Veterinär - ett klokt yrkesval??

Sv: Veterinär - ett klokt yrkesval??

Man kommer fortvarande kunna jobba som djursjukvårdare utan leg men arbetsuppgifterna begränsas.
Vad beträffar kraven för yrkeserfarna att få leg är mkt oklart.
PL

KL Utbildningen är heltid i motsatts till många andra högskoleutbildningar men inte jättetuff ( har testat tuffare).
I dagsläget klarar den svenska utbildningen inte behovet utan vi är beroende av de utomlands utbildade.
PL

Tycker du själv att det är ett givande, roligt och bra jobb? Nu vet jag ju att du arbetar med andra typer av djur än vad min dotter tänker sig, men ändå.

Nu vet jag inte hur din dotter är och det är väl inte aktuellt förrän hon är äldre, men jag tror inte du behöver sporra henne så mycket. Är man målmedveten mot att komma in på veterinärutbildningen är nog risken den motsatta, att man pressar sig själv för hårt.

Jag bestämde mig när jag var 7 år gammal att jag skulle bli veterinär! Nu är jag 26 och klar sedan ett drygt år.
Jag ÄLSKAR mitt jobb!
Visst det är tufft att komma hit! Jag har drabbats av prestationsångestrelaterade depressioner 2 ggr på vägen (men det är nog inte bara att skylla på utbildningen utan mkt runt om spelade oxo in) Gymnasiet var värst, att veta att man måste ha 20,0... Jag grät i timmar om jag fick VG på ett prov.

Utbildningen tyckte inte jag var så tuff som alla säger, visst det är stora tunga tentor, en del komplicerade kurser och ibland både komplicerade och lite "tråkiga" som tex livsmedelshygien och biomedicinsk baskurs.
Och man måste räkna med en hel del långa dagar.
Men går man på föreläsningarna tycker iaf jag att man har väldigt mkt gratis, men många utbildningar kan man ju vara hemma mkt, läsa in själv och sådär, det tror jag funkar sjukt dåligt på veterinärprogrammet.

Nu jobbar jag på en medelstor smådjursklinik och jag jobbar mkt övertid, oftast ca 4 timmar i veckan (och då har vi inte jourer), men det är väl delvis för att jag vill hinna med mer patienter och därför alltid skriver journaler efter arbetstid och sådär... Jag vet ju att jag är långsammare än äldre kollegor och att jag måste konsutera dem om grejjer ofta så jag kompenserar det med att jobba längre dagar.

Men det är underbart att ha ett jobb man älskar och vill gå till!

Nu pluggar jag ju utomlands men jag pluggar nästan allt hemma. Går typ på en föreläsning/kurs/labb om dagen i snitt, resten av tiden pluggar jag hemma! :) När man har praktik är det dock lite svårare att inte gå dit och lära sig allt själv ;)

Så är det sen ett år tillbaks. Nu är det utbildningen i Skara som gäller alternativt att man läser till sjuksköterska och sedan läser en tilläggsutbildning för att sedan kunna jobba som legitimerad djursjukskötare.

Wait what?! :eek: Är du SÄKER på att det är så? Källa?

Det där var info som är guld för mig :love: Det du om tilläggsutbildningen finns i Skara?

Den är väl under framtagande än så länge men kommer att gå i jordbruksverkets regi som det verkar. Saker går inte så snabbt alltid i myndigheternas värld. Det har dock skapat en del problem inom branschen då det idag inte finns några "nya" att anställa med full arbetsrätt just för att utbildningen för ssk inte är klar och dels att det inte går ut några ifrån Skara i år då det är i skarven mellan det att den var tvåårig och numera är treårig.

Man kommer fortvarande kunna jobba som djursjukvårdare utan leg men arbetsuppgifterna begränsas.
Vad beträffar kraven för yrkeserfarna att få leg är mkt oklart.
PL

Djursjukvårdare finns inte alls numera, om man ska vara petig. Antingen är du leg djursjukskötare eller så är du djurvårdare. Men det lär väl ta tid, iaf till 2014 innan djursjukvårdare försvinner för då är ju antingen de som kan få sin leg på yrkeserfarenhet legitimerade, eller så är chansen borta och därmed även de rättigheter att göra jobbet fullt ut, som de idag lever på under övergångsperioden och efter det är de djurvårdare och kan inte bli leg.

Reglerna idag är väl fö rätt klara vad gäller yrkeserfarenhet och legitimering, men kan kanske komma att justeras men det är ju inget man kan hoppas och tro på, man får ju gå på hur bestämmelserna ser ut idag. Eller tänkte du på något särskilt?

Det är ju helt jäkla awesome i så fall :D Men för att vara lite krångligare, var i texten läser du om hur man går tillväga om man läst till ssk?

Gå in i lagtexten/förordningen så står det där.

Förstår inte vad som är så awesome? Reglerna har ju skärpts, var ju lättare förr. :)

För att jag trodde att de skulle ta bort möjligheten för sjuksköterskor att öht jobba som djursjukvårdare. Men nu när jag läste lite med nogrannt verkar det som att jag har missuppfattat :p Jag ska precis börja läsa till sjuksköterska och är alltså klar om 3 år, då verkar det vara för sent att ansöka om godkännande att jobba som djursjukvårdare. Eller?

Som det ser ut idag så är det som jag nämnt två vägar att gå för att kunna jobba med behörighet som leg djursjukskötare, Skara eller ssk med tilläggsutbildning därefter. Detta om man påbörjar sin yrkesbana nu. Självklart som allt annat kan saker ändras men det är så det ser ut nu och tills vidare.
Och djursjukvårdare finns inte, antingen är man leg djursjukskötare eller djurvårdare. :)

Senast ändrad:

Det beror väl på vad man jämför med för utbildning och hur man är som människa ?

Jag har häst och hund, dock är hästen på lösdrift och jag hinner väl rida 2 ggr i veckan. Men för mig innebär det kompromisser. Jag hinner inte rida, sen kolla tv, sen hänga med kompisar osv som de allra flesta hinner som pluggar.
För mig skulle en helg ledigt innebära en hel vecka med uteslutande plugg.
Ett ständigt pussel med andra ord.

Beror säkert på hur man är som människa, jag är inget underbarn men lär mig hyffsat snabbt. Jag pluggar nog 12 timmar om dygnet (inkl föreläsningar) och det finns inte en chans att jag kan dra ner på det. Visst klarar jag tentorna hitills med råge, men jag vill inte chansa att inte kunna det jag ska, det är ändå veterinär man ska bli och jag förväntar
mig att veterinärer kan ;)

Gymnasiet var värst, att veta att man måste ha 20,0... Jag grät i timmar om jag fick VG på ett prov.

Om jag har förstått rätt så kommer man nu att söka i olika kvoter, tidigare kunde man väll plugga upp betygen på komvux och sedan söka tillsammans med dem som precis gått ut gymnasiet?

Vår syo pratade med oss om att det nu kommer finnas tre kvoter, en för de som söker in till utbildningen med sina gymnasiebetyg. De har flest platser att konkurrera om. En för dem som pluggat upp betygen/fler kurser på komvux och en kvot för de som har skrivit högskoleprovet.

Alltså slipper man nu söka tillsammans med komvux:are om man söker direkt efter gymnasiet. Vilket skulle kunna leda till att 20,0 sänks något. Faktumet att det fortfarande är en populär utbildning med höga intagningsp. kommer nog kvarstå, dock ;)

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Om jag har förstått rätt så kommer man nu att söka i olika kvoter, tidigare kunde man väll plugga upp betygen på komvux och sedan söka tillsammans med dem som precis gått ut gymnasiet?

Vår syo pratade med oss om att det nu kommer finnas tre kvoter, en för de som söker in till utbildningen med sina gymnasiebetyg. De har flest platser att konkurrera om. En för dem som pluggat upp betygen/fler kurser på komvux och en kvot för de som har skrivit högskoleprovet.

Alltså slipper man nu söka tillsammans med komvux:are om man söker direkt efter gymnasiet. Vilket skulle kunna leda till att 20,0 sänks något. Faktumet att det fortfarande är en populär utbildning med höga intagningsp. kommer nog kvarstå, dock ;)

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Direktkvoten låg i höstas på 21,95(av 22,5) så lite lägre än max blev det ju med nya reglerna. Frågan är hur länge det håller i sig, eftersom informationen om meritpoängen blir bättre.

Högskoleprovet är guld för oss som inte har högsta betyg från gymnasiet :angel:

Jo visst gör det det! :) Det är ju självklart att vissa tycker något är jobbigt medan andra tycker att det är lätt som en plätt.
Jag skrev bara att jag inte tycker att det är så att man måste lägga hela livet åt sidan i 5,5 år som någon annan skrev.
TS ville ju veta hur det är, och då är det väl bra om man får höra så många olika åsikter det bara går?
Det är ju faktiskt också olika hur man själv lär sig bäst. Jag lär mig till exempel inte mycket av att sitta och lyssna på någon föreläsning, för jag glömmer det mesta 5 min efter föreläsningens slut. Tar jag anteckningar under föreläsningens gång missar jag hälften av det viktiga.
Jag sitter hellre hemma i lugn och ro och går igenom powerpointen själv och läser i böcker, när jag har lust och tid.

Det betyder inte att jag blir en sämre veterinär, bara för att jag inte går på alla föreläsningar (nu vet jag att du inte uttryckligen sagt det, men kände att jag ville skriva det i alla fall.)

Ja, naturvetenskap är väl den mest lämpliga.
Det viktiga är att linjen ger högskolebehörighet. Sen måste du, för att kunna komma in på veterinärprogrammet, ha läst vissa kurser (typ Matte D, Fysik B etc) som många gånger inte ingår i andra linjer. Går man naturvetenskap så kan man vara säker på att man har de kurser som krävs :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 265
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Lantbruksdjur Hoppas att tråden ligger rätt.. Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: Dorro
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka