Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Molin

Trådstartare
Hej!!

Jag tänkte lägga ut 2-3 bilder på mitt 5åriga vblsto (Juni) och fråga vad ni tycker. Jag är kass på att se musklerna och sådant på kort och dessutom när dom har vinterpäls, tycker det är lättare under sommaren.

Iaf, mitt sto står nu hos en kompis 20mil ifrån mej då jag fick söka mej nytt stall då min häst blev mobbad av dom två hon gick med i ett stall här vid mej. Jag hittade inget och min kompis tog henne gärna tills jag hittat ett bra stall här vid mej.

Nu har jag hittat ett stall med inflytt 1 Augusti. Min kompis fick Pillisen i oktober skulle jag tro det var och i december på nyårs afton så fick mitt sto förstoppningskolik (Hon har aldrig någonsin varit sjuk lr halt). Iaf så blev hon frisk efter behandling och fick ju stå i några veckor. Nu 4månader efter snart så tycker inte jag och hennes gamla ägare att hon är så fin, inge muskler och hullet är inte så jätte bra heller.

Jag skrev detta i mail till min kompis och hon tog illa till mods då hon har erfarenhet av hästar osv. Det var absolut inte meningen att hon skulle känna att hon är sämre än mej för det är hon absolut inte, tvärt om. Förra ägaren gjorde ett litet schema för å rida Pillan, tömkörning 2dgr i veckan, promenad 2dgr/veckan och ridning 3dgr i veckan... Detta dels för att bygga upp hennes muskler och absolut musklerna vid ryggen då hon har blivit svag i ryggen och ryggraden börjas synas otroligt mycket.

Jag vill veta vad ni tycker och ser av dessa bilderna och hoppas på lite hjälp. Hon får lucern hackat strå, korn, vitaminer och linfrö samt 12kg hö om dagen som hon inte äter upp varje gång....

//Malin

Korterna är tagna den 5 April... Jag ska ta lite bättre bilder nästa helg tänkte jag.

Pillisen5aprilhosJenny.jpg

Pillisen5april2007.jpg

Pillisen5april.jpg

Sv: Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

Ja jag hoppas att dom har avmaskat henne nu i vår, för då skulle hon ha det.

Tänderna, bra fråga faktiskt... :S Kan jag inte svara på..
Lr jo, vid hennes första lr andra vaccinering så skicka tjejen lite snabbt
för hon gick ner och upp ett tag.... Men hon tyckte det såg bra ut bara.

när avmaskades den senast? tänderna?

för att få koll på masken bör du/ni skicka iväg ett träckprov.

Hästen ser ut att ha proteinbrist..Har den börjat släppa sin vinterpäls?

Om jag förstod det hela rätt så är hästen behandlad i december/januari.
Har "rutan" som man rakar på halsen till kanylen inte vuxit igen på fyra månader?!

Jag reagerar också på att den inte har släppt sin vinterpäls, i övrigt så har jag sett värre, men det verkar ju vara en häst som inte mår så bra.

Hon ser inte riktigt fräch ut tycker jag... men blicken på sista bilden är ändå ganska pigg...
Hur har hon det socialt nu? Har hon kompisar? Får hon röra på sig? Det kan ta tid att återhämta sig, att acklimatisera sig, växa till osv. Fodras hon med proteinrikt hö?

Jag tycker det ser ut som hästen får på tok för lite mat! Annars är det något annat fel på den.

Ingen överlinje, inget hull, huvudet ser för stort ut för den taniga, magra halsen. Vinterpälsen ser risig ut.

Hästen ska absolut inte ridas i det skicket, det är min bestämda uppfattning. FÖRST foder (eventuellt veterinärundersökning om den inte tar sig med mer mat) sedan ridning. Som det är nu gör arbete mer skada än nytta.

Hur mycket får hästen att äta?

Svarar alla nu på allt jag kommer ihåg.

Pillan mådde väldigt bra innan hennes kolik som hon fick. Efter det var hon risig och jag tänkte faktiskt inte alls så mycket på det när jag var dit den 5 April.. Jag skäms faktiskt över det :(

Ang maten så får hon en hel massa... 1½l hackat strå, 1l korn, vitaminer, linfrön och 12kg hö. Om höet är bra vet jag inte riktigt, vet inte om dom gör analys på höet. Det dom hade innan hon fick kolik var iaf inte så värst bra fick jag veta (Kanske därför hon fick förstoppningskolik? Men då tycker man att dom andra två borde fått det)...

Vad det gäller hennes rakning, du har faktiskt rätt i det med, jag fundera ett tag på det men tänkte att de kanske tar lång tid, kanske har dom haft halstäcket på? Men iaf, snart har de gått 4månader och pälsen där borde ju ha kommit... De har kommit fjun inge mer..

Vart skickar man täckprov och hur mycket kostar sådant?
Jag ska kolla med min kompis om dom kan öka på med något mer. Men lucern hackat strå ska ju vara bra lr? Sedan så ja höet tror jag inte går och ge mer av eftersom att hon brukar lämna kvar ibland av det.

Jag måste fråga en sak till.. Hur är det med gödselstacken, visst är det väl inte bra om den är mitt i hagen?

Min kompis har ridit henne 5-6dgr/veckan i lugnt tempo har hon sagt.
Hon rids oxå med en ridgjord från Hööks då jag haft jätte svårt för att hitta en bra sadel. (Har lagt ut en tråd om de i utrustning) Har två som jag är sugen på :P

Och ja hon ser djävlig ut och som sagt, min kompis vart inte glad över att jag och Pillans förra ägare tyckte att hon såg risig och så ut. Så hon började med att säga att kom och hämta henne då om du är så mycket bättre jag orkar inte med massa tjafs. Jag vill inte tjafsa och tycker inte att jag gjorde det när jag berätta läget. KAnske vart det för mycket att vi gick in och gav ett förslag om hur hon kunde rida henne och samt detta med tämkörning och promenad.

Ärligt så börjar jag bli rejält orolig och absolut när ni skriver sådant här... JAg ska prata med henne igen, jag ska till dom på fredag och ska då ut och hälsa på tösa igen. Ska ta lite nya bilder då med.

Hon har börjat fälla rejält med vinterpäls, ska beställa hem en ny b-vitamin då den är slut där borta. Jag ska oxå köpa en chambon som skulle vara bra och ha när man skrittar henne för då får hon jobba upp sig igen och lägga muskler över rygg och sådant. Jobba med halsen och så.

Vad tycker ni om den? Jag har aldrig ridit med den men är väldigt mjuk på hand.

Hoppas jag lyckades svara så gott jag kunde..
//Malin

Omusklad, maskig, tunn, och ser inte särkilt fräsch ut.
Kanske borde ta ut en Vet eller ngt för hon ser ej frisk ut.

Ingen hals, ingen rygg, inga rump muskler.
Hon ser ej bra ut.

Tyvärr!

Så lite lucern är ju inte lönt. Det är väl bara några hundra gram, jag vet att det är extremt skrymmande med hackad strå.

Jag gissar på otroligt dålig hö, och i kombination med så lite mat är det ju rena svältkuren. Det går väl att se på hästen om inte annat. Har ingen annan reagerat över att hon ser ut som en tvååring i tillväxtperiod?

Hade det varit min häst hade jag tagit hem den inatt, satt den på rejält med bra mat och gott om hö och låtit den vila några veckor i väntan på svar från träck- och blodprov.

Ärligt talat, den hästen mår inte bra. Att rida den tycker jag verkar helt huvudlöst att ens tänka på. Utan sadel - ännu värre. Ryggraden har förmodligen inte mycket muskulatur som skyddar tornutskotten, så ryttaren förstör nog en hel del för varje steg hästen går. Att jobba hästen när den inte får mat till musklerna gör skada, ibland kan inte hästen hämta sig alls efter att blivit tagen så hårt. Glöm chambong och b-vitamin, hästen behöver MAT. Rejält med bra hö (som är analyserat) och ett lämpligt kompletteringsfoder som är näringstätt.

Jag brukar inte ta till överord i de här diskussionerna, men jag tycker INTE om vad jag ser!

Nä, det är inte bra m gödselstack i hagen!
Ser inte ut som hon rids så mkt... och jag rek inte att använda några hlälptyglar för att få henne att arbeta på annat sätt. Få henne bra först, sen prommenader o tömkörning, sen skrittpass, klättring och uteritter i naturen.

och jag instämmer med dig..

1L luzernhack är ingenting.. min har fått mer än 10 L vilket med den sorten jag använder är 1 fjuttigt kg.

Du ska verkligen inte använda ngr hjälptyglar på henne för att få henne att jobba upp sig och sin rygg. Det du ska göra är att ta hem henne, ge henne MKT och BRA mat. Analyserat hö mm. Avmaska henne, för det har nog ingen gjort på ett bra tag.

Att rida henne rekommenderar jag absolut inte. Hon har ju inga ryggmuskler.

**När du ser skillnad i hull så kan du börja promenera med henne, försiktigt. Efterhand ökar du motion, men i hennes takt så hon ej får träningsvärk eller liknande.

Glömde skriva att de hon får, får hon dubbelt av varje dag, alltså 5l hackat, 2l korn osv... Dock ej höet för de får hon 12 av...

Alltså när jag hade henne så gick hon på fri tillgång på hösilage
ca 20kg, uppdelat på 4ggr/dag (I boxen) och sedan även så mycket som hon åt i hagen.

Sedan fick hon 3l fibergi lr om det var ett kg mått :S Jag vet aldrig vad för mått jag har men en sådan där stor skopa, 3 fulla sådana. Sen vitaminer, morötter och korn.

Vi testade lucern hackat strå för att många säger att det gör susen för en häst. En fråga, hur mycket om dagen ska en häst av det då?

Jag ska prata med vet och se vad dom tycker!!

Hur ska jag göra med foderstaten isåfall om jag får fråga?? Jag har alltid bett om hjälp med den då jag alltid har svårt och bestämma mej och se om vad som är "bäst". Jag är kass på foderstater *skäms*...

Jag vill verkligen få min tös bra och fin igen..
Sist hon såg ut så här var när jag fick henne och då lite sämre nästan.. Men då hade hon inte blivit riden på några månader heller.

Ps, tror du inte hon rids så mycket? Ljuger min kompis för mej eller vadå? Usch nu mår jag inte direkt bra och är sur och irriterad.
Vad skulle jag göra utan er?? Gud vad skönt att kunna skriva in här vid sådana här tillfällen och det..

Tackar!!

Nej! Förlåt. Misstro inte din vän.
Din häst ser inte fräch ut bara, hon kanske inte får det foder hon behöver för att muskla sig... vad vet jag? Det kan vara mask oxå eller något annat.
En 5 åring som arbetas regelbundet borde bygga på sig bättre bara... muskla sig bättre...

Okey då ska jag skippa den...

Jag har ett problem med att ta hem henne... Jag har ingen stallplats nu det är först från 1/8.. Det är fullt i stallet nu tyvärr..

Jag står för skoningen av min tjej då min kompis inte hade råd med det men hon har råd med allt annat sa hon. Jag börjar tvivla lite.

Pillan gick tillsammans med min kompis mors två fjordningar som numera går i varsin del av hagen, alltså pillisen själv och fjordingarna i en annan.

Deras hage är INTE stor och det är den dom delat. Modern har länge försökt att få hyra åkern brevid dom då gubben ej använder den men han vägrar... Det finns inget gräs lr något i hagen, det är gödselstack och stenar och hagen ligger precis intill en fors (Så det är rejält kallt där jämt typ). Hon ser inte alls lika lycklig ut som när hon kom dit.

Stallet jag fixade här i Örebro när vi flytta hit verkade sååå toppen men visades vara skit. Stallägarna kunde knappt något om hästar och var i själva verket lite rädda för dom, ändå hade dom massa egna hästar som dom inte ens red, dom skaffa sig 3 nya islandshästar under tiden jag stod där och dom kasta ut dom i stallet för att ställa in sina issisar där.

Pillan gick tillsammans med två vbl vallackar som var sååå elak mot henne, Pillan gör inget utan hon tar emot spö om hon får lr springer undan.. På slutet gick de så illa så hon börja sparka och bita tillbaka hon var såååå olycklig hon hade inte sin ordning i boxen alls hn var helt anorlunda, kände knappt igen henne och detta redan efter 3v tid där, jag börja söka nytt stall och hittade verkligen inget bra.

Min kompis kunde ta henne och så vart det eftersom att hon var medryttare på Pillan när jag bodde i Falun. Inga problem alls då. Nu
har aldrig sett henne så här.. Mår inte direkt bra av det heller..

Jag ska kolla med stallägaren om dom fått ut någon häst men jag tror inte det. Hon sa att de flyttar 3 hästar till 1/8 inte innan och hon har 1 månads uppsägning om de inte var mer.. Hmm..

Du ska verkligen inte använda ngr hjälptyglar på henne för att få henne att jobba upp sig och sin rygg. Det du ska göra är att ta hem henne, ge henne MKT och BRA mat. Analyserat hö mm. Avmaska henne, för det har nog ingen gjort på ett bra tag.

Att rida henne rekommenderar jag absolut inte. Hon har ju inga ryggmuskler.

**När du ser skillnad i hull så kan du börja promenera med henne, försiktigt. Efterhand ökar du motion, men i hennes takt så hon ej får träningsvärk eller liknande.

Jätte tråkig sits du hamnat i verkligen och jag förstår att det inte alls känns bra.

ang mask.. om du går till apoteket och frågar efter nått som heter "kolla masken" så hjälper dom dig där.det är ett prov som man sänder iväg så får man reda på om hästen har mask och vilken sort och hur mycket.Man får oxå rekomendation om vilket avmaskningsmedel man kan behöva använda.

och ta ut vet igen.be dem ta blodprov och kolla tänderna igen.

se till att hästen slipper stå i gödselstacken.

Ang motion när en häst ser ut så där så tycker jag inte att man ska rida på den alls utan kanske på sin höjd promenera den förhand tills den tagit sig i kroppen ordentligt igen.först då kan man börja arbeta försiktigt med den.
Hadde hon börjat fälla sin vinterpäls?

Menar du att jag ska ge 12kg luzernhhack istället för någe hö?

Låter dyrt, ska kolla efter bra hösilage..
Jag själv gillar inte hö men det kör min kompis mor med så det fick gå så då.

Hon har börjat fälla rejält med päls så det är normalt

luzernhack kan ersätta hö helt och hållet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 990
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar