Vetekudde för häst!?

Sv: Vetekudde för häst!?

Jag har provat på min ponny som har haft lite problem med ryggen. Men jag använder den som finns för människor och jag tycker att det verkar som om hon tycker att det är väldigt skönt..:) hon står stilla och sänker huvudet. Vad man ska akta sig för är att den kan bli väldigt varm så att prova den på sin egen hud först är att rekommendera.

Jag är lite sugen på att prova det på min häst. Men då behöver man ju inte köpa någon dyr utan man kan ju använda en som är "gjord" för människor... :idea:

Jag hade sånna till min pålle när hon hade jätte ont i ryggen och det fick faktiskt henne till att slappna av..

Jepp jag har haft,till några möss gav sig på dem :mad: .Men hästen gillade det i alla fall.Köpte ifs. mina,men måste väl vara superbilligt att sy själv?

Vad lägger man i om man ska sy en själv? Hur länge värmer man den när man ska ha den till en häst .
Har en åt mig själv , tycker att man får värma den ganska länge för att det ska bli värme ( värmer i micron)

Det skulle vara intressant att testa faktiskt, men jag tycker dom verkar vara dyra. Finns det inte billigare åt människor? :confused: Var köper man dom isåfall?

Sy ett ankelt fodral med tre sydda kanter, häll i "städade" hela vetekorn. Sy igen fjärde sidan. Ett tips för att den ska ligga plattare är att sy streck över påsen innan du fyller den så det blir kanaler men sy inte ända in till kanterna utan att du kan skaka runt vetet när den är igensydd.
För att den ska värma sig bättre kan man stänka på lite vatten.
Den fungerar lika bra som kylklamp. Lägg den i frysen och ta upp den när den behövs. Detta är bra för nackar som gör ont. Glöm inte att ha en t-shiert eller ngt i mellan...
Lycka till!

Köpte min på "Klas Olsson" =) Kommer inte ihåg vad den kosta, men tror inte att det var så mycket.

Lycka till! Det är inte svårt och du kan få till vilken form och färg du vill!!!!

kanske skulle vara ngt, det är ju jätteskönt på en själv, men jag tycker inte att de var så dyra :)

Var köper man vete? Är det hela korn det ska vara? Hälsobutiker? Kan jag ha vilket tyg som helst eller ska det vara linnetyg?

Köpte en "vanlig" vetekudde på Rusta för en liten peng (billigare än att köpa vetet till en som man syr själv, dessutom är inte linne billigt)
Jag värmer den i micron tillsammans med ett glas vatten eftersom att det är en fördel om det finns vätska i micron (för microns skull)

RedPassion skrev:
Visste inte att det fanns, men tydligen gör det :smirk: Någon som provat?

http://aloeveranetshop.ebutiken.nu/index.php/cPath/64?osCsid=7e24c8dc96392ac697039b10082782c0

Hej,

Nu har kudden kommit och vi har invigt den i dag, den kändes väldigt rejäl och stor för de pengarna. Det medföljde två överdrag, ett i blått och ett i rött så man kunde byta.

Hästen blev i alla fall väldigt avslappnad efter ett tag, stod som en zombie i boxen. Spände fast den med en täckesgjord och la ett körtäcke över. Höll hela tiden koll på hästen så att värmen inte blev för varm. Men den kändes behaglig hela tiden...

~Ingrid

Lazio skrev:
Ungefär hur länge är den varm efter att man värmt den?

Ledigt 45 minuter, jag tog bort den efter den tiden och då var den fortfarande ljummen men inte varm. Körde den 6 minuter i micron innan, la på den och som sagt ett körtäcke ovanpå och spände fast med en täckesgjord.

~Ingrid

Hur liten är den?!
Tänkte mest på att den får plats i micron?! Har ni stor micro.
Min häst skulle nog oxå vilja ha en sån!! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka