Vet. kontroll vid tävling

Mist

Trådstartare
Funderar på att anmäla mig och min 5-åring till en lätt tölt-klass. Problemet är att hon inte travar.....ever....Inte i hagen, inte i ojämn terräng osv, travtips är inte vad jag efterlyser utan undrar mer om det finns nån möjlighet att få igenom hästen i en veterinärkontroll på tävlingsplatsen. De flesta veterinärer tycker ju (med rätta) att det är svårt att avgöra om hästen är halt eller inte när den inte travar.

Sv: Vet. kontroll vid tävling

Jag har iaf varit med då bekanta har gått igenom besiktningen med töltande hästar. Det ska nog inte vara några problem. :)

Lycka till!

Ibland kan man få rida hästen i trav för att veterinären ska se bättre. Utan boots.

Men det skulle ju inte funka för oss, hon travar ALDRIG!

Har du provat att longera henne över bommar ?
På Islandshästtävlingar är det för det mesta "Vana" islandsveterinärer .
Fast inte alltid kanske när jag tänker efter......

Hej från hambo

På Islandshästtävlingar är det för det mesta "Vana" islandsveterinärer .

Nej inte riktigt, vana från hästar ja men inte bara islänningar. Faktum är att många veterinärer tycker att islänningar är jobbiga, just pga de kanske töltar, grisepassar eller allt annat utom trav.
De veterinärer som ska anlitas till tävlingar har vissa krav på sig, de måsta vara anlutna till jordbruksverket. (Har jag för mig att det hette) Man kan alltså inte ta vilken veterinär som helst, även om denne är legitimerad veterinär på stordjur med vana från häst. Det gör att man måste anlita en vet som är ansluten till jordbruksverket, alltså inget man väljer själv som klubb man får en lista med godkända sådana. Däremot brukar det oftast vara så att när man bekantat sig med en veterinär. och denne funkar bra i situationen så kan man kontakta denna person igen just därför att de uppfyller kravens som krävs.

Hästvana veterinärer ja, islandshästvana behövs inte.
Hästen ska ju trava igenom besiktningen, de som inte travar kan gå igenom, men de kan oxå nekas, det beror på vilken veterinär det är som har kontrollen.

Travar hon aldrig? Inte ens när du ber om det när du rider?

Hon är inte riden så jättelänge, men jag har aldrig sett henne trava i sitt liv! Tror dock att det kommer när hon lär sig använda hela kroppen mer. Kände klar travtakt i tölten idag!

Okej, då hänger jag me. Trodde det var en äldre häst ;)

Jag har fått springa 10 vändor 3 dagar i sträck på flerdagstävling med min förra häst eftersom han vägrade trava.

Veterinären där som själv har islandshästar sa till mig att träna ordentligt på att få till traven från marken för att kunna visa just trav vid vet besiktning.

Typ KL

Men alltså jag har svårt för att få Gymir att trava när jag springer med honom. Funkar ibland. Rent allmänt tar han tölten först. Hur ska jag få honom att trava egentligen?

Tänkte spinna vidare på det nu när vi har en liknande tråd uppe ;)

Jag har faktiskt börja träna på att tölta vid hand, och om man håler huvudet nere på henne då går der ?=)

Och här kommer en som gått igenom på besiktning(ar) även fast pållen enbart visade grisepass:angel:

Men det skulle ju inte funka för oss, hon travar ALDRIG!

Har du prövat att rida i vatten (typ lite djupare vattenpölar)? Det funkar bra på min dam som har varit ovillig att trava men är mycket bättre nu.

Om jag hittar nåt lämpligt ställe i sommar om snön nån gång försvinner ska jag prova det:idea: Fast här är det antingen inget vatten eller superdjupt vatten, allt lutar liksom så mkt här i höga kusten:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Noak
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 251
Senast: Hedinn
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat