vetbesiktning

M

moonstone_lover

Har skrivit i en annan tråd att jag är på g att köpa en fjording.
Kort sagt ; Hästen är utlånad till en tjej som bor 7 mil från ägarn.
Ägarn vill ta hem hästen om den ska besiktigas, det blir då 14 mil extra för oss att åka, och då det redan är en bra bit att köra till hästen där den står nu kan jag inte köpa henne om hon ska tas hem och besiktigas.

Så frågan är: är det väldigt dumt att köpa henne utan att besiktiga? Jag tyckte väldigt mkt om henne och tror hon kmr passa mej bra, hon har bra stam o.s.v. Ägarn säjer att man inte brukar besiktiga så billiga hästar (runt 15tusen) och att det blir ju längre för oss, men om hon ska besiktigas så står hon för det. Jag ska ge besked imon, ngn som kan ge råd?

Sv: vetbesiktning

Överväg 14 mil och en räkning på fyrsiffriga belopp på djursjukhus för skada som inte försäkringen täcker.

Helt ärligt, att ens fundera på en sån grejj pga avstånd??
Folk köper hästar flera hundra mil bort, finns fraktbolag om man själv inte vill åka.

Det är idiotiskt. Om du inte har råd att köpa den för kostnaden att åka, så hur ska du ha råd om hon skadar sig och försäkringen inte täcker?

Sen ang inte besiktigare billiga hästar. Billiga hästar är exakt lika dyra skadade som dyra hästar är. Billiga hästar är lika mycket/lite skadebenägna som dyra hästar med.

Mina två senaste har kostat just runt 15 000 kr. Båda besiktades självklart, på min bekostnad dessutom. Damen från galoppen gårdsbesiktigades då de hade utmärkta faciliteter där. Jag åkte ner för besiktningen, 14 mil enkel väg. Och var glad att jag hittat en häst som stod NÄRA.

Herrn nu klinikbesiktigade jag. Han stod 3.5 mil hemifrån (snacka om nästgårds), jag körde ner honom till kliniken som var ytterligare 11 mil bort. Även där var jag glad det var så nära.

Du pratar om totalt 14 extra mil, vad är det ens att fundera över? 14 extra mil a 1 liter bränsle/mil och så drar vi i och säger 15 kr litern = 210 spänn.

Så hur menar du med att du inte har råd att köpa den om den ska tas hem och besiktigas? Jag förstår inte alls?

15000 är pengar det med. och det kan snabbt bli 150000 pga något fel som, tidigare sagt, försäkring inte täcker... glöm inte att be henne ge dig tillåtelse att kolla i gamla journaler. mantorp tipsade om det när jag var där sist =)

besikta häsen innan köp och av en vet dom inte brukar ha i norm! kan bli lura! ha gäller det att ta det säkra efter det osäkra. det kan sluta med att du tvingas avliva hästen efter ett par månade på grund av en skada hästan har haft en längre tid som dom inte säger om. även deras vet kan hålla tyst om den. värsta senariot jag vet, men det har en bekatant till mig. hon tipsade detta till mig.

Varför inte besiktiga hästen där den står eller hemma hos er?

Är allt bra åker den med er hem/stannar hos er. Är den inte OK på besiktningen är det antingen ägarens eller fodervärdens problem vad som ska hända med den sedan.

Om hästen inte är OK på en besiktning, köper du den ändå?

Besiktiga hästen, absolut! Dom kan ha vääääldigt många krux som man inte ser med blotta ögat som kan bli dyra skador i framtiden. Varför vill hon inte göra en gårdsbesiktning hos fodervärden? I och med att hon krånglar lite undrar man om hon har något att dölja? Varför måste besiktningen göras hemma hos dom? Kräv en besiktning med en opartisk veterinär som inte känner hästen eller familjen. Nu är hästen inte så dyr, men jag tycker att det är bra att kräva blodprov vid besiktningar också, det finns mycket fuffens nu för tiden..

Tack för alla svar... Blev ändå så att jag köpte henne utan besiktning. Det är ingen här som nämnt att det oxå kan gå väldigt bra utan att besiktiga, min andra häst jag har gjorde vi inte det med och det har aldrig vart nåra problem med henne och hon är toppen. Sen förstår jag med att man egentligen borde besiktiga och det finns många skumma typer.

Det är ingen garanti att denna häst är ok bara för att din andra var det. Bara att leva på hoppet att hon inte har reservationer eller något annat som försäkringen inte tar.

Oj, här var det snabba ryck. Från frågeställning igår kväll till köp idag tidig eftermiddag. ;)

Jag köpte min ena häst ca 37 mil bort enkel resa, då var vi uppe och provred, åkte hem och funderade och åkte upp igen och avslutade affären.(betalade hela köpesumman på en gång) Skrev då in i kontraktet att jag som köpare klinikbesiktigar hos min vanliga veterinär och OM hon inte gick igenom hade jag rätt att lämna tillbaka henne och få full köpepenning tillbaka inom en vecka. (jag skulle dock stå för transporten upp)

Som tur var gick hon igenom besiktningen. :)
Så kan man ju också göra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka