Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Inte alls. Dom här argument tycker jag är för hårddragna.

LIA

Är dom?
Varför skulle veterinären i så fall åka på just denna häst och inte nästa som ringer timmen efter? Eller den som ringer dagen efter? Eller de tre som ringer lördag morgon?

Har man valt att BARA arbeta med avtalskunder så har man - må vara av skäl vi inte känner till... Ett sådant upplägg fungerar inte om man sedan börjar släppa igenom även andra patienter. Rykten går snabbt - både på gott och ont. Hur ska man då motivera för nästa hästägare som ringer att man inte åker ut på dennes häst?
Det måste väll ändå stå var och en fritt att välja sitt arbete?
Vill man inte ha jour/beredskap - då väljer man en arbetsplats där det inte ingår, eller arbetar privat (där man kan lägga upp det individuellt, som i detta fall)

Återigen - hur hade du tänkt att det skulle fungera rent praktiskt om ALLA sveriges veterinärer skulle vara skyldiga att åka ut på ALLA fall som ringer. (må så vara att ingen annan veterinär går att nå - vem ska avgöra det?)

Allmänt!
Det framhålls ständigt att man har sunt förnuft i andra trådar. Varför verkar det saknas här?

LIA

Jag förstår inte hur du tänker. Varför ska en veterinär eller ngn annan ex läkare tvingas att ställa upp 24 timmar dygnet runt? Vad är det för sunt förnuft i det?
Vem ringer till en läkare och tvingar ut den personen på hembesök?
Jag tycker än en gång inte att det är deras skyldighet att göra det. Jag undrar om du inte är lite fel på det. Jag tycker inte att man kan kräva att de ska ständigt ska vara stand by och ge sig iväg så fort det behövs. Om de däremot råkar befinna sig någonstans där ett djur blir skadat så tycker jag att det är självklart att de griper in. Men det har redan nämnts tidigare i tråden att alla är skyldiga att ingripa efter sin förmåga.

En tanke och en fråga.

Är det för att aktuell vet överhuvudtaget som privatpraktiserande har valt att ha någon form av jour, dock enbart för vissa kunder som gör att han gjorde fel eller gäller det alla privatpraktiserande veterinärer, även de som med företagsidé valt att inte ha jour men som råkar svara i telefon på jourtid? Skulle de gjort lika fel om de nekat?

Det var därför jag var så intresserad av ginnies back-up-plan. Tänkte att hon kanske kommit på något smart.

Att skjuta hästen kan jag inte se som någon back-up! Hur jag än vrider på det. Tar jag bössan och skjuter hästen är det inte någon back-up. Då är det ett misslyckande och det enda alternativet eftersom vård inte gått att få.

LIA

Om du tittar i tråd 99 så ser du min backup, alltså de veterinärer jag försöker få tag på. Varför ska jag hitta på något smartare nu i efterhand så du ska bli nöjd?
Att skjuta sin häst, eller se till att den blir avlivad vid illa svår sjukdom, eller illa skada, ser jag som en bra backup hos en djurägare som inte behöver stå och vänta på samma beslut av veterinär.

Jag har avlivat två hästar helt på eget bevåg, vare sig utan att fråga veterinär eller försäkringsbolag.
Varför vänta två timmar, om man har tur, på veterinär när det redan var kört?

Du är inte medveten om att olika yrkesgrupper har olika rättigheter (och skyldigheter)? :eek:

LIA

Jo, men du försöker få det till att veterinärer har skyldigheter som de inte har, och försöker få moraliska skyldigheter att bli lagstadgade skyldigheter.

Allmänt!
Det framhålls ständigt att man har sunt förnuft i andra trådar. Varför verkar det saknas här?

LIA

Precis detta jag menar oxå.Vart är mänskligheten påväg,folk resonerar i den här tråden så man blir mörkrädd:eek:
Sunt förnuft och omtanke=rätten till att få ha djur,till er som inte har det tycker jag ska börja med frimärken eller dyligt för djur är ingen "sak".Djur är ett liv som har rätt till precis lika mycket som "du" själv har.

Ja, det tycker jag.

1 Har man valt att BARA arbeta med avtalskunder så har man - må vara av skäl vi inte känner till... 2 Ett sådant upplägg fungerar inte om man sedan börjar släppa igenom även andra patienter. Rykten går snabbt - både på gott och ont. 3 Hur ska man då motivera för nästa hästägare som ringer att man inte åker ut på dennes häst?

1 Det gällde alltså serviceavtal för jourtid! Mest troligt accepteras andra kunder under "affärstid".

2 Varför inte det?? Avtalet innebär (förmodar) att man är garanterad besök dygnet runt inom viss tid och enligt vissa taxor. Ungefär. Det finns inget som hindrar att man dessutom i mån av tid och möjlighet tar sig an andra kunder, vilka dessutom förmodligen får betala efter en annan taxa.

3 Att man inte har tid och/eller möjlighet! Har man inte det, så framför man det, beklagar situationen och föreslår ett avtal för framtiden.

Allmänt!
Jag måste säga att jag finner det märkligt att man ska behöva förklara sånt här. Orkar inte skriva mer om det.

LIA

Snälla Alexandra, lägg ner! Jag orkar inte med dina konstlade och vinklade inlägg heller.

LIA

Snälla Alexandra, lägg ner! Jag orkar inte med dina konstlade och vinklade inlägg heller.

LIA

Vad är det för konstlat och vinklat med att undra hur/vem som avgör om 'ingen annan veterinär finns att tillgå?' Och att konstatera att du försöker få moraliska skyldigheter att bli lagstadgade skyldigheter?

Du skriver en massa som inte är aktuellt i denna tråd! Läs igenom först, och kom först därefter med kritik och påståenden!

LIA

Ja, det tycker jag.

1 Det gällde alltså serviceavtal för jourtid! Mest troligt accepteras andra kunder under "affärstid".

2 Varför inte det?? Avtalet innebär (förmodar) att man är garanterad besök dygnet runt inom viss tid och enligt vissa taxor. Ungefär. Det finns inget som hindrar att man dessutom i mån av tid och möjlighet tar sig an andra kunder, vilka dessutom förmodligen får betala efter en annan taxa.

3 Att man inte har tid och/eller möjlighet! Har man inte det, så framför man det, beklagar situationen och föreslår ett avtal för framtiden.

Allmänt!
Jag måste säga att jag finner det märkligt att man ska behöva förklara sånt här. Orkar inte skriva mer om det.

LIA

Jo det finns det - att man inte VILL.
Tänker inte uttala mig närmre om veterinären i just detta fallet - det är möjligt att h*n kunde ha haft ett annat bemötande i telefonen till ts, men det är svårt att sia om här. Ett trevligt bemötande tar en långt, absolut, det kan jag hålla med om.

Rent allmänt - Det jag försöker ha fram är att man som veterinär kanske inte VILL jobba hur mycket som helst, man kanske väljer att ha bara just sina avtalskunder för att hålla nere arbetsbördan. Det låter på dig som att det följer någon slags skyldighet med legitimationen att ALLTID ställa upp , och det är DET jag vänder mig mot.

Orkar snart inte heller skriva mer, vill bara klarlägga.

Det här, t ex!
Jag drar ett streck mellan dig och mig här.

LIA

Jamen det är ju det du gör. Du drar gång på gång upp att veterinärer mfl yrkesgrupper har vissa skyldigheter (och blandar i kylskåpsreparatörer etc som jmf). Och ja veterinärer mfl yrkesgrupper har vissa skyldigheter. Till de hör INTE att som privatpraktiserande i jour för avtalskunder erbjuda icke avtalskunder vård.

MORALISK tycker vi nog alla att veterinären kunde ha åkt ut om h*n hade möjlighet, och erbjuda möjlighet att teckna avtalet där och då. Dock så är det ingen skyldighet för veterinären, bara - om omständigheterna är såsom framförts - moraliskt kritiserbart.

Om du tittar i tråd 99 så ser du min backup, ...
Din s k back-up-plan börjar bli uttjatad. Den som är intresserad kan läsa #55, 64, 69 och 78 m fl.

Varför ska jag hitta på något smartare nu i efterhand så du ska bli nöjd?
Var har jag begärt det?

Sorry, men även det här räcker nu!

LIA

KL Jag har min mobiltelefon på dygnet runt året runt, bla för att kollegerna skall kunna få tag på mig om de får problem, att jag svarar innebär dock inte att jag har jour.
PL

KL Jag har min mobiltelefon på dygnet runt året runt, bla för att kollegerna skall kunna få tag på mig om de får problem, att jag svarar innebär dock inte att jag har jour.
PL

Och med ledning av de här erinransfallen så om en djurägare ringer, och du svarar, så gör du ju tyvärr säkrast i att 'snoppa av' djurägaren ganska snabbt, och inte ens 'ställa upp' med att råda över telefonen =/

Och med ledning av de här erinransfallen så om en djurägare ringer, och du svarar, så gör du ju tyvärr säkrast i att 'snoppa av' djurägaren ganska snabbt, och inte ens 'ställa upp' med att råda över telefonen =/

Lite utanför, men vad tänker en del med som anmäler?
Det är väl hundra ggr bättre att få prata några ord med, och få lite råd av en veterinär än att bli "avsnoppad" ?
Eller räknar en del med att de ska veta allt bara man ger en hyfsad korrekt beskrivning av fallet?

*KL*

Har inte tagit upp det mer än ytligt tidigare, men med ledninga v många av kommentarerna i tråden så.

2003 stod jag med en 3 v fölunge med feber, gult snor, rosslande aning och som inte alls mådde bra.

Jag ringde jourhavande distriktsveterinär, som tyvärr var lite som han var. Han konstaterade att det var fredag em och han inte tänkt åka ut mer, tyckte att han ringer in hippotrim, och så kunde jag ringa efter helgen om fölis inte var bättre då. Jag blev rätt upprörd kan meddelas, då det ju som bekant kan gå FORT med föl, och det dessutom inte kan telefondiagnosticeras på det där viset.

Jag ringde angränsande distriktsveterinär, som tyckte att 'inte vårt område, ring din DV igen och säg åt honom att han MÅSTE komma ut' Jag gjorde så utan framgång.

Så jag ringde stora djursjukhuset. Som konstaterade att fölet måste ses till av veterinär, men att de inte kunde hjälpa mig då deras jourverksamhet var nedlagd. Däremot var jag välkommen in first thing måndag morgon. Veterinären beklagade uppriktigt, och konstaterade samtidigt det uppenbara - jag måste se till att fölet får veterinärvård nu.

Så jag ringer det andra stora djursjukhuset med dygnet runt jour, som ligger dryga 4 h bort. De konstaterar att fölet MÅSTE få veterinär tillsyn och vård nu, men att de kraftigt avråder från att jag lastar och åker då resan och ny miljö riskerar att förvärra fölets mående.

Jag ringer DV igen och konstaterar vad djursjukhusen sagt, DV vidhåller att det går bra att avvakta över helgen med hippotrim.

Jag tar då fram telefonkatalogen och letar upp varenda vet som står att finna i närområdet och ringer angivet nummer. Första svarar inte, jag pratar in på telefonsvararen. Andra svarar men är på middag, och konstaterar att han dessutom inte har jourverksamhet, men att fölet MÅSTE få veterinärtillsyn, annars kan det vara risk för livet om det är lunginflammation.

Tredje veterinären bor 20 minuter härifrån, svarar och konstaterar att han inte har jour, men att (börjar låta bekant va) fölet måste få veterinär tillsyn.

Där någonstans var det slut på veterinärer att ringa. Jag kopplar släpet och ströar upp det eftersom jag förutom ett halmstrå nu enbart har kvar alternativet att chansa och köra fölet över fyra h till stora djursjukhuset med jour.

Dock sitter jag och biter på naglarna en dryg timme, så klockan ska bli efter 18 och det ska bli jourtid för DV, och ber böner om att det andra distriktet ska ha jouren. Och ibland är gud god, men 18.05 ringer jag, och får andra distriktet på tråden, och deras veterinär tycker 'jag kommer genast'.

Fölet mår inte bra och har begynnande tecken på lunginflammation, och DV ringer och konfererar med stora djursjukhuset med jour och de kommer tillsammans fram till att sätta in massiv behandling hemma, för att helst slippa den långa transporten och den stress det innebär, och om den är oundviklig få fölet i lite bättre skick innan.

Dv kommer ut två ggr/dag både lördag och söndag, och vi klarar av det hemma och fölet blir friskt.

Jag var ARG så det rök ur öronen på mig, regelrätt förbannad och skrädde inte orden. Över DISTRIKTSVETERINÄREN som hade jouren, som skulle kommit ut och som vägrade. Jag lastade aldrig veterinären 20 min härifrån som tyckte 'har inte jour'. Honom är jag kunde hos idag med både hundar, katter och hästar (icke jourfall). Mycket nöjd kund ska tilläggas. Även de två andra privata veterinärerna har jag anlitat vid olika tillfällen efter detta. Jag var aldrig ens irriterad på dem, det var inte deras fel och de gjorde inget fel.

Och hade hästen dött, vilket ett tag var ett inte helt orimligt scenario, så hade jag drivit en process mot DV men aldrig ens en sekund lastat någon av de andra veterinärerna.

Dvs jag säger inte bara det jag skriver i tråden, jag står för det med. Kanske för jag är uppvuxen i småföretagarhem, kanske för att jag inte ser veterinäryrket som ett kall utan som ett yrke, och kanske för att jag är medveten om att JAG har det yttersta ansvaret.

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama