Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Förutom moralen, är det inte ett företagsmässigt korkat beteende?
LIA



Inte så korkat beteende om man redan arbetar fulltid och lite till och kanske vill ha tid till annat i livet och absolut inte vill ha fler kunder. Privat veterinär- sätter egna regler- inget konstigt med det.

Jag tycker fortfarande inte att man ska prata skit om en veterinär som säger nej, ibland, om ex DV har jour får de prioritera, hur ställer man sig då när kossan får vård och inte hästen?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

(Jag jobbar med djur på heltid och vi har "avtal" med veterinäravdelning.
Vi har också 24-timmarsavtal på alla våra maskiner som gör att vardagen ska kunna fungera,på ventilationen är det jouravtal som gäller,dvs det skall åtgärdas omedelbart osv osv.)


Tyvärr är det väl vi hästägare som själva satt oss i situationer som denna,då många ringer ut en veterinär på jourtid då man målat upp ettstort scenario och så kommer veterinären hastande och det är ofta så att det hade kunnat vänta tills dagen efter.
Detta är ju nått som veterinärerna måste bedömma på telefon när en "hysterisk/upprörd" ägare ringer.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Tur att man bor utomlands.
Royal College of Veterinary Surgeons (RCVS) säger (forlat men jag har inte oversatt det)
"Provision of 24-hour emergency cover
4. The RCVS requires a veterinary surgeon to take steps to provide 24-hour emergency cover. The RCVS does not require that a veterinary surgeon in practice provide the 24-hour emergency cover him or herself.


5. Veterinary surgeons are encouraged to cooperate with each other in the provision of 24-hour emergency cover. Such co-operation may be between groups of local practices. Alternatively, 24-hour emergency cover may be provided for a veterinary surgeon or practice by a dedicated 24-hour emergency service clinic. Arrangements must be made before an emergency arises, and normally confirmed in writing.


6. Clients should be provided with written information on the nature of the 24-hour emergency cover provided, including all relevant telephone numbers, location details and likely initial costs for an out-of-hours emergency consultation.


7. If an owner of an animal, who is not a client of the practice, requests an emergency out-of-hours consultation, the veterinary surgeon may reasonably direct the owner to his or her usual veterinary surgeon and decline to carry out the consultation. However, immediate first aid and pain relief must be provided to the animal if, for whatever reason, the owner cannot contact his or her usual veterinary surgeon. The veterinary surgeon should be aware that holiday-makers, new owners and other categories of animal owner may not have a 'usual veterinary surgeon' in the locality."

Sa här maste veterinärena ge 24 timmars tillgänglighet till sina patienter, samt ge andra veterinärers patienter forsta hjälpen samt smärtstillande ifall de ej kan fa kontakt med deras vanliga veterinär i tid.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Tack! Trodde bara det var jag som reagerade på hans agerande:bow:
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Det var ingen äpple/päron-jämförelse. Obs att jag såg till det affärsmässiga.
Eftersom vet svarade och var beredd att åka ut till en avtalspatient, så var han de facto i tjänst. Må vara uteslutande för just hans avtalspatienter! Därför är tid på dagen irrelevant.

Ett agerande sådant butikens resp vet, duger inte i ett läge med konkurrens. Blir man så illa mottagen, vänder man sig inte dit någon mer gång. Man talar om vad som skett för grannar, vänner etc. Dessa för det vidare osv.
Hur länge tror du denna vet kommer att ha tillräcklig kundkrets?

Du har varit på båda sidor säger du. Betyder det att du varit egen företagare, utsatt för konkurrensens villkor?

LIA
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

"Arbetar i distrikt":confused: Denna veterinär är inte distriktsveterinär, han är privatpraktiserande och bor 10 min härifrån, hade jour men vägrade komma ut till en dödssjuk häst p g a att vi inte tillhörde "hans kunder". Det är etiken i detta beteende som ifrågasätts - ingenting annat.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Tycker du att det är jämförbart - ett liv mot en datorkrasch???
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Ja uppenbarligen hade vi behövt liknande regler uppsatta här i Sverige för att undvika situationer som riskerar djurens liv.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Veterinären ifråga behöver nog inte vara orolig för att han ska få för många kunder i a f...
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Inte så korkat beteende om man redan arbetar fulltid och lite till och kanske vill ha tid till annat i livet och absolut inte vill ha fler kunder. Privat veterinär- sätter egna regler- inget konstigt med det.

Jag tycker fortfarande inte att man ska prata skit om en veterinär som säger nej, ibland, om ex DV har jour får de prioritera, hur ställer man sig då när kossan får vård och inte hästen?
Sätter sina egna regler gör dom, det är vi överens om. Vad vi tydligen inte är överens om, är hur en sådan vet lämpligast driver sitt företag (för kall är det uppenbarligen inte).

Var framgår det att han arbetar mer än full tid och inte vill ha fler kunder?
Vad jag förstår drog han sin affärsidé till det yttersta och att det var enda anledningen till att vägra åka ut. Varför inte vara det minsta flexibel? Han kunde t o m sagt något i stil med "OK, jag kommer, men då blir du samtidigt avtalskund. Det kostar xxx kronor". För min egen del skulle det inte ha varit något problem. Vet-besök är så dyra ändå. ;)

Ponera att hästen dött i hemska plågor och att ett besök av denna vet istället kunde vänt utvecklingen till snabbt tillfrisknande.
Hur skulle du sett på det hela då? Hur tror du TS med omgivning skulle sett på det?
Jag vet hur jag skulle sett på det!

LIA
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Ett agerande sådant butikens resp vet, duger inte i ett läge med konkurrens. Blir man så illa mottagen, vänder man sig inte dit någon mer gång. Man talar om vad som skett för grannar, vänner etc. Dessa för det vidare osv.
Hur länge tror du denna vet kommer att ha tillräcklig kundkrets?

Du har varit på båda sidor säger du. Betyder det att du varit egen företagare, utsatt för konkurrensens villkor?

LIA

Jag har aldrig sagt jag varit på båda sidor. Jag har varit på den ena och förstår båda sidor.

Men ska vi ta in icke-veterinära jämförelser lite till, så om du ringer en ny hovslagare och vill ha en tappsko påslagen, hur många hovslagare åker på det? De har inga problem med kunder.

Och jag tror inte den veterinär som nekar jour med hänvisning till att jouravtal saknas lär inte lida brist på kunder sålänge han är en god veterinär i övrigt. Däremot lär han 'lida brist på' en viss typ av kunder - ja.

Jag ser till skillnad från många här INTE veterinäryrket som ett kall som gör att man alltid, i alla lägen ska vara beredd att ta alla kunder. Det är ett yrke.

Däremot har jag väldigt svårt för när distriktsveterinärer som åtagit sig att vara jourtillgänglig för 'alla kunder' (om än med en prioritetsordning som ska prioritera lantbruksdjur) väljer att inte åka ut fastän de har möjlighet.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Veterinären ifråga behöver nog inte vara orolig för att han ska få för många kunder i a f...


Jag gör en jämförelse med min veterinär, privat, specialist på häst. Jag vet att den veterinären nekar fall från patienter som ringer helt apropå p.g.a sjuka hästar och ber de iställer ringa någonannan, fast denne veterinär är i tjänst. Denne veterinär prioriterar egna kunder samt sitt andra liv. Har hur mycker arbete som helst och jag skulle aldrig välja bort en privat kompetent veterinär för en sådan anledning som du beskriver.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Vad jag förstår drog han sin affärsidé till det yttersta och att det var enda anledningen till att vägra åka ut. Varför inte vara det minsta flexibel? Han kunde t o m sagt något i stil med "OK, jag kommer, men då blir du samtidigt avtalskund. Det kostar xxx kronor". För min egen del skulle det inte ha varit något problem. Vet-besök är så dyra ändå. ;)

Ponera att hästen dött i hemska plågor och att ett besök av denna vet istället kunde vänt utvecklingen till snabbt tillfrisknande.
Hur skulle du sett på det hela då? Hur tror du TS med omgivning skulle sett på det?
Jag vet hur jag skulle sett på det!

LIA


Om det hade varit jag och jag varit så desperat, då hade jag skrikit i luren att jag blir avtalskund hos dig. Det verkar inte ha gjorts av TS.


Jag ser inte annorlunda på det hela om hästen dött under hemska plågor. Jag tycker att det yttersta ansvaret för att ens djur inte plågas till döds är ägaren. Inte veterinär. Man får vara tacksam att de finns, att man får tag på , att de kommer, men kan inte ha som krav att vem som helst ska ställa upp när som helst.
Jag har alltid en backup-plan om ett djur skadar sig riktigt illa, eller blir riktigt illa sjuk, det trodde jag alla hade.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jag ser till skillnad från många här INTE veterinäryrket som ett kall som gör att man alltid, i alla lägen ska vara beredd att ta alla kunder. Det är ett yrke.

Däremot har jag väldigt svårt för när distriktsveterinärer som åtagit sig att vara jourtillgänglig för 'alla kunder' (om än med en prioritetsordning som ska prioritera lantbruksdjur) väljer att inte åka ut fastän de har möjlighet.


Jag ser det som Alexandra ser det.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Hur definierar du "att vara i tjänst" när det gäller en privat veterinär?
PL


Har veterinären en jour och är i tjänst så är den det. Är den inte i tjänst och inte har jour så har den inte det.

Antingen är man i tjänst eller inte, antingen är man tillgänlig eller inte, då är man ledig.

Så gör iaf jag.. Är jag i tjänst så har jag telefonerna på och kan rycka ut om det behövs, är jag det inte så är iaf jag ledig och inte är i tjänst.;)
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Men en privat vet som är beredd att ställa upp för egna kunder, har h*n jour?
PL

"Min" hemmavet. är en pensionerad distriktare och han har ett gäng kunder kvar som han åker ut till om de ringer,men samtidig,nu efter pensionen så har han då alltså "dygnet-runt-jour",så ja,jag skulle förstå om han en natt sa,-tack men jag är faktiskt pensionerad.Är det ngn utav mina större kunder,ja då åker jag.

han säger ju själv att han jobbar nästan mer nu som "pensionär" än vad han gjorde innan.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

KL

Tänk om veterinären tagit beslutet att ha det så här av egna häsoskäl tex? Även en vet kan bli utbränd.

Jag tycker att även veterinärer skall ha rätt att planera hur mycket de vill jobba. Att ha system med serviceavtal kan då vara mycket effektivt.

Det här är ett dubbelbottnat problem.
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp