Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jodå, jag så att du skrev det men tyckte inte att budskapet skulle ändrats om jag citerat hela ditt inlägg.

Vilken verklighet lever du i? Det är lätt att tycka att veterinären ska komma och alltid ställa upp. ... Men jag tycker ändå inte att en veterinär har bundit sig till att alltid rycka ut. De har också rätt att vara lediga och ha ett annat liv.
Samma som du, hoppas jag.
Jobbade själv i många år i ett yrke där man fick lov att ställa upp utöver vanliga arbetstider mm bara för att det förväntades av kunderna och var en förutsättning för att få och behålla dom. Det kändes rimligt då. Vi talar inte om levande väsen här.

Varför överdriva? Vem talar om "alltid"? Vad jag trodde det gäller är när ett stort djur (som man inte kan lägga in i bilen) blir så sjukt som TS häst var. Det lär inte hända "alltid"!
Vid strömavbrott, kräver vi inte att linjejobbarna omgående ger sig ut och reparerar? Även på natten? Trots att ingen häst ligger i plågor p g av det avbrottet.
Faktum är att vi har olika syn och krav på olika yrkesutövare. Har man valt att vara vet, så har man också tagit på sig att ställa upp för "svårt/livsfarligt sjuka djur" även om det innebär rubbade planer ibland. Som jag skrev: "Givetvis i mån av tid och möjlighet." Känns f ö som jag tjatar om samma saker.

LIA

KL och spinoff på 'göra undantag för svårt sjuka djur'.

En av våra distriktare här berättade att det ibland händer att hon varit igång så länge i sträck att hon helt enkelt inte är i skick att köra bil, spec inte om det är mörker och halt. Hon nekar inte hästägaren hjälp, men tycker att djurägaren då får komma och hämta henne. 9 fall av 10 så avstår då djurägaren och tycker att det 'väldigt akuta fallet hon MÅSTE komma GENAST på' i själva verket 'nog kan vänta till nästa morgon'.

Det är tyvärr ett faktum, ett tragiskt sådant för ALLA inblandade ska tilläggas, att det inte alltid är så akut som djurägaren upplever det. Detta är INTE riktat mot någon i tråden, men för mig en stor förklaring att veterinärer inte när de är ur tjänst åker ut om det 'gäller livet' heller. Helt enkelt eftersom det är svårt att på telefonen av djurägarens uppgifter avgöra alla ggr om det gäller livet eller om det är en 'peter och vargen'..

Precis vad jag försöker säga i mina inlägg.:bow::bow:

Jag måste hålla med TS att dina svar är konstiga. Långsökta!

LIA

Vad är det för långsökt med de svar jag gett?
Hur många veterinärer tror du vill bli veterinär om de alltid måste ställa upp i tid och otid? Och vem bestämmer/var går gränsen till ett dödssjukt djur?
Är mina frågor också konstiga?

Nej frågan var inte riktad till dig. Dessutom har ginnies redan besvarat den: Skjut hästen!

LIA

Det är alltså det 10:e fallet som är aktuellt i den här tråden!

LIA

Jag har alltid en backup-plan om ett djur skadar sig riktigt illa, eller blir riktigt illa sjuk, det trodde jag alla hade.
Din något spydiga kommentar gällde alltså inte i vilken ordning du ringer dina vet, utan vad du gör när du ringt färdigt, utan att hitta någon!

Du svarade sedan att det är skjuta hästen som är din back-up-plan. Vilket jag tyckte var myyycket anmärkningsvärt.

Men vi kan kanske lämna det, eftersom vi har så olika syn på våra hästar, så jag inte tror vi kommer längre.

LIA

Nej frågan var inte riktad till dig. Dessutom har ginnies redan besvarat den: Skjut hästen!

LIA

Jag skrev, om plågorna var olidliga, och inget fanns att göra, då skulle jag ta min sista backup, att skjuta hästen.

Så vräng inte till något som ikväll ska passa dina diskussionssyften.Håll dig till det jag sagt.

Det är alltså det 10:e fallet som är aktuellt i den här tråden!

LIA

Men det är ju det veterinären inte kan veta!!! Han har ingen aning om huruvida det här är ytterligare en nervös hästägare eller om det är en riktig nödsituation. Det är så lätt att sitta här med facit i hand och klandra honom.

Din något spydiga kommentar gällde alltså inte i vilken ordning du ringer dina vet, utan vad du gör när du ringt färdigt, utan att hitta någon!

Du svarade sedan att det är skjuta hästen som är din back-up-plan. Vilket jag tyckte var myyycket anmärkningsvärt.

Men vi kan kanske lämna det, eftersom vi har så olika syn på våra hästar, så jag inte tror vi kommer längre.

LIA

Hur skulle du göra om hästen plågades svårt och ingen veterinär kunde komma och hästen inte gick att få till djursjukhus då?

Tyvärr är det ju väldigt svårt att över telefon avgöra hur allvarligt det är eftersom folk gärna överdriver en del för att få hjälp snabbare. ... Tro mig, jag förstår precis vad du menar, men tyvärr är de inte så enkelt som du verkar tro.
En kunnig vet kan ganska bra sila bort dom onödiga med relevanta frågor. Om man trots det inte blir säker, är det inte skäl nog att åka?

Men i TS fall var han ledig och kunde åka!!

Åter igen.Han kanske var en riktig skitstövel som inte brydde sig ett skit om TS häst. Men kan du inte för ett ögonblick föreställa dig att han kanske trodde att TS var ytterligare en av alla de hysteriska människor som ringer honom för ingenting. Eller han kanske trodde att hon skulle få tag i en annan veterinär och visste att han själv antagligen skulle få mycket jobb med sina kunder. Vi vet faktiskt inte alls hur han resonerade.
OK, vi alla går på dom förutsättningar (läs dom!) som TS presenterar och det är utifrån dom jag argumenterar! Hur kan vi göra på annat sätt?? Obs att jag inte har något personligt emot vet eftersom jag inte har en susning om vem det är!

Visst är det ett extremfall, men tyvärr får veterinärer ofta samtal från folk som misstar djurens symptom för något betydligt värre.
Visst finns det avarter. Det finns överallt och kommer alltid att finnas. Det är vets sak att sila, som jag redan sagt.

Jag tycker att man istället för att kräva att veterinärer ständigt ska vara beredda att rycka ut ska jobba för en mer utbyggd dv-verksamhet. Att jobba med dina "kunders" liv som insatts är jobbigt nog ändå, man måste få komma bort när arbetsdagen är slut. En bättre akutsjukvård för djur krävs för att ta bort pressen från veterinärerna.
OT!

LIA

Varför vill du veta det?
Det jag diskuterat är hur TS vet agerade och ginnies back-up-plan.

Nu lämnar jag er för annan verksamhet!

LIA

man kanske ska ta det säkra före det osäkra och åka ut och titta på hästen.
Man/hästen ska väl inte lida för att andra tar ut vet. i onödan?

Detta är ju inte frågan om att vet. inte åker ut pga att han inte har jour - han åker inte ut pga att hästäg. inte är kund.
Kan man inte ta ut Vet. och samtidigt skriva på ett avtal?
Men om denna Vet. inte har jour den andra ggn man behöver honom/henne vad gör man då?
Skriver avtal med alla Vet.?
Vad tycker Vet. om att man har avtal med fler Vet.?

Här är inte Vet. så principfasta att dom nekar att komma som tur är.

Hade ut Vet. en gång och lagom tills hon kom hem igen så var jag tvungen att ta ut henne igen och hon kom så fort hon kunde.
Hon hade inte jour och hade inte mitt disktrikt men kom iaf då jourh.Vet. inte kunde komma pga annat ärende.

Att vara Vet. är väl ett kall?

Läk. Ssk och poliser t.ex är alltid i tjänst.

Varför vill du veta det?
Det jag diskuterat är hur TS vet agerade och ginnies back-up-plan.

Nu lämnar jag er för annan verksamhet!

LIA

Undrade eftersom det disskuteras, du kanske har en betydligt bättre lösning.

OK, vi alla går på dom förutsättningar (läs dom!) som TS presenterar och det är utifrån dom jag argumenterar! Hur kan vi göra på annat sätt?? Obs att jag inte har något personligt emot vet eftersom jag inte har en susning om vem det är!

Men TS kan ju aldrig ge veterinärens version. Jag tror inte alls att TS ljuger. Jag har redan skrivit inlägg till henne där jag sa att jag skulle känna precis likadant om det gällt min häst. Men hon har ingen aning om hur vet uppfattade samma situation.

Att diagnostisera är en oerhört svår konst, att göra det över telefon är nästan omöjligt. Visst, veterinärer ska sila, men du verkar inte förstå hur svårt det är för dem. Nu är jag inte veterinär, men jag är medicinstudent och vet precis hur svårt det är att tolka symptombilder.

Varför förutsätter du att jag inte läst TS bild av det hela bara för att jag inte håller med dig till 100 %. Kan det inte vara så att vi helt enkelt har olika uppfattning om hur fakta ska tolkas.

Självklart tror jag inte att du har något emot just den här veterinären, och även om du skulle ha det är det knappast relevant eftersom diskussionen snarast gäller hur livegen en veterinär förväntas vara.

För mig som är lite för gammal för att tala helt flytande IT. Betyder OT off topic? Jag gissar det och svarar nedan som att det är så. Om det betyder något annat ber jag om ursäkt.

Hur kan du inte anse att frågorna hör ihop? De är ju så totalt sammanflätade. Om akutsjukvården för djur vore mer utbyggd skulle du inte behöva kräva av din veterinär att h*n ständigt är redo.

Jag har en stallkamrat som är läkare. Men hon är då inte alltid i tjänst. Nej, som alla andra läkare så har hon arbetstider att arbeta efter, likaså poliser.

Och vad är denna plan B då i ditt fall - tar du fram hagelbössan eller:confused:

Ett alternativ är givetvis att transportera hästen till en klinik med akutmottagning. Om det är omöjligt på grund av skada eller annat och hästen uppenbarligen lider svåra plågor, ja, då bör man överväga en avlivning.

Jag har själv ingen vapenlicens men goda kontakter med viltvårdare i området och vi har diskuterat just en sådan situation och de skulle inte tveka att ställa upp. En viltvårdare är också mån om att djur inte ska lida i onödan.

Jag har en stallkamrat som är läkare. Men hon är då inte alltid i tjänst. Nej, som alla andra läkare så har hon arbetstider att arbeta efter, likaså poliser.

Läk. kan aldrig neka vård.
Poliser kan aldrig neka ett polisiärt arbete. (Pratade med min vän som arbetar inom polisen om detta i dag i stallet.)

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna