Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!
se mitt svar i inlägg 120
De du nämnde, läk, ssk och poliser.
se mitt svar i inlägg 120
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De du nämnde, läk, ssk och poliser.
Läk. kan aldrig neka vård.
Poliser kan aldrig neka ett polisiärt arbete. (Pratade med min vän som arbetar inom polisen om detta i dag i stallet.)
man kanske ska ta det säkra före det osäkra och åka ut och titta på hästen.
Man/hästen ska väl inte lida för att andra tar ut vet. i onödan?
Detta är ju inte frågan om att vet. inte åker ut pga att han inte har jour - han åker inte ut pga att hästäg. inte är kund.
Att vara Vet. är väl ett kall?
Läk. Ssk och poliser t.ex är alltid i tjänst.?
Poliser kan aldrig neka ett polisiärt arbete. (Pratade med min vän som arbetar inom polisen om detta i dag i stallet.)
Varför måste det alltid dras upp en massa senario i beskrivningar?
Om din vän Läk. är ute på stan - kör bil - eller promenerar och det händer en olycka kan dom inte neka hjälp.
Om du kommer med en sjukt barn i famnen och ringer på Läk. dörr kan dom inte neka.
Har hon/han druckit vin ska hon givetvis INTE behandla en sjuk människa lika lite som en Vet. ska göra eller en polis som inte ska köra iväg med bilen i ett polisiärt ärende.
Varför måste det alltid dras upp en massa senario i beskrivningar?
Om din vän Läk. är ute på stan - kör bil - eller promenerar och det händer en olycka kan dom inte neka hjälp.
Om du kommer med en sjukt barn i famnen och ringer på Läk. dörr kan dom inte neka.
Har hon/han druckit vin ska hon givetvis INTE behandla en sjuk människa lika lite som en Vet. ska göra eller en polis som inte ska köra iväg med bilen i ett polisiärt ärende.
Det låter ju alldeles fantastiskt. Då förstår jag inte varför man diskuterar vårdköer. De borde ju inte existera? Alla läkare/ssk jobbar 24/7
I
Det är inte helt sant. Om någon faller ihop på stan måste man som vårdpersonal hjälpa till, men den regeln gäller egentligen alla. En vanlig svensson som bara går förbi någon som fallit ihop kan också dömas för det. Vi är helt enkelt alla skyldiga att hjälpa till efter bästa förmåga.
Fast det är samma för alla. Om jag är ute på stan och det händer en olycka så måste jag hjälpa till efter bästa förmåga. Har inget med att vara läkare eller inte.
Jag ska fråga henne om läkare får neka folk som kommer och ringer på dörren till deras privata bostad. Men jag tror visst dom får neka.
Och dessutom, TS stod ju inte utanför veterinärens dörr med hästen. Han var i jour för sina avtalskunder.
Har du ingen utbildning inom områden så blir du inte straffad av att inte hjälpa till - ringa kan man ju göra.
Nä nu har vi kommit ifrån ämnet och jag återgår till annat roligt så får ni sluta "fred" i denna tråd och hoppas att alla kan komma överrens om något iaf
Är inte "livegen" ett dumt ord i sammanhanget. Såvitt jag vet, är ingen veterinär tvungen att varken utbilda sig till eller fortsätta som det?... eftersom diskussionen snarast gäller hur livegen en veterinär förväntas vara.
Nej, jag har inte något annat än vad dom flesta har, nämligen distriktsveterinär, ett par vet vi brukar anlita samt övriga vet i telefonkatalogen. Skulle dom inte fungera, och jag inte kan få med hästen i transporten, ja då har jag problem. Precis som TS! Ett alternativ skulle för min del vara att jaga upp några grannar f(bönder) för att med samlad kunskap och kraft kunna komma någonstans.Undrade eftersom det disskuteras, du kanske har en betydligt bättre lösning.
Är inte "livegen" ett dumt ord i sammanhanget. Såvitt jag vet, är ingen veterinär tvungen att varken utbilda sig till eller fortsätta som det?
Man är i sitt yrke med dom förutsättningar som gäller för detta, och det är skillnad i kraven på att laga kylskåp och att laga djur!
Vad menar du?Veterinären det handlar om (som ej hade jouravtal med TS) har varit i sitt yrke och följt de förutsättningar som gäller för detta.