Vet inte hur hon beter sig vid tävling

P

Ponnytjejen

Hej!
Jag har ärvt min systers gamla ponny, en d-ponny och hon är jätteduktig på att hoppa och hon tycker att det är jättekul så jag vill att hon någon gång i livet ska få visa hur duktig hon är. Då i en LD på klubbtävling.
Min syster har tagit med henne på lektion EN gång i ett ridhus och sa att hon blev ganska hetsig... Hon är en f.d ridskolehäst och har varit i ridhus förut och säkert varit med på ridskolans klubbtävlingar m.m men jag är ändå orolig. Och hon blir ganska orolig ibland, är inte alltid så lungn, vet inte hur hon beter sig mot andra nya hästar o.s.v...

Något tips hur jag kan göra? Kanske jag ska ta med henne till ridhuset där vi kanske ska tävla och sedan ska hon bara få träffa några nya hästar bara för att få öva och provhoppa henne? :D (Kanske onödig tråd, men jag vill så gärna att allt ska få bra och jag är nervös av mig ;))

Sv: Vet inte hur hon beter sig vid tävling

Det bästa är väl att ha tränat lite för tränare innan, då är du ju med i en grupp och får hjälp hela tiden! Då vet du också hur ponnyn reagerar i en grupp.
Att ha med sig eller ha tränaren i närheten första gången man tävlar är jättebra, då får du hjälp att gå banan på "rätt" sätt och sådant. MEN det är ju inte alltid genomförbart, så att åka dit och testa och bli lite säkrare själv är det inga fel med! Sen är det ju oftast ganska annorlunda en tävlingsdag jämfört med en "vanlig" dag på klubben! Kanske blir den lite glad och vill visa upp sig när alla tittar på den:D
Åk dit och reka lite, bra idé!
För det mesta går det bra om man kan hålla nerverna i styr själv, det är nog det svåraste:)
Glöm inte att andas (glömmer alltid jag..;) )!!!
Om någon har ett magiskt knep för nerver så berätta gärna- jag är idel öra!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama