vet ni vad denna ras heter??

L

lie

Har ingen anning om vad rasen heter.. Den är medelstor och rödhårig! ser nästan ut lite som en räv... är den nån som vet vad de kan va för nån jag menar???

Sv: vet ni vad denna ras heter??

kanske en telpie?
Eller heter de så? Nåt liknande ska det vara iaf :) De är små och "ulliga", medelstora, men vad jag vet finns de i andra färger än rött också.

Finsk spets?

galleri.asp

Nä inte nån sån heller... Den här har mörkare färg på röd... och så är svansen lite yvig som på en golden, fast en rak svans.... ingen böj!!!

nån som vet????

Ja den va rätt lik, jag undrar om de inte är samma ras som jag menar.. Men den här som jag sett va lite mindre och ej så grov.. fast de kanske är samma.....

tack för hjälpen

Magnum skrev:
kanske en telpie?
Eller heter de så? Nåt liknande ska det vara iaf :) De är små och "ulliga", medelstora, men vad jag vet finns de i andra färger än rött också.
De heter Kelpie :)

Det är nog en Tollare, finns alla möjliga varianter, vissa är mindre och lätta, andra är större. Vissa är gula, andra röda. Brukar passa en liten som är röd, i stort sett alla tror att hon är en räv...

//E

Ja det är en sån hund!!!!=) Tack för hjälpen.. Vill verkligen skaffa mig en sån! Är det nån här inne som har en? Hur brukar en sån hundras vara???

Föst tycker jag man bestämmer vad man vill göra med sin hund och vad man ska ha den till. Sen utgår man från det och kollar vilka hundraser som passar.
Tänk om många gjorde så och inte bara gick på utseendet (menar ingen kritik till dig), då skulle det nog inte finnas så många omplaceringshundar mm.

En tollare är en jakthund som kräver för det mesta att aktivt liv. De är inga soffliggare, utan behöver få jobbar. Sin finns det undantag som i allt annat.

Tollar är också bara en förkortning på deras namn. Egentligen heter de Nova Scotia Duck Tolling reteriver.

Håller med dig Grana!
Välj inte hund efter utseende! Gör istället en lista med de egenskaper som du vill att din hund ska ha, vad du ska ha den till osv. Sen kan du se efter vad för hundar som passar in på det. Då är det troligare att du får en hund som passar dig. Det ska ju vara en kamrat under många år, det är viktigt att ni kommer överens.

/L (som är ägare till vad som kan vara världens fulaste hund - Austr. Cattledog)

Tro inte att jag är en sån som bara går efter hur hunden ser ut!!!!!!! Jag har själv en omplaceringshund som skulle ha blivit avlivad om ingen ville ha henne!!!!!!!!! Jag vet att de är aktiva och min pappa är jägare så det hade inte varit några problem!!!!! Och eftrsom jag bor på landet och är väldigt aktiv så vill jag ha en aktiv hund Dvs ingen soffliggare!!!!

Fast nu ska vi inte vara allt för hårda på det där. ;)
Jag kan erkänna att jag förälskade mig i dvärgpinschrar helt på deras utseende och sa att ska jag ha en liten hund ska det vara en sån. Jag gillade att de såg ut som stora hundar i liten förpackning. Att de hade en tuff uppsyn och sån otroligt skön utstrålning.
Sen gick jag hem, läste på allt jag kunde hitta om rasen och insåg att den passade mig perfekt. Jag ville ha en liten, kortpälsad, aktiv hund som skulle kunna följa med familjen ut i skog och mark, träna lydnad och agility med mig, och samtidigt även fundera som kompis och knähund att dela säng med. ;)
Och jag hade inte kunnat få nåt bättre. Jag är så förälskad i min lilla hund. :love:

Om du vet de är aktiva, så borde du väl vetat vad rasen hette :-)
Och de är en fågelhund, är det det din pappa jagar?
Sen vad din oplaceringshund har med denna frågan att jag förstår jag inte riktigt.
Sen förstår jag utan att du skriver hundra utropstecken :-)

Aningsfull: Visst håller jag med dig också. Men säga att en sån måste jag bara ha, utan att först veta vad det är. Det tycker jag är att gå lite fort fram.
Sen tycker jag det är skillnad på en dvärghund, de är ofta (eller inte) jakthundar.

Jag antog att rasen var aktiva eftersom det bor en gubbe en bit ifrån mig som alltid är ute i skogen och jagar och han har alltid med sig sin hund(tullare)

Varför jag nämmner att jag själv har en omplaceringshund var för att du antydde lite diskret att sånna som jag hjälper till så att det blir mer omplaceringshundar. Det jag menar att den hunden vi har nu kanske inte är en sån jag skulle velat haft men för det så älskar jag henne inte mindre!

Sen när har jag sagt att jag (bara måste ha en sån där hund?) Tror du att jag srpinger iväg och köper en hund som jag inte vet så mycket om? Det är väl självklart att jag läser på om det först, men när man väl frågar lite försynt om hur rasen är så blir man tydligen påhoppad.... Tack för mig

Hermelin skrev:
Håller med dig Grana!
Välj inte hund efter utseende! Gör istället en lista med de egenskaper som du vill att din hund ska ha, vad du ska ha den till osv. Sen kan du se efter vad för hundar som passar in på det. Då är det troligare att du får en hund som passar dig. Det ska ju vara en kamrat under många år, det är viktigt att ni kommer överens.

/L (som är ägare till vad som kan vara världens fulaste hund - Austr. Cattledog)

Jag tycker INTE att dem är fula...särskelt min:D

Min annars hålla med resten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 775
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar