Veterinär - ett klokt yrkesval??

Lena Furberg

Trådstartare
Lilla dottern, 10 år, har bestämt sig: Hon ska bli Veterinär när hon blir stor! HUNDveterinär (smådjursveterinär, skulle jag kalla det.......).
Ja, jag vet - hon kommer kanske att ändra sig 40 gånger innan det blir dags att verkligen välja ... eller också BLIR hon veterinär! Hon har jättebra hand med djur och skulle bli en väldigt bra vette, om jag får säga min mening :love:
Men ... är det ett bra yrke? Är det väldigt stressfyllt? Svårt att få jobb? Nåt att rekommendera överhuvudtaget om man inte lever bland rosafärgade moln?

Sv: Veterinär - ett klokt yrkesval??

Veterinär är säkert ett bra jobb, men inte något glamoröst jobb med gull gull som man kanske kan tro och föreställa sig, särskilt när man är liten. Det är svåra samtal med djurägare när djur vansköts eller beslut om avlivning måste tas och då vara den som står och säger att vi måste ta bort din bästa vän, grisigt och skitigt många gånger (även om man jobbar på smådjur och inte med grisar och kor. Analsäcksinnehåll i ansiktet och diarré över hela sig.), svårt och intressant, och jätteroligt emellanåt när ett djur blir friskt, när valpar eller kattungar snittas ut och överlever, alla tacksamma djurägare som fått sin bästa vän botad eller räddad.
Det är 5,5års studier på universitetet i Uppsala men samtidigt ett yrke där man aldrig blir färdiglärd, en självständig studieprocess hela yrkeslivet. Roligt men även frustrerande med alla nya rön, behandlingsmetoder som blir förlegade osv. Och ja, det är stressande. Jobb finns det i dagsläget gott om, det är brist på veterinärer. Och stressigt, ja det är det. Jag ser bara på veterinärerna på mitt jobb - det är övertid mer som regel än undantag, operationer sent på kvällarna, de blir inringda för akutoperationer på nätter. Oregelbundna arbetstider, kvällar, helger, röda dagar. Men arbetstider varierar ju så klart var man jobbar, men eftersom djur blir sjuka även utanför kontorstid så måste ju nån jobba även då.

Jag jobbar själv som djursjukskötare, vilket motsvarar humanvårdens sjuksköterska. Även i mitt jobb har jag ovanstående alla för- och nackdelar, förutom att jag inte behöver (läs får) ta några beslut om liv/död eller ställa diagnos. Ett mera omvårdande jobb, närmare djuren och djurägarna än veterinär, men med legitimation och därmed ett eget ansvar för det jag gör och säger. Kanske något för din dotter att fundera på oxå? För närvarande 3-årig universitetsutbildning som i dagsläget bara finns i Skara.

En av mina bästa kompisar är snart klar veterinär. Hon har pluggat i Köpenhamn och utbildningen är stenhård, men hon tycker att hon har goda jobbutsikter, många går i pension och djurägandet ökar. Dessutom lägger folk massa pengar på veterinärvård idag.

Vad roligt! Jag ville i många år bli veterinär. Sen tvärvände jag sista året på gymnasiet men är glad över det.
Men hur som helst. Det är nog ett bra och intressant jobb, stress beror nog på var man jobbar. Lätt att få jobb MEN inte att ta sig dit. Svårt att komma in på utbildningen och för mig och många vänner blev det stressigt med mycket krav under både högstadiet och inte minst gymnasiet.

Självklart ska man satsa på att bli veterinär om man vill det! Som 10åring misstänker jag dock att det är för att få hålla på med djur, vilket snarare är djursjukvårdarnas jobb och inte veterinärens. Som pimy säger blir det mer ta hand om djuren, inte bestämma behandling och lämna vidare. Jag tror många "sötifierar" veterinäryrket och väljer det just för att få träffa många djur att ta hand om och kela med vilket blir lite fel.
Åtminstone för några år sen fanns det, förutom utbildningen i Skara, även möjlighet att söka praktikplats som djursjukvårdare och därefter få utbildning. Ingen aning om den möjligheten finns kvar idag dock, och jag skulle tycka det kändes bättre med en utbildning i ryggen (även om jag faktiskt sökt en sån praktikplats).

Men absolut en dröm att sträva mot! Och det underbara med att vara 10 år är ju att man inte behöver bestämma sig än på länge :)

Åtminstone för några år sen fanns det, förutom utbildningen i Skara, även möjlighet att söka praktikplats som djursjukvårdare och därefter få utbildning. Ingen aning om den möjligheten finns kvar idag dock, och jag skulle tycka det kändes bättre med en utbildning i ryggen (även om jag faktiskt sökt en sån praktikplats).

Dom ska tydligen göra så att den enda godkända utbildningen för djursjukvårdare är just den i Skara och från och 2014 får ingen som inte utbildat sig i Skara eller inte redan har legitimation arbeta som djursjukvårdare.

Finns dock väldigt många vad jag förstått som lärt sig via praktik och olika distans kurser och alltså inte gått i skara.

Så är det sen ett år tillbaks. Nu är det utbildningen i Skara som gäller alternativt att man läser till sjuksköterska och sedan läser en tilläggsutbildning för att sedan kunna jobba som legitimerad djursjukskötare.

Ja fast du får fortfarande jobba som djursjukvårdare ändå. Men det ska komma en lagstiftning som förbjuder det år 2014.
Är inte så insatt så ska väl inte ge mig in på en diskussion om det egentligen (men syrran jobbar som djursjukvårdare och enligt henne är det så).

Det svåraste är nog inte att få jobb, utan att komma in!

Det innebär mycket hårt jobb på gymnasiet, många tårar och uppoffringar. Många blir prestationsprinsessor, blir sönderstressade av pressen, några går in i väggen, magsår... Ja, resan att ens komma in är inte den vackraste.

Och väl inne.. Ja, det ÄR stentufft. Är man beredd att sätta i princip hela livet inom parantes för sin dröm under 5,5år så är det absolut rätt yrke!

/Mimmi, som efter mycket slit kom in...

Jag pratar om om man har planer idag på att ge sig in på den yrkesbanan. Har du jobbat minst ett år innan den 1 jan 2010 så kan du få din legitimation även utan regelrätt utbildning, det är nog det din syster pratar om. Det är ju dock för sent nu så nu är det bara de två alternativ jag nämnde som gäller.
Lagen gäller från den 1/1 2010 med en övergångsperiod tom 2014 för de som redan är inne i branschen men rakt av inte kan ansöka om legitimation utan som behöver fler års yrkeserfarenhet samt intern utbildning, de har till 2014 på sig.

Ja så måste det ju vara då. Borde inte ge "fakta" när jag inte vet hur allt ligger till :o

Lilla dottern, 10 år, har bestämt sig: Hon ska bli Veterinär när hon blir stor!
HUNDveterinär (smådjursveterinär, skulle jag kalla det.......).
Ja, jag vet - hon kommer kanske att ändra sig 40 gånger innan det blir dags att verkligen välja ... eller också BLIR hon veterinär! Hon har jättebra hand med djur och skulle bli en väldigt bra vette, om jag får säga min mening :love:
Men ... är det ett bra yrke? Är det väldigt stressfyllt? Svårt att få jobb? Nåt att rekommendera överhuvudtaget om man inte lever bland rosafärgade moln?

Jag tycker du ska peppa din dotter till detta yrkesval men förklara för henne att det är väldigt svårt för man måste plugga mycket och ha väldigt bra betyg för att komma in på utbildningen. Det ger henne en sporre att vara duktig i skolan och få bra betyg (om man nu får betyg nuförtiden?) och med bra betyg i bagaget kan hon sedan ändra sig så mycket hon vill och bli vad hon vill. Kanske blir hon veterinär?

Jag var väl bara ett par år äldre när att bli veterinär var mitt livs dröm och även om det inte gick raka spåret dit (det hände lite saker emellan, annan utbildning, giftermål, barn m m) så uppfylldes min dröm och jag har jobbat som veterinär i 32 år, nyligen pensionerad, och har aldrig ångrat mitt yrkesval.

Närmare detaljer är väl inte nödvändigt att gå in på f n men de flesta av mina kollegor trivs så vitt jag vet utmärkt med sitt yrke.

Som veterinär finns det många nischer att jobba i, stordjur, smådjur, livsmedel, läkemedel, vetenskap o forskning bl a.

Det beror väl helt på vad man definerar som "livet" då?

Jag känner många veterinärer som hinner ha gård med hästar, familj och andra fritidsintressen.
Sen tror jag säkert fler jobbar mer än vad de behöver, det finns väl inget roligare än att jobba med det man är passionerad av?

KL
Tusen tack för alla intressanta svar!! Och, tack Marna för en härlig beskrivning!

Jag vet att det är en mycket tuff utbildning, tydligen till och med svårare än läkarutbildningen, då det handlar om så många typer av djur och inte bara en "art" (människan).
Jag kommer att uppmuntra henne så mycket jag kan - just nu känns det som ett bra mål för en 10-åring i en värld där nästan alla tjejjer vill bli popidoler, superstjärnor, filmkändisar, ha egen kanal på Disney Channel, etc etc Även om hon säkerligen kommer att ändra sina drömmar många gånger, är det i alla fall just nu en bra sporre för att jobba på i skolan, och ett uppnåeligt mål. Hon är väldigt smart, duktig i skolan och jag tror hon skulle bli en bra veterinär faktiskt.
Samtidigt vill jag inte pusha henne in i nåt som kommer att bli en outhärdlig pärs och sen ett jobb som, som någon påpekade, kan bli "allt" man hinner med i sitt liv. Jag har ju själv ett "perfekt" jobb, som jag kan ta med mig vartän jag reser (jag är tecknare och konstnär) och jag är evigt tacksam över den friheten som mitt jobb ger mig. Samtidigt vet jag ju att jag haft oändligt med tur och att mitt jobb knappast är nåt man kan ta för givet att man kan få.

Och väl inne.. Ja, det ÄR stentufft. Är man beredd att sätta i princip hela livet inom parantes för sin dröm under 5,5år så är det absolut rätt yrke.

Och flera jag träffat på klubben som läser till vet. hinner med att hålla kurser och själva tävla på elitnivå. Och ha förhållanden och umgås.

Så det beror nog MYCKET på hur man är som person, studiestruktur/disciplin.

Och flera jag träffat på klubben som läser till vet. hinner med att hålla kurser och själva tävla på elitnivå. Och ha förhållanden och umgås.

Så det beror nog MYCKET på hur man är som person, studiestruktur/disciplin.

Helt rätt :) Har ett år kvar nu på utbildningen i Kph, och jag och mina kompisar har alltid haft tid till att hitta på massa annat skit under utbildningens tid och inte alls vart överdrivet stressade eller gått in i väggen (och vi är inte de där underbarn som får högsta betyg i allt utan att plugga...).
Det handlar om att ha en sund inställning till allt och inse att man inte kan göra mer än sitt bästa. Dessutom är studietiden en av de bästa perioderna i livet som man ska ta vara på och inte plugga bort haha ;)
Men såklart är tentaperioderna fruktansvärda ibland, med det är ju kul.. Man lär sig ju massor!

Till TS: om din dotter fortfarande är intresserad när hon börjar högstadiet kan det ju vara aktuellt att hjälpa henne få praktikplats (PRAO?) på ett djursjukhus, så hon får se hur det fungerar och ev. bli mer motiverad.

Så är det sen ett år tillbaks. Nu är det utbildningen i Skara som gäller alternativt att man läser till sjuksköterska och sedan läser en tilläggsutbildning för att sedan kunna jobba som legitimerad djursjukskötare.

Det där var info som är guld för mig :love: Det du om tilläggsutbildningen finns i Skara?

Veterinär är väl ett jättebra yrke, om man tar sig dit vill säga, de allra flesta faller ju tyvärr på intagningspoängen. När jag var i den åldern bestämde jag mig också för att bli veterinär eller inget alls. Den drömmen höll jag kvar i ända in på gymnasiet inklusive några gråtturer eftersom jag egentligen visste att jag aldrig skulle få 20,0. Sedan praktiserade jag hos några olika veterinärer och insåg efter hand att veterinär kanske inte var yrket för mig ändå, när jag var gammal nog att se de mindre roliga delarna av yrket också. Istället gick jag ur gymnasiet med vetskap om att det finns massor av andra djuryrken än veterinär, djursjuksköterska och djurvårdare. Nu går jag en djurrelaterad universitetsutbildning och är så glad att jag inte kämpade för att bli veterinär för det här passar mig så mycket bättre.
Alltså inget ont om veterinär men ibland är det som att alla vill bli veterinärer bara för att de inte vet att det finns andra alternativ om man vill hålla på med djur. :)

Ja, det har du helt säkert rätt i!
Nu är jag dock en sån beräknande förälder som gärna ser att hon hittar ett jobb med hyffsat bra lön (men det kan man säkert få inom andra djur-yrken med) samt ett jobb där hon blir efterfrågad och kanske kan få tillfället att arbeta även utomlands. Jag inbillar mig att den svenska veterinärutbildningen står sig rätt bra jämfört med andra länders?
Men, som sagt, självklart väljer hon själv! Just nu känner jag mest en glädje i att hon vill försöka nå ett yrke som är vettigt - inte idol-vinnare, popstjärna, kändis i största allmänhet, ha egen show på Disney Channel, etc etc vilket är vad man hör väldigt mycket av... Liksom att många inte tänker bry sig om utbildning, eftersom man ändå inte behöver ha nån om man ska vinna Idol...

Och väl inne.. Ja, det ÄR stentufft. Är man beredd att sätta i princip hela livet inom parantes för sin dröm under 5,5år så är det absolut rätt yrke!

Äsch, det blir vad man gör det till! Är det tentaperiod är det självklart ganska tufft emellanåt men annars tycker jag inte alls att det är så farligt. Vissa perioder gör jag mer annat än att studera (typ hänga här ;)) men klarar allt bra ändå.

Samma sak verkar gälla när man sedan är yrkesverksam. Vill man ha ett liv utanför jobbet så väljer man en sådan tjänst där det fungerar. Är man ute efter att tjäna pengar eller bli framgångsrik så får man naturligtvis jobba mycket mer.

kl
Tänk på att det idag finns ,ånga fler möjligheter att bli veterinär än utbildningen i Uppsala. Har man inte MVG i allt så ska man inte ge upp hoppet för utomlands finns det andra möjligheter att komma in än bara på betyg (och betygen måste ofta inte vara "full pott")

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 265
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Lantbruksdjur Hoppas att tråden ligger rätt.. Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: Dorro
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka