Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

Kan bara säga att jag känner Molin och har följt pillans utveckling. Visst hon har varit mager och lite så men när hon kom till dig var hon fin. Nu ser hon förskräcklig ut. När en häst ser så ut så ska man inte rida och det kan ju vem som helst förstå. Ja menar titta på hästen nu och förr så får du se. Molin lägg gärna ut lite före bilder. Visst hästen blev sjuk det händer alla men de brukar kunna bli bättre ganska snart. Kan tala om min egen foderhäst. Han blev övertränad och mådde skit på sin sista tävling han hade verkligen tappat gnistan och orka knappt gå till hagen. Men mycket kärlek och promenader senare så var han pigg o kry, det tog en månad att bygga upp honom igen. Så det jag har att säga är att Pillan var fin innan hon kom till dig så kom inte och påstå annat.

Jaha det säger du , när såg du henne då, det är ju konstigt att min ridkompis sa att hon såg tillstymelse till revben när hon kom till mej...och hur har du följt pillans utveckling då om ja får fråga?
det är ju humor att utbildat folk har sett bilderna och inte alls tycker att det ser så farligt ut.
Och isånna fall tycker jag att du och malin ska ta och åka till pillan och titta, hon om nån har livsgnista!!!

Så du menar på fullt allvar att det är jag som svultit pillan!!!!

och om du känner malin så bra kan du kanske se till att hon
TAR DIT EN VETERINÄR FÖR I H.........!!!

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla du. Kolla på hästen hur hon ser ut. Kolla hennes ögon ser hon glad frisk och pigg ut? Om du tycker det ska du nog inte fortsätta med hästar. Till o med min sambo som inte är ett dugg hästkunnig gick förbi min datorskärm och sa stackars häst. Inse allvaret snälla. Självklart har jag upplyst molin om att hon behöver kollas av vet.

Men snälla du. Kolla på hästen hur hon ser ut. Kolla hennes ögon ser hon glad frisk och pigg ut? Om du tycker det ska du nog inte fortsätta med hästar. Till o med min sambo som inte är ett dugg hästkunnig gick förbi min datorskärm och sa stackars häst. Inse allvaret snälla. Självklart har jag upplyst molin om att hon behöver kollas av vet.

om du träffade pillan i verkliga livet så skulle du se att hon verkligen är pigg och allert!!!!

Alltså skitkastning kan nu syssla med via privata mess. :crazy: Så himla farligt såg det inte ut. Hästen är lite smal o dåligt musklad men så som det låter har ingen av kunskpen som behövs för att få hästen att muskla sig rätt.

Ni beter er som små barnungar. Skärpning hästen blir inte bättre av det här ! Ts var orolig för sin häst och fodervärden har hjort sitt bästa. Ta tag i situationén istället för att gräla om vems fel allt är.

En häst är i första hand Hästägarens ansvar.
Mumin

Tycker du ska ta träckprov omedelbart och avmaska efter svaren. Därefter byta till en ren och fräsch hage, som mockas ren minst 1 gång i veckan, helst varje dag dagarna efter avmaskningen.

Har hon inte fällt vinterpälsen än? Ge B-vitamininjektion (mkt effektivare än b vitamintillskott) och öka maten rejält. Tycker du det blir mkt med lucernhacket och hon inte äter allt så byt till lucernpellets istället. Kvarnbyssort har mer protein vilket nog skulle va bra för henne, dock ingen melass så vissa hästar gillar inte det.
Svårt utan analys, men hade gett:
Fri tillgång hö
3-4 kg av Krafft lucernpellets eller 2-3 kg av Kvarnbys lucern (Kvarnbys billigare och drygare)
3-4 dl linfrökaka innehåller mkt fett, är bra för magen och även mkt protein. Tunna hästar brukar gå upp bra på det pga fettet.
Korn typ 1 l
1-2 dl olja + mineraler
Sen avvaktat 1 månad och se hur hon sett ut sen korrigera eventuellt. Under den månaden endast promenader.

Med analys hade det ju blivit mkt lättare, men utan får man ju prova sig fram.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska köpa ett kolla masken paket när jag kommer till Falun på fredag. Men Jenny kommer ju få göra det eftersom att jag åker hem till Örebro på söndagen.

Jag har som sagt pratat med veterinären och förklarat läget och hon förstod allas synpunkter, hon tyckte jag skulle fixa en större hage med fler kompisar samt göra träckprovet och öka på maten.

Det kommer ske.. Jag vill inte flytta runt på Pillan men det blir så nu då det blivit ändrat. JAg och Jenny har pratat. Jag får ev ställa Pillan på lösdrift hos en kompis som hjälpte mej förut med henne.

Jag har INTE sagt något om att Jenny misskötts sig för det tycker jag inte hon gjort. Den fodergivan hon gett sen lång tid tillbaka har jag sagt till henne. Men även sagt att tunnar hon ur får man öka på eftersom att vbl faller ur på vintern (Iaf vissa) vilket Jenny oxå sa.

Kommer iaf säga åt moderatorn och låsa denna tråd nu för den har spårat ur helt och hållet.. Bara en massa missförstånd.

Tack för alla tips och sådant iaf..

Tycker du ska ta träckprov omedelbart och avmaska efter svaren. Därefter byta till en ren och fräsch hage, som mockas ren minst 1 gång i veckan, helst varje dag dagarna efter avmaskningen.

Har hon inte fällt vinterpälsen än? Ge B-vitamininjektion (mkt effektivare än b vitamintillskott) och öka maten rejält. Tycker du det blir mkt med lucernhacket och hon inte äter allt så byt till lucernpellets istället. Kvarnbyssort har mer protein vilket nog skulle va bra för henne, dock ingen melass så vissa hästar gillar inte det.
Svårt utan analys, men hade gett:
Fri tillgång hö
3-4 kg av Krafft lucernpellets eller 2-3 kg av Kvarnbys lucern (Kvarnbys billigare och drygare)
3-4 dl linfrökaka innehåller mkt fett, är bra för magen och även mkt protein. Tunna hästar brukar gå upp bra på det pga fettet.
Korn typ 1 l
1-2 dl olja + mineraler
Sen avvaktat 1 månad och se hur hon sett ut sen korrigera eventuellt. Under den månaden endast promenader.

Med analys hade det ju blivit mkt lättare, men utan får man ju prova sig fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 990
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar