Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vet inte riktigt om jag är rätt tråd.....

nej jag menar inte att du SKA ersätta det ..bara att man KAN :)
Bra att hon fäller pälsen i allfall.

Nä det fatta jag väl :P

Men det skulle fasen bli dyrt och ersätta allt hö med luzern iaf..
Jag är studerande så jag är inte "rik".. Det är det jobbiga..

nej jag menar inte att du SKA ersätta det ..bara att man KAN :)
Bra att hon fäller pälsen i allfall.

Jag ska öka på men jag behöver liiite hjälp då..

VAd ska jag öka på och med hur mycket ungefär?
Lr ja min kompis får öka helt enkelt..
Sen får man väl se om hon tar sig, hon fäller ju vinterpälsen som
normalt... Skönt nog..

Håller helt med här!

Hej!

Ser att din häst får korn. Min häst fick det för några år sen för att lägga på hull; men effekten blev tvärtom. Han mådde inte bra av det och tappade i stället hull. Tror korn är på väg bort som hästfoder, det kan vara olämpligt av någon anledning.
Kan vara nåt att tänka på!

Annars har du fått bra råd, tycker jag.
Förtvivla inte, de flesta hästar hamnar i svackor under sin livstid utan at någon egentligen har gjort så mycket fel, nu när du har uppmärksammat det och gör något åt det kommer det säkert lösa sig bra.

Lycka till!

Jag tycker inte att hästen ser så förskräcklig ut, väldigt smal hals och ser lite maskig ut, men man har ju sett betydligt värre.

Min häst såg lite ut så där förra våren, men det var efter fång och stenhård bantning, så det var troligtvis proteinbrist.

Sen ger ju inte bilderna så bra intryck; hästen står lerig och hängig i en SKITSTACK!!
Kanske det gör lite sitt till att man bildar sig en sämre uppfattning.

Sen borde ju hästen ha mer muskler om den rids regelbubundet.?
Börja med ett träckprov iaf.

En sak till bara, kritisera inte din vän. Hon gör troligen så gott hon kan och kommer knappast rida bättre för att ni begär det. Så enkelt är det tyvärr inte.

Ge mer mat, dubbla mängden lucern är mitt tips.

Och jag tror också det finns en del mask i den där magen tyvärr.
Magen är rund men pälsen och resten av kroppen ger intryck att det inte är pga fett.

kan du inte kolla runt efter andra stall i örebro då ?
jag vet iaf 2 st som vill ha in hästar.
Så du kan ta hem din häst och göra som DU vill samt ha koll vad som verkligen görs med hästen och inte.

Jag ska köpa ett sådant där "Kolla masken" så jag har det när jag kommer till Falun på fredag, jag får fixa det då.

Ang maten: Öka på höet är egentligen dumt eftersom att hon inte alltid äter upp det hon får. Luzernet, ja det skulle man kunna öka på.
Men 10 skopor om dagen? Blir inte det mycket :P

Ang kornet, det har hon alltid fått sen hon kom till mej och hon har fått upp fint med det.

Jag ska ev börja köpa hestekraft när jag får tillbaka henne hit!!
Detta med foderstater måste jag lära mej mer om :P

Detta gör jag i första hand.

Stallen du nämde, vart finns dom.. Ingår något i dom stallen?
Eller köper man allt själv?

Jag vill helst att hö/hösilage, spån och utsläpp samt fodring ska ingå.. Då jag ej har körkort, sen ett plus att det ligger inom en mil helst. Det gör det liite svårare häromkring..

Jag har inte och kommer inte kritisera min kompis för hon är händig
och kan sitt. Hon har ju varit medryttare på Pillan förut så.

Utan jag säger ju det jag ser och vad förra ägaren sa och tyckte, och att hon tog illa upp i det, tycker jag är liite dumt egentligen. Sedan att hon sa till mej att en händig tjej inom hästskap kollat Pillan och sagt att hon har muskler och ser inte alls så illa ut som vi tyckte och hennes mor höll ju med dom med.

Men jag ska öka fodret lr be henne öka fodret, har hon inte råd så får jg köpa hem någon säck åt dom. Sen köper jag "Kolla masken" och ser vad som händer.

Hoppas på det bästa..

En sak till bara, kritisera inte din vän. Hon gör troligen så gott hon kan och kommer knappast rida bättre för att ni begär det. Så enkelt är det tyvärr inte.

Ge mer mat, dubbla mängden lucern är mitt tips.

Det stallet jag har häst i ingår dock bara havre, men vi köper allting ihop, dock så ingår inte fodringar och det är många hästar och dom leds ut.
Stallet ligger lite bortanför karlslund.
Lindbacka om du vet vart det ligger ?

Det andra stallet jag vet ligger bakom vivalla/lundby, där ingår inte heller något men jätte lätta fodringar då man släpper alla hästar så går dom själva.
Mycket bra stall.

Jag vet även att Esplunda slott har många stallplatser, och vill ha in folk, dyrt men det ingår mycket, även fodringar TROR jag ( till 99%) då vi skulle flyttat dit för hon som äger min medryttarhäst vill slippa fodringar.

men det är ju dyrt och en bit bort men bussar..

Okey.. Nä jag vet inte vart någon av dessa ställen ligger.

Men kommer det köra ihop sig med min nuvarande foder värd (Min kompis) så har jag en tjej som har en stallplats i Falun och sa att hon kan ta henne. Då betalar jag allt med.

Jag skulle ha fått hem Pillan 1/3 egentligen men eftersom att jjag fick sommarjobb i Falun under juni och juli så sa jag och min kompis att Pillan får stanna hos henne tills 1/8, då slipper jag flytta på henne hela tiden. Vill undvika det. Dessutom så fick en annan tjej min stallplats och då vart jag lovad en från och med 1/8..

Men samtidigt så blir det en flytt OM min kompis inte går med på att öka i foder och allt. Det är synd för dom går bra ihop tillsammans.

Tack iaf!!

Det stallet jag har häst i ingår dock bara havre, men vi köper allting ihop, dock så ingår inte fodringar och det är många hästar och dom leds ut.
Stallet ligger lite bortanför karlslund.
Lindbacka om du vet vart det ligger ?

Det andra stallet jag vet ligger bakom vivalla/lundby, där ingår inte heller något men jätte lätta fodringar då man släpper alla hästar så går dom själva.
Mycket bra stall.

Jag vet även att Esplunda slott har många stallplatser, och vill ha in folk, dyrt men det ingår mycket, även fodringar TROR jag ( till 99%) då vi skulle flyttat dit för hon som äger min medryttarhäst vill slippa fodringar.

men det är ju dyrt och en bit bort men bussar..

Eftersom hästen varit sjuk är det inte så konstigt om hon hamnat i en svacka, det kan ta tid för vissa hästar att återhämta sig.

Hoppas allt löser sig och att hon blir sig själv igen, Lycka till!

Om jag förstod det hela rätt så är hästen behandlad i december/januari.
Har "rutan" som man rakar på halsen till kanylen inte vuxit igen på fyra månader?!

måste bara fråga, våran häst har kvar rutan på halsen sen ett halvår tillbaka, betyder det nåt eller?

Bra fråga, kan jag ej ge svar på.. Försök få lite "Titta hit" för denna tråd är nog rätt "död" nu...

Det jag vet är iaf att på alla djur så växer pälsen ut rätt snabbt när man rakat dom för olika saker. Måste ju vara likadant för en häst då.

Jaha!
Pillans fodervärd här!

Ja vad säger man?

Detta är inget försvars tal utan bara min syn på saken!

Jag började som sagt som medryttare åt Pillan hösten 2005 till en början två dgr i veckan sen tre, när jag började kunde hon i princip bara gå rakt fram i skritt och trav, galopp skänkeln funkade väl sådär.

Malin själv red väl i pricip aldrig av olika anledningar och skaffade därför en till medryttare en tjej på 14 år som flängde omkring, så det va ju på det viset att man visste inte från gång till gång hur Pillan skulle vara, antagligen fick hon väl göra som hon ville med den tjejen!

Sen fick ja veta att det va ytterligare två tjejer där och red. Det var då ja började känna tt det fick va nog, va/är dökär i hästen, men vem orkar, ja va ju tvungen att ta smällen nån gång så jag bestämde mej för att sluta.

jag och Malin talade inte med varann på några månader, vart väl lite snabbt avslut.

Sen i början på hösten började vi prata lite på msn och ja började spåna på att ja skulle skaffa en foderhäst eller en medryttarehäst (bkev arbetslös i juli, så tid fanns det, va lite osäker om ja skulle fixa det ekonomiskt). Sen skicka de hon ett mail till mej och sa att Pillan behövde ett hem akut hon vantrivdes i sitt stall. Jag funderade ett tag, räknade och grejjade och kom fram till at ja inte skulle ha råd, meddelade detta, men Malin sa att hon skulle betala allt utom hö och ev. kraftfoder.

Sen kom Pillan och ja va sååå glad, hon va smal då man såg revbenen på henne.men hade inte lopp pälsen hon har nu, som vi alla vet att dom kan få vid fällning, korten hon satt ut ger henne verkligen inte rättvisa!

Hon va knappt riden, en gång på flera veckor sa hon. När hon kom va hon grinig att hålla på med, gick knappt att borsta henne utan att hon pressade tillbaka öronen, men nu är hon underbar att hålla på med, älskar att bli pysslad med, kommer för det mesta när man kommer ut i hagen. Bara vid enstaka tillfällen så har hon strejkat.

Och så vitt ja vet så har hon aldrig varit så värst musklad.

Hon har blivit avmaskad av oss!

Jag pratade med Malin och sa att ja vill att vi veterinär besiktar Pillan och då fick ja till svar att det ska ja göra i augusti.....men sen sa ja att ja hade det som krav om ja ska ha kvar henne till augusti, för är det så att hon inte mår bra så vill ja gärna veta va ja ska göra för att hon ska må bättre.

Har även sagt att det skulle kännas bra för mej om hon kunde ta hem henne till Örebro och hade det varit min häst så hade ja gjort det direkt om ja tyckte att hästen inte mådde bra!

Jag hoppas detta löser sej till det bästa!

Nu svarar jag snabbt Jenny!!

Jag förstår inte varför du hoppar på med så mycket ljug på en gång? Hit vänder jag mej alltid först för att se om jag kan få lite råd vilket jag alltid får. Tycker dom att jag ska kontakta veterinär så gör jag givetvis det.

Ang besiktningen så har det aldrig behövt göras därför boka jag in en i Augusti då jag får lön och en hel del andra pengar.

Men börja fundera på en besiktning efter att hon fick koliken hos er, måste ha varit ert hö lr något i hagen som hon fått i sig. Sen att ni tömmar skiten och sådant i hagen är INTE bra då kan dom lätt få mask och massa skit och sjukdomar. Så det vore ju bra och ta bort från hagen och sätta det någon annanstans liksom. Sedan är ju hagen rejält liten, ni skulle bygga ut den lite vilket inte blivit av heller.

Pillan var riden och hade muskler och hull när hon kom till dej!!
Det har jag bilder i massor på.. Hon reds som vanligt 3-5ggr i veckan andra dgr longerades hon osv, visst sen fanns det någon dag som jag inte hann med och rida henne eftersom att hon stod 2½mil ifrån och bussarna gick som dom gick så blev det så. Därför lät jag en äldre kvinna hjälpa mej och hon red henne 3dgr i veckan åt mej och tog henne dom helger jag åkte bort. Tyckte jag var snällt och skönt.

Strax innan hon åkte till dej dom 2veckorna innan tror jag inte det vart direkt mycket ridning 2-3dgr i veckan bara. Men jag tog henne alltid på promenad lr longera. Vad du fått för dej om att hon inte reds så vet jag faktiskt, kanske fattade du mej fel?

Sen så vart hon rejält mobbad och trivdes inte alls i stallet som jag hitta här i Örebro till henne, hon vart lite grinig och inte alls som henne själv och jag börja akut leta nytt stall jag fann inget och eftersom du var ute efter en foderhäst så hörde jag mej för eftersom att du är en toppen ryttare och kan ditt samt bestämd som du visa när du var medryttare. Jag vart rejält glad av att du kunde ta henne och hon trivdes och tyckte om dej med.

Sen det där om att jag aldrig red henne hos Ove, förstår inte alls för det gjorde jag ju. Sen var det bara DU och Em som red henne då jag verkligen hade mycket i skolan och inte hann med Pillan vilket dom vet här inne med då jag skrivit lite om det med....
Jag vet inte alls vad du snackar om för två andra brudar?? Har bara haft två medryttare och det är du och Em ingen annan.

Men som jag sa till dej tidigare, jag ska kolla mej för.. Kanske kan Q hjälpa mej eftersom hon hade stallplats. Annars får jag ställa henne på lösdrift i stora hagar med många kompisar både föl och äldre hästar hos en annan kompis.

Jag ska ju jobba i Falun Juni och Juli så då får hon stå där på sommarbete. Så från 1 Juni så får du absolut bort henne, får se om det kan bli tidigare..

Men att det blev detta förstår jag inte, jag vill bara hennes väl, hon ser inte frisk ut. Jag sa till dej att maten skulle behövas ökas på och ingen ridning.

Jag tänker börja med att öka på maten och köpa det där kolla masken och skicka in prov och se vad det blir. Blir hon inte bättre så tar jag ut en veterinär genast. Jag skiter inte i henne, jag vill se efter först.

Veterinären som skulle ringa upp mej igår, ringde mej när jag var på öppet hus och jag frågade henne om lite råd och hon höll med lite om vad dom sagt här inne på forumet. Att man ska öka på maten och låta henne stå i en större hage så hon får röra på sig och kolla träckprov samt låta henne gå promenad bara.

Hon trodde inte det var akut med besiktning utan jag kunde testa detta med att sätta henne i större hage med fler kompisar och öka maten till en början sen avvakta och se.

Jag kommer kontakta dej snarast...

Kan bara säga att jag känner Molin och har följt pillans utveckling. Visst hon har varit mager och lite så men när hon kom till dig var hon fin. Nu ser hon förskräcklig ut. När en häst ser så ut så ska man inte rida och det kan ju vem som helst förstå. Ja menar titta på hästen nu och förr så får du se. Molin lägg gärna ut lite före bilder. Visst hästen blev sjuk det händer alla men de brukar kunna bli bättre ganska snart. Kan tala om min egen foderhäst. Han blev övertränad och mådde skit på sin sista tävling han hade verkligen tappat gnistan och orka knappt gå till hagen. Men mycket kärlek och promenader senare så var han pigg o kry, det tog en månad att bygga upp honom igen. Så det jag har att säga är att Pillan var fin innan hon kom till dig så kom inte och påstå annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 990
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar