Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Vad menar du?

LIA

Precis det jag skrev? Du skrev att Man är i sitt yrke med dom förutsättningar som gäller för detta, och det är skillnad i kraven på att laga kylskåp och att laga djur!

Veterinären med jouravtal och jour för sina egna kunder har inte brutit mot några krav i sitt yrke.

Det är det jag tycker du missar. Moraliskt kan man ha åsikter eller snarare önskemål om att veterinärer ska se det som ett kall, bortse från de regler och bestämmelser de satt upp kring sin verksamhet, och åka ut på det fallet som beskrevs. Men han har INGEN skyldighet att göra detta, han har inte ens något krav på sig att göra det utefter sitt yrke.

Utan det ENDA som finns är en moralisk aspekt, och den är inte bedömbar utan mer information. Och om han så skulle rent moraliskt vara en egocentriskt människa som sätter sina principer före hästen, så har han ändå inte begått något fel utefter sitt yrke, eftersom han inte har något ansvar alls att hjälpa en hästägare som han inte har jouravtal med.

Liak lite som kylskåpsreparatören har det.

Inlägget gällde ordet "livegen".
Oavsett vilka kravnivåer man anser sig ha rätt (eller inte) att ställa på veterinärer, så inte är dom livegna!

Vad är det för sakfel på detta då? :confused:
Man är i sitt yrke med dom förutsättningar som gäller för detta, och det är skillnad i kraven på att laga kylskåp och att laga djur!

Kommentar till det övriga:
Inom många verksamhetsområden finns outtalade krav, oskrivna regler etc, olika för olika branscher mm.
Jag anser att det för en veterinär finns andra sådana än för en kylskåpsreparatör. Är vet dessutom egen företagare blir detta ännu tydligare. Den som själv är/har varit egen företagare, vet vad jag menar.
Den veterinär som sätter sin företagsidé (på tidigare beskrivet sätt) framför att hjälpa min ev dödssjuka häst, har för evigt förlorat mig som kund!

LIA

Jo det du beskriver ligger väldigt nära livegen. Dvs att en privatpraktiserande veterinär inte ska få välja vad h*n vill åka ut på eller inte, utan ska åka på alla hästar i nöd som kan tänkas behöva denne.

Och jag är övertygad om att veterinären inte har några problem med varken kundunderlag eller lönsamhet i rörelsen, det finns nämligen tillräckligt många kunder med annan inställning än din.

Håller med till fullo.

Till LIA mfl - självklart ligger ens egna djur en närmast om hjärtat, men de är trots allt inte de enda i distriktet/området...

Om man som veterinären i det här fallet skulle vara tvungen att åka ut till denna akut dåliga häst, då är h*n i princip tvungen att åka ut till ALLA akut dåliga djur vars djurägaren ringer. För varför göra undantag för just DITT djur? Hur tror du ett sådant liv skulle se ut för den veterinären?

Ja det är frivilligt att bli veterinär, men det är också frivilligt i vilken typ av veterinär verksamhet man väljer att arbeta. Jag ser inget fel i att som veterinär ha avtalskunder som betalar för att även ha tillgång till vård på jourtid. Antagligen lider veterinären i detta fallet inte brist på arbete - och behöver därför kanske inte fler kunder.

Veterinärer är också människor, med samma rättigheter som andra människor i samhället. Vi har också rätt att sova, äta, umgås med sin familj och vänner, ha fritidsintressen mm. Sedan är det upp till varje veterinär att själv välja typ av arbete som passar just den veterinärens liv.

Om alla veterinärer skulle vara livegna (vilket det i praktiken skulle innebära att ALLTID vara tvungen att åka ut till sjuka djur) skulle vi nog inte ha så många veterinärer kvar här i landet...

Vad vissa inte förstått är att en stor del av jourfallen vi åker ut på faktiskt gäller potentiellt dödssjuka djur.
PL

Om du vill, kan jag förklara ordet för dig.

... utan ska åka på alla hästar i nöd som kan tänkas behöva denne.
Ja, se det tycker jag ingår i en veterinärs uppgift, om det inte finns någon annan vet att tillgå.

LIA

Så du tycker med andra ord att en veterinär aldrig ska kunna ta ett glas vin till maten eller en kall öl framför tv´n som de flesta människor gör ibland?

Jag har insett att alldeles för många här på buke borde ha djurförbud gällande alla djur!:devil:

Fast hur skulle det fungera hade du tänkt?

Det är inte alla veterinärer som arbetar med stordjur, ska även smådjursveterinärer ha utrustning för stordjur liggande hemma utifall de blir uppringda av en hästägare? Utrustning som kräver underhåll, läkemedel som går ut/måste förnyas - vem ska betala det?

Ska alla veterinärer alltid se till att hålla sig nykter/pigg/ i körbart skick/i närheten av sin utrustning/ha barnvakt/djurvakt redo som kan rycka in direkt - 24 timmar om dygnet, alla dagar på året, hela livet tills man blir utbränd?

Ursäkta?! Även en veterinär är väl en människa, de har väl rätt att ha ett privatliv de också? Jag är självklart rädd om min häst, men till och med jag fattar ju att en veterinär som inte har jour mycket väl kan vara ledig och ha druckit t.ex vin till maten och inte kan köra ut... Då får man vänta på distriktan, alternativt som ts gjorde, ta tag i det och köra in sin häst till närmaste klinik själv.

Ja, se det tycker jag ingår i en veterinärs uppgift, om det inte finns någon annan vet att tillgå.

LIA

Och vem ska avgöra detta? Om jag ringer och säger att min häst har svår kolik och ingen annan veterinär kan komma, ska den vet jag ringer automatiskt tro på det, eller sätta sig och ringa runt och se om det stämmer, eller hur?

Puttrick och Alexandra_w - jag håller med er till fullo! :bow:

Jag tycker varken att det är chockerande eller konstigt att veterinären endast håller jour för sina avtalskunder.

Däremot kunde ju ts iof ha tecknat ett avtal med denna vet, på 10 min avstånd, som back up-plan.

Norrland

Jag ställer uppenbarligen större krav på veterinärer än vad du gör.

Veterinärer är också människor, med samma rättigheter som andra människor i samhället.
Rättigheter som varierar mellan olika grupper, eller hur?

Om man som veterinären i det här fallet skulle vara tvungen att åka ut till denna akut dåliga häst, då är h*n i princip tvungen att åka ut till ALLA akut dåliga djur vars djurägaren ringer.
Inte alls. Dom här argument tycker jag är för hårddragna.
Har skrivit om företagande tidigare och upprepar. Jag anser vet i TS fall visade A en oprofessionell attityd (företagarmässigt) och att han också B var yrkesmässigt okänslig för hästens situation. Sedan må andra vrida på händelsen för att försöka hitta ursäkter.

LIA

Puttrick och Alexandra_w - jag håller med er till fullo! :bow:

Jag tycker varken att det är chockerande eller konstigt att veterinären endast håller jour för sina avtalskunder.

Däremot kunde ju ts iof ha tecknat ett avtal med denna vet, på 10 min avstånd, som back up-plan.

Norrland

Sällar mig också hit och anser inte att vets eller läkare för den delen, alltid måste ställa upp bara för att de valt den typen av yrke.

Allmänt!
Det framhålls ständigt att man har sunt förnuft i andra trådar. Varför verkar det saknas här?

LIA

Du är inte medveten om att olika yrkesgrupper har olika rättigheter (och skyldigheter)? :eek:

LIA

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama