Vet inte vad jag ska göra?!!!

J

Japanesen

Är lite bekymmrad över min kompis hund..

Han skaffade en schäfer/rottweiler valp och enda sen han fått hunden så har han tagit med valpen överallt, när det var varmt så åkte alla vi och badade då tog han med sin hund, vi var på badstranden i nästan 6-7 timmar och han hade inte tagit med sig varken mat eller vatten till hunden!
Han som skaffat hunden är lite halvalkis, dricker nästan varje dag och han kan gå hemifrån runt 12 på dagen och komma hem runt 2-3 på natten utan att hunden fått riktig hundmat utan han matar hunden med lite bullar och sånt! :mad:

Senast så festade vi hemma hos mig (fyllde år) och har två katter ena är 8 år och den andra är 5 månader och utan förvarning så tog han med sig valpen och det första valpen gör är att börja äta kattfoder, så jag tog upp maten till diskbänken eftersom att det är mina katters mat inte hunden och det kan inte vara så bra att den äter det, men efter ca 20 minuter så tar ägaren till valpen mjukmat som jag precis gav till mina katter och gav till hans hund :eek:
Vid ca 11 tiden så märker jag att hunden har bajsat och pissat på min säng :mad: :mad: så jag frågade när han var senast ute med hunden och då sa han för ca 4 timmar sen.. då vart jag lite små irreterad på honom och sa att nu tar du ut hunden så att den får pissa och bajsa, då började han skratta och sa -det kan du göra!

Jag känner lite att han inte riktigt vet hur han ska ta hand om en hund och TYCKER så synd om hunden.. Finns det något man kan göra???

Sv: Vet inte vad jag ska göra?!!!

Det du kan göra är att se till att de lagtexter som finns följs, jag vet inte riktigt hur jordbruksverket utformat det men jag vet nog att det är ganska stor skillnad på lag och vad man eg. ska göra om man är en bra ägare, vilket inte pundisen som har denna hund verkar vara.
Bryter han inte mot lagen så är det ingenting att sätta dit honom på, att hunden äter bullar och kattmat är väl en sak, men jag antar att du ska påvisa att hunden inte får mat.. och det vet ju inte du eg. vad han och hunden gör hemma, om det skulle bli polisak av det hela och snuten frågar vad hunden äter kan han ju inte gärna säja "mormors kanelbullar".

Om det inte går med någonting och hunden fortsätter må dåligt skulle jag sno den och gå under jorden med den :devil: .. även fast man inte får.

Anmäl honom till kommunens djurskyddsinspektör, man kan vara anonym.
Han verkar inte mogen att klara av en hund!
Gör det för valpens skull!

Vart kan jag få tag på nummret till djurskyddsinspektören i min kommun? bor i Nacka!

Håller med Vacasso, skulle nog också sno hunden för att ge den ett bättre liv någon annanstans. Kontakta en hundomplaceringsorganisation eller Djurens Vänner.
Att gå via myndigheter tar väldigt lång tid och de är oftast väldigt "tandlösa" dessutom. Hundar måste vara rejält misshandlade (synbart) eller uppenbart vanvårdade under längre tid innan de gör något konkret:-((

Eeeh, så det är bättre att själv åka dit för stöld då????

Vi har en ruskigt effektiv djurskyddsinspektör i min kommun, anmäler man så händer det direkt. H*n gör besök, påtalar brister, ger en tid för att åtgärda problemen och sen följs inte det så är det kört!

Men ärligt talat..Jag tror INTE du har speciellt mycket att gå på. Att ligga på en strand 6-7 timmar är inte vanvård, inte heller äta kattmat, kissa/bajsa i en säng...och sedan undrar jag en sak: Vet du att denna person ALLTID går hemifrån vid 12 tiden och inte kommer hem förräns flera timmar senare VARJE DAG ? HUR vet du att hunden enbart äter bullar VARJE DAG ? Vad egentligen ska du säga till djurskyddsinspektören ? Ska du säga det jag räknade upp ? Låter det bra tycker du ? Jag försvarar inte på något vis din kompis, men du måste nog ha starkare skäl än det du räknade upp för att det ska räknas som vanvård eller misskötsel. Men ok, släng in en anmälan du...det är ju ingen som hindrar dig från detta..undran är ju om det överhuvudtaget leder någon vart ?!

Slutligen, har du suttit ned med din kompis någongång och verkligen snackat om valpens situation ??

Det där sa jag med lite ;) .. man kan tycka att mycket är fel och när man inte har rätt i lagens mening är det ganska frustrerande.
Men egenmäktigt förfarande/stöld är ingenting jag precis rekomenderar -även om man har stor lust.

Mynta2 skrev:
Men ärligt talat..Jag tror INTE du har speciellt mycket att gå på. Att ligga på en strand 6-7 timmar är inte vanvård, inte heller äta kattmat, kissa/bajsa i en säng...och sedan undrar jag en sak: Vet du att denna person ALLTID går hemifrån vid 12 tiden och inte kommer hem förräns flera timmar senare VARJE DAG ? HUR vet du att hunden enbart äter bullar VARJE DAG ? Vad egentligen ska du säga till djurskyddsinspektören ? Ska du säga det jag räknade upp ? Låter det bra tycker du ? Jag försvarar inte på något vis din kompis, men du måste nog ha starkare skäl än det du räknade upp för att det ska räknas som vanvård eller misskötsel. Men ok, släng in en anmälan du...det är ju ingen som hindrar dig från detta..undran är ju om det överhuvudtaget leder någon vart ?!

Slutligen, har du suttit ned med din kompis någongång och verkligen snackat om valpens situation ??

Orkar inte kommentera dina frågor, för det jag skrev innan är ca 1/100 del av allt som inte är "bra" med hunden!
Och JAG VET allt det jag skrev innan!
Förresten äter den inte ENBART bullar som du skrev, ska räkna upp hundens kost för en dag, 5-6 bullar, lite pizza och lite hundgodis sen så är det inte så mycket mer för när ägaren kommer hem på natten så är han så full att han går och lägger sig på en gång, hur vet jag det? Jo får jag har varit inneboende hos honom i ca 1 månad medans min lägenhet var under reparation!

Senast ändrad av en moderator:

Jaa. Jag är säkert urkorkad - men i valet mellan att se en valp förstöras och risken att åka dit för stöld....
Jag är säker på att jag skulle kunna sova med gott samvete även om jag behövde gå så långt som att bryta mot lagen för att rädda hunden.

Jag kommenterade ENBART det du skrev i första inlägget..och det du skrev var ju ärligt talat ingen misskötsel alls. Det var DU SJÄLV som skrev just *bullar*...Men anmäl då istället för att sitta här och skriva..jag har ju gett dig länken till Nacka kommun...Vad väntar du på ?

Man behöver inte ha bevis för allt när man anmäler, man kan så att säga tipsa djurskyddet om att man misstänker att denna hund far illa. Sen är det ju upp till Djurskyddsinsp. att ta reda på fakta och se om det går att åtgärda eller om hunden måste omhändertas.

Många gånger kan det räcka om djurägaren kontaktas av djurskyddet och får ögonen på sig, många skärper till sig bara av det. Och det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite!
Du gör bara din plikt i samhället som anmäler, och som sagt, man kan vara anonym!

Har anmält nu .. Får se vad som händer! Uppdaterar senare!

Bra att du gjorde nått! Hoppas att din kompis tar till sig vad som sägs så så hunden kan få det bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 268
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama