Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

En privatpraktiserande veterinär med egen praktik måste väl själv få lägga upp hur arbetet ska skötas. Är man tvungen som veterinär att ta alla fall som ringer?

Nej, men då kanske man inte ska ha jour heller. Om veterinären inte hjälper "nya" kunder så lär ju denne inte få in några nya kunder heller..

Veterinär är ju lite av ett serviceyrke, så jag anser att man ska det. Om man har jour och inte har andra fall att ta hand om.

Att personen inte är kund är ju löjligt.. Kanske är nyinflyttad och står med en sjuk häst, ska hästen behöva dö för att man inte "blivit" kund där ännu?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Den anmälan som nu lett till erinran, kommer ju dock att leda till att fler veterinärer reagerar som det fall Jeeves beskriver, och ger djurägaren prompt kalla handen.

Det är baksidan av det hela, att den där gränsdragningen när man tagit sig an ett fall eller ej tycks vara lite luddig, och om man då som privatoraktiserande icke jourvet blir uppringd så det säkraste är att tycka 'nej, jag har inte jour, ring DV, hejdå' och inte ens försöka hjälpa djurägaren över telefonen..

Det ÄR ett aber med problemet med att få tag i jourveterinär, långa avstånd etc, men det är en lösning som måste komma till stånd på annat vis än det utfall dessa 'domar' får.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Den anmälan som nu lett till erinran, kommer ju dock att leda till att fler veterinärer reagerar som det fall Jeeves beskriver, och ger djurägaren prompt kalla handen.


Javisst finns risken att det blir så, inte så konstigt att en del veterinärer är försiktiga med att hjälpa sådana de inte alls känner till.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Nya kunder tas säkert emot, i mån av plats, på vanlig tid.
Inte fel att ha jour för sitt eget fasta klientel?

Nej, men om en kund inte får hjälp när det behövs, varför söka sig till den veterinären om man inte får hjälp när det behövs?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Nej, men om en kund inte får hjälp när det behövs, varför söka sig till den veterinären om man inte får hjälp när det behövs?

Fast man kan, ur veterinärsynpunkt, vända på det. Varför bara vända sig till den veterinären när det är jour och man inte får tag i någon annan?

Det är verkligen en tudelad fråga med många olika vinklar.

Jag vet exakt hur det är att sitta som hästägare till ett sjukt djur, när den som 'ska' komma (DV) inte vill komma, och man ringer alla upptänkliga veterinärer man kan komma på för att hitta NÅGON som kan hjälpa.

Samtidigt har jag förståelse för veterinärernas 'sida'. Visst kan man resonera som så att djurvälfärden är den absolut högsta prioriteten i alla lägen, och det gör nog de flesta veterinärer när det verkligen handlar om rena djurskyddsfall. Men den 'stora massan' fall, där det inte är men väl kan bli djurskyddsfall, där man inte är i tjänst och blir uppringd av en främmande kund, så kan jag förstå att man väljer att inte åka ut på alla sådana. Och numera drar sig för att ens råda på telefonen.

Samtidigt så blir utvecklingen för mycket så så kommer djursjukhusen få in hästar som kunnat behandlas hemma, för det är enda sättet att få hästen under vård i rimlig tid. Och hästar som behövt transporteras till djurskulhus, men med understödjande behandling i botten, får de inte och riskerar att inte klara/ha sämre förutsättningar att klara transporten.

Som sagt, många bottnar, och något måste helt klart göras för att försöka förbättra tillgängligheten till jourveterinär i fält för hästar.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

En privatpraktiserande veterinär med egen praktik måste väl själv få lägga upp hur arbetet ska skötas. Är man tvungen som veterinär att ta alla fall som ringer?
Här är ju inte fråga om planering av arbetet utan vet vägrar ju åka ut för att TS inte är avtalskund! Jag blir förvånad över att inte vet har krav på sig att rycka in där så behövs vid akuta fall. Tänk dig en vet som stannar till vid en olycka med djur inblandat, vevar ner fönstret och frågar "är du avtalskund"?

Förutom moralen, är det inte ett företagsmässigt korkat beteende? Tänk som alternativ om vet hade sagt "jag gör ett undantag eftersom din häst verkar ligga riktigt illa till". Sedan, efter behandling, sagt "du får gärna komma med som kund hos mig så du vet att jag kan komma i framtiden" eller hur upplägget är. Skillnad på marknadsföring!
Nu tror jag vet tappar många avtalslösa, vanliga kunder liksom presumtiva avtals-dito.

LIA
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Javisst finns risken att det blir så, inte så konstigt att en del veterinärer är försiktiga med att hjälpa sådana de inte alls känner till.

Om man drar det till sin spets skulle det kunna leda till att min hemmaveterinär, som inte har jour, men som den enda gång jag behövt ringa på jourtid, snällt gav så mycket råd som han kunde via telefonen, men däremot inte kunde komma ut, rent teoretiskt inte råder nästa gång heller, eftersom han kan ställas till svars om det går åt skogen och jag anmäler. Naturligtvis kan man anse att han 'vet att jag inte skulle anmäla, självklart inte', samtidigt är det svårt för en veterinär att veta hur en djurägare reagerar i/efter en situation där misslyckandet att få ut en veterinär på plats leder till djurets död, eller där en djurägare går på telefonråden från en icke-i-tjänst veterinär, och inte söker vidare efter veterinär som kan komma ut, och detta leder till djurets död. En djurägare som kände att telefonrådet var allenarådande och utan utrymme för misstag, som genom denna tillit/övertro förlorar sitt djur, kan ju reagera väldigt annorlunda än vad personen hitills visat prov på.

Soms agt, mångfasetterat är bara förnamnet =/
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Fast man kan, ur veterinärsynpunkt, vända på det. Varför bara vända sig till den veterinären när det är jour och man inte får tag i någon annan?
QUOTE]

Man kanske inte har behövt en veterinär förut och inte så akut..

Det är osm att ringa en läkare om ens barn är sjuk.. Har en inte tid så ringer man ju självklart vidare, tills man hittar en som kan ta emot en, då vill man INTE höra att du är ju inte patient här så nä det går inte.. Nöden har INGEN lag. ;)
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Fast man kan, ur veterinärsynpunkt, vända på det. Varför bara vända sig till den veterinären när det är jour och man inte får tag i någon annan?
QUOTE]

Man kanske inte har behövt en veterinär förut och inte så akut..

Det är osm att ringa en läkare om ens barn är sjuk.. Har en inte tid så ringer man ju självklart vidare, tills man hittar en som kan ta emot en, då vill man INTE höra att du är ju inte patient här så nä det går inte.. Nöden har INGEN lag. ;)


Om du ringer upp en läkare ur tjänst i hemmet mitt i natten för att din barn har hög feber, så har jag en känsla av att läkaren INTE tycker kom hit/jag kommer..

Som sagt, jag har suttit på ena sidan, och kan förstå båda.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Expressen och Aftonbladet, tack!
Är ny här i området?
Ja, jag flyttade just hit. Handlade i stan där jag bodde då.
Tyvärr, då är du inte välkommen som kund här.
Nästa!!

Finns det i fantasin? :eek:

LIA
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Expressen och Aftonbladet, tack!
Är ny här i området?
Ja, jag flyttade just hit. Handlade i stan där jag bodde då.
Tyvärr, då är du inte välkommen som kund här.
Nästa!!

Finns det i fantasin? :eek:

LIA


Jämför inte äpplen och päron.

Ska det bli korrekt så:

Butikens öppettider är 08 - 22.00 alla dagar.

Klockan är 01.00.

Bulta på dörren till affärsinnehavarens privata bostad.

Be att få en expressen och en aftonbladet, förklara att du varit till alla nattöppna butiker men inte fått tag i några tidningar.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Om du ringer upp en läkare ur tjänst i hemmet mitt i natten för att din barn har hög feber, så har jag en känsla av att läkaren INTE tycker kom hit/jag kommer..

Som sagt, jag har suttit på ena sidan, och kan förstå båda.

Men veterinären var ju i tjänst..

Ja, jag har varit med om att läkare säger när man ringer akut att dom itne har tid och att man ska söka sig vidare.. Men nåde den läkare som säger att dom inte vill hjälpa en när dom är i tjänst för att man inte är kund där..
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jämför inte äpplen och päron.

Ska det bli korrekt så:

Butikens öppettider är 08 - 22.00 alla dagar.

Klockan är 01.00.

Bulta på dörren till affärsinnehavarens privata bostad.

Be att få en expressen och en aftonbladet, förklara att du varit till alla nattöppna butiker men inte fått tag i några tidningar.


Åter igen så hade veterinären jour och var där.. Då blir scenariot som i butiken.. Du är inte kund så gå till din vanliga butik..
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Åter igen så hade veterinären jour och var där.. Då blir scenariot som i butiken.. Du är inte kund så gå till din vanliga butik..


Okej, ja i fallet med jour men bara för avtalskunder så ja. Jag tänkte mer på rent allmänt. Men visst då blir det ett 'har du jouravtal? Ne, då får du gå till din vanliga butik'.

Men då handlar det eg inte om du är kund på dagtid eller ej, utan om du tecknat jouravtal för att ha möjligheten att mitt i natten kunna få din tidning när din vanliga butik har stängt och den jouröppna inte är tillgänglig.

Jag ser faktiskt inte problem med att ha bara ha jour för de som tecknat avtal (och antagligen betalat) för det. Däremot skulle man ju önska i alla fall att man fick möjlighet att där och då teckna det där avtalet. Typ 'Har jag jouravtal med dig? Inte? Vill du ha jouravtal för framtiden, det innebär bla bla. Okej, ja då kommer jag ut och så tecknar vi jouravtal då'.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Men veterinären var ju i tjänst..

Ja, jag har varit med om att läkare säger när man ringer akut att dom itne har tid och att man ska söka sig vidare.. Men nåde den läkare som säger att dom inte vill hjälpa en när dom är i tjänst för att man inte är kund där..

Jag svarar allmänt och inte specifikt ang det fallet där veterinären hade jour men enbart för avtalskunder.

Förr fanns faktiskt det du beskriver som 'nåde den'. Saker som inte var hysteriskt akuta hänvisades till ursprungliga landstinget. Jag är skilsmässobarn, varannan helg hos pappa. Som bodde i annat landsting. Jag var skriven i Uppsala län, pappa bodde i Gävleborgs län. Från pappa så 2 mil till Gävles sjukhus, 10 mil till Uppsalas sjukhus. Jag slog huvudet i elementet och blev yr och illamående. Pappa åkte in med mig till Gävles sjukhus. De såg på sjukhusbrickan att jag var skriven i Uppsala och konstaterade att pappa skulle åka till Uppsala, hejdå.

Sedemera så nästa gång ngt hände, så åkte vi in till Gävle, och jag fick helst sonika säga att jag bodde hos pappa. Fick en sjukhusbricka med den adressen, och hade sen dubbla, slängde fram respektive bricka beroende på vilket sjukhus som var närmast att åka till. Detta var innan dataåldern så bluffen genomskådades aldrig.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Det är ju ett bra sätt att knyta till sig fler kunder att erbjuda jouravtal.
Sen tycker jag att dom är riktigt bra på att ta betalt för jourtid och framförallt när du inte är ordinarie kund så brukar räkningen vara lite saltad, även om dom aldrig skulle erkänna det.
Nej jag hade nog jagat ihjäl mig om jag var veterinär för jag kan inte lämna ett sjukt eller skadat djur åt sitt öde.
Och vad gör man när ordinarie vet. är så uppbokad att hon slutat svara i telefon, distriktaren ska "återkomma" gud vet när. Då jagar man alla som svarar och sen får det kosta vad det vill!
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Oh ja, jag har som sagt 'jagat desperat' själv (tre veckor gammalt föl, gult tjockt nösflöde, rosslig andning, feber. Dv tyckte 'ge hippotrim, jag ringer in recept, och ring på måndag om hon inte är bättre.'. Dvs kom inte ens ut. Fredag eftermiddag. Då jagade jag alla möjliga och omöjliga tillgängliga inkl ringde djursjukhusen. Dock hade jag förståelse för de privatpraktiserade som inte åkte ut, utan 'bara' tyckte 'fölet måste få vård, jaga vidare'. Visst hade jag lust att grina i luren och tycka 'men du MÅSTE komma', samtidigt som jag förstod att de inte kan jobba jämt och åka ut i alla lägen när de inte har jour)
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

förstår precis dina känslor runt djuret som är älskat och dödsjukt.

men man måste nog, hur svårt det än är, hålla lite perspektiv rent objektivt - för hur samhällen fungerar.
en veterinär har inte etiskt ansvar för hela sveriges län.
de jobbar i distrikt. därmed denna veterinärs svar, som jag ser det.

jag förstår återigen känslorna runt detta ämne och det är lätt att resonera som du gör, - om man glömmer att man trots allt lever i ett samhälle med yrkes strukturer och upplägg.

en veterinär är också en yrkesmänniska : )

följdfråga för att dra en parallell:

om din farmor behövde åka in till sjukhuset pga en anledning, och du ringer sjukhuset i grannlänet: skulle du få napp då? Nix, du skulle bli hänvisad till ditt eget distrikt.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

*kl*
En del företag har tex data-serviceavtal som innebär viss beredskap/jour. Naturligtvis kan inte vem som helst kräva att få hjälp bara för att det finns bemanning på jouren.

Trots att datorn brinner och backup saknas.
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp