte jag heller gjort. Det ligger liksom i sakens natur att man blir avtalskund först och nyttjar tjänsten vid behov därefter. Ungefär som med försäkringar. Nej, det var märkligt dåligt företagsmässigt hanterande av vet.

Jag ser inte annorlunda på det hela om hästen dött under hemska plågor. Jag tycker att det yttersta ansvaret för att ens djur inte plågas till döds är ägaren. Inte veterinär. Man får vara tacksam att de finns, att man får tag på , att de kommer, men kan inte ha som krav att vem som helst ska ställa upp när som helst.
Jag har alltid en backup-plan om ett djur skadar sig riktigt illa, eller blir riktigt illa sjuk, det trodde jag alla hade.
Det har inte jag! Annat än att jag, precis som TS, har en bibba telefonnummer till olika vet. Vad är din back-up-plan?
Undrar om någon av vet i våra trakter har avtal-krav? Jag vet faktiskt inte. Har aldrig hört talas om det tidigare, så jag skulle bli lika ställd som TS.

Vad innebär "yttersta ansvaret osv" för dig? För mig är det att skaffa hem en vet om jag hittar hästen så sjuk. Om jag då inte hittar någon som kan/vill komma i rimlig tid, vad menar du då att man ska göra? I en del fall, inför fölningar t ex, går det att förvarna vet och göra specalarrangemang, men plötsliga akutfall?
Hur gör du om du hittar en häst liggandes i plågor mitt i natten och ingen vet kan/vill komma?

LIA

Det var nog det dummaste inlägget hittills. Vilken beredskap har du som lekman/hästägare om din häst insjuknar med ett snabbt förlopp på jourtid??

På vilket sätt kan jag ansvara, veta, att min häst sk drabbas av kolik ute i hagen en försommardag? Han hade aldrig tidigare haft liknande besvär, inte bytt hage, inte fått i sig stora mängder kraftfoder, gick inte i en sandhage, inte stått inne för många timmar på box.
Skulle jag haft en kristallkula att kika i månne?

Det är väl du som är dum som påstår att jag någonstans nämnt att man ska ansvara, veta om eller när ett djur blir sjukt. Du förvränger det jag skrev enbart av den anledningen att inte alla är med och ropar hurra åt den veterinär som fått erinran eller för den delen ditt eget fall.

Om man väljer att skaffa djur och de blir sjuka så kan man väl inte alltid räkna med att få tag på veterinär direkt?
Det jag menade var att man har ett eget ansvar mot sitt djur, det är inte veterinären som har det. Jag skrev att jag har en backupplan om ett djur skadar sig riktigt illa eller blir riktigt illa sjukt. Jag skrev att jag trodde alla hade det.

Du är illa irriterad på den veterinär som bara på sin jourtid tog kontrakterade kunder.Tänk tvärtom. Tänk om du hade kontrakt på denne veterinär, du visste att han arbetade på detta sätt, du betalade extra för detta. Så blir din häst sjuk, du ringer, men blir meddelad det att han precis åkt till ett svårt fall, iof ingen kontraktskund, men han kommer att bli där i flera timmar. Din häst avlider för din veterinär ställt upp på en ickekund, du fick inte tag på någon annan.

Jag ger mig skam på att du hade gapat precis lika mycket då. En del är aldrig nöjda.

Men en privat vet som är beredd att ställa upp för egna kunder, har h*n jour?
PL

Det beror ju på om den har jourtid. Har den inte jourtid så ska den ju inte det, har den det så ska den ställa upp. Men nu vet ju TS att denne inte ska ringa till den veterinären mera, och det ska nog inte någon annan heller om hästen blir sjuk på annan tid än dagtid.

Mina djur har iaf en tendens att bli sjuka under helger, kvällar och andra högtider.. Då är jag glad att jag kan bor så att jag kan ta veterinärer från två distrikt. Även om "min" veterinär inte jobbar så finns det kollegier till denne som kan ta det.

Men om man nu inte är kontraktkund så kanske man skulle stå ut med att veterinären måste åka om det kommer in ett akutfall. Och veterinären gör det den måste och sedan åker. Remitterar vidare isf.

Men om man nu inte är kontraktkund så kanske man skulle stå ut med att veterinären måste åka om det kommer in ett akutfall. Och veterinären gör det den måste och sedan åker. Remitterar vidare isf.

Javisst, och direkt får veterinären en anmälan på sig till veterinära ansvarsnämnden för ej fullgjort arbete.

Hur gör du om du hittar en häst liggandes i plågor mitt i natten och ingen vet kan/vill komma?

LIA

Då måste jag fråga dig först, är det inte jag som djurägare som skaffat djuret som har ansvaret för djuret om något skulle hända? Som har ansvar för att man försöker få tag på veterinär?

Om det inte går, det är omöjligt, är det då inte fortfarande jag som har ansvaret? Eller är det veterinärer?

Ovanstående scenario kan drabba vem som helst, inte konstigt när man har djur.
Om jag förstod att inget fanns att göra, om plågorna var olidliga för hästen, då skulle jag ta min sista backup, se till att någon sköt hästen.

Angående jour-ickejour, kund-ickekund...

Om man har jour enbart för vissa, tycker jag att kontaktuppgifter ges enbart till dessa, exempelvis en mobiltelefon som inte finns i katalogen men numret ges till ordinarie kunder. Eller att man skriver ut där numret finns, att det gäller enbart för ens kunder. Det är väl så man brukar göra i liknande situationer inom andra branscher?

Alltså, det fel veterinären gjort är att denne brustit i information kring vad som gäller, det kan vara ett förbiseende från dennes sida. Vill man sköta sitt veterinäryrke som vilket annat företag som helst så måste man ju få det, men då tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med det. Annars uppstår just den här typen av situation, där den potentiella kunden behöver en veterinär som ser till djurets bästa och den vårdkunniges etik, istället för till ekonomin.

Precis vad jag också anser, hade detta förfarande varit tydligt utsatt så hade ingen tid ödslats på att ringa denne kontrakterade veterinär och han hade heller inte behövt bli "störd" av icke-kunder.

KL Från min horisont är en begränsad jour till egna kunder mkt bättre än ingen jour alls. Den avlastar åtmistone något.
Sen kan inte jag bedömma vilka telefoner folk får svara på under vilka tider för att "icke kunder" inte skall bli förbannade. Skulle inte förvåna mig om ts ringde på vets hemtelefon.
PL

Jag undrar vad alla här hade gjort när de hamnar i samma sits som TS?
Ert kära djur ligger där och plågas och kan dö - sitter ni lugnt och accepterar att ingen jourVet. eller annan Vet. kommer ut pga att du inte är kund?
Om man är kund hos Vet. men han har inte joren den natten vad gör man då?
Har avtal med alla Vet.?

Denna Vet. bor 10 min från TS och kan inte bemöda sig att hjälpa hästen pga avtal - skamligt!

Tacka vet jag våra Vet. här som kommer när dom behövs och jag betalar gärna mycket för det och är dom evigt tacksamma!

Såklart kan man skilja på agerande och reaktioner i den specifika situationen, jämfört med resonerande när situationen inte är aktuell. Hur känslor och reaktioner lever kvar efter situationen påverkar givetvis tänkandet i efterhand, och det på ett individuellt sätt, vilket gör att vi som inte varit med kan vara rationella och distansierade, medan TS helt naturligt inte är det.

Jag tycker personligen att djurets välmående går i första hand, och att även denne veterinär borde kunnat göra ett undantag. Men samtidigt har jag förståelse för att man som veterinär kör slut på sig om man tar alla fall, alltid, och att man måste begränsa sig på ett eller annat sätt. Därmed inte sagt att det är gjort på ett snyggt, eller ens genomtänkt, sätt i detta fall.

Dessutom får väl cynikern i mig säga att det är väldigt olika hur folk, även veterinärer, värderar djur. Det gör ju inte att det är försvarbart att inte hjälpa till, men att jag vet att jag inte kan vänta mig det och att jag inte borde bli upprörd över det.

Allt det sagt, jag föredrar givetvis en veterinär som tar djurets sjukdom på allvar och kommer ut när det behövs, som gör allt denne kan för att hjälpa till. Och jag är knappast lugn och förstående i en sådan situation.

Tycker du att det är jämförbart - ett liv mot en datorkrasch???

Faktiskt finns det många datorer med innehåll som har ett rätt högt värde. Högre än många av de hästar som diskuteras på detta forum.

Jag tror att datorägaren värderar sin dator på ett likande sätt som en djurägare sitt djur.

Det var också ett rätt korkat svar. Givetvis har du som djurägare ett ansvar!

Insjuknar hästan eller skadas akut och ingen vet finns att tillgå, ja då kan det ju vara bra att ha en plan B (plan A är givetvis vetten). Eller är det lämpligt att låta hästen plågas?

Det var också ett rätt korkat svar. Givetvis har du som djurägare ett ansvar!

Insjuknar hästan eller skadas akut och ingen vet finns att tillgå, ja då kan det ju vara bra att ha en plan B (plan A är givetvis vetten). Eller är det lämpligt att låta hästen plågas?

Du menar att finns det ingen vet. att tillgå så ska man avliva djuret?

Om jag förstod att inget fanns att göra, om plågorna var olidliga för hästen, då skulle jag ta min sista backup, se till att någon sköt hästen.
:eek: Så din back-up-plan är att skjuta hästen. Inte undra på att jag inte kunde klura ut den. :smirk:
Jag trodde att du var inne på att beställa vet per helikopter eller nåt sånt. Ja där ser man, så blåögd jag är.

Då måste jag fråga dig först, är det inte jag som djurägare som skaffat djuret som har ansvaret för djuret om något skulle hända? Som har ansvar för att man försöker få tag på veterinär?
Om det inte går, det är omöjligt, är det då inte fortfarande jag som har ansvaret? Eller är det veterinärer?

Ovanstående scenario kan drabba vem som helst, inte konstigt när man har djur.
Svar: ja, det är jag som har ansvaret. Ja, det är jag som ska skaffa vet. Jo, det är fortfarande jag som har ansvaret.
Men min syn är att döda hästen är det sista alternativet på listan! Förr åkte jag till skitstöveln som nobbade TS, satte bössan i rumpan på honom och körde hem honom till hästen. Blotta tanken på vad som hände TS gör mig tvärhärsken.
Alltså, hur är en vet skapt som struntar i djurets situation bara för att få hålla på sin "affärsidé"? Han skulle passa bättre i ett yrke där han inte har med kunder, och fr a inte sjuka sådana, att göra.

LIA

Jag undrar vad alla här hade gjort när de hamnar i samma sits som TS?
Ert kära djur ligger där och plågas och kan dö - sitter ni lugnt och accepterar att ingen jourVet. eller annan Vet. kommer ut pga att du inte är kund?
Om man är kund hos Vet. men han har inte joren den natten vad gör man då?
Har avtal med alla Vet.?

Denna Vet. bor 10 min från TS och kan inte bemöda sig att hjälpa hästen pga avtal - skamligt!

Tacka vet jag våra Vet. här som kommer när dom behövs och jag betalar gärna mycket för det och är dom evigt tacksamma!

Nejnej, jag förstår TS och situationen precis! självklart är det fruktansvärt om man står där i den sitsen och jag förstår även känslorna runt det absolut.

Men det är svårt det här med etik runt yrken osv.... det jag menar är som alexandra också var inne på tex, att man liksom inte kan vara dömd till 24 timmars jour för att man har ett visst yrke som börjar på vet och slutar på erinär.... :crazy: Om man tex som yrkesman - oavsett yrke - jobbat tex 70 timmar i veckan i årtatal och varit utbränd tex. är man skyldig att rycka ut och ta ansvar dygnet runt även i en sån här fråga? Just ang. yrket veterinär måste man ju komma ihåg att det är liksom essensen i det yrket ofta - att det ÄR akut fall överallt, och fråga om liv och död osv osv. Men kan man som individ då vara skyldig att moraliskt och ansvarsmässigt vara ansvarig för ALLA då, i dessa frågor? :crazy:

sen kan jag tycka att själva ARGUMENTET från veterinärens sida är väldigt känslokallt. man kunde kanske uttrycka sig på ett annat sätt än att säga det denne gjorde - att man inte är "kund"..
tycker det som sagt är svårt - som alla etik och moral frågor.

Jo jag förstår att man inte kan jobba mer än kroppen tål MEN är en häst på väg att dö kanske man kan prioritera lite.
Jag känner frustration bara av att läsa när det hände ett djur något och man inte fått ut någon Vet. och djuret dör.
Jag kan tänka mig hur det skulle kännas för mig.

Nu ska jag åka till min häst och rida och hoppas att blåsten inte ställt till det för mycket på vägen dit.

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama