Vet-förkortning?

ghost

Trådstartare
Jag fick fakturan på röntgen av åringen i dag...

Vid friröntgen visade det sig att hon har en Birkelandsfraktur på VB och så långt är jag med, men så kom då förkortningarna. :confused:

Ej sek t OCD

Vad sjutton betyder sek?

Sv: Vet-förkortning?

Ej sekundär till OCD? :idea:

Vad innebär DET då? :confused: Att Birkelandsfrakturen inte har med ev. OCD att göra?

*kl* har oxå en fråga!

"lindrigt orolig vid TIR" (gäller rtg av hasleder..eller iaf så står det i det textstycket som handlar om det)

Vad är TIR..? Vad är osteophyt? En speciell sorts benpålagring eller..?

Osteopyt är en benpålagring ja.

TIR har jag bara en gissning om, så det överlåter jag till någon av de kunnigare att uttala sig om, men jag skulle gissa på talus inre rullkam

är det en led kanske?

eller.... hm "lindrigt orolig vid TIR.." känns som en knepig formulering

Springer och hämtar min kurslitteratur för jag läser just nu om skelett, muskler och benbildning.
OC och OCD = osteochondros. En Birkelandsfraktur är också en tillväxtstörning kotleden, som kan förväxlas med OCD kallas även POF. (Osteochondros kan drabba fler leder än kotleden) Enligt en artikel av Göran Dalin.

Springer och hämtar min kurslitteratur för jag läser just nu om skelett, muskler och benbildning.
OC och OCD = osteochondros. En Birkelandsfraktur är också en tillväxtstörning kotleden, som kan förväxlas med OCD kallas även POF. (Osteochondros kan drabba fler leder än kotleden) Enligt en artikel av Göran Dalin.

Det diskuteras huruvida POF - Plantart osteochondralt fragment - räknas till 'OCD-gruppen' eller ej. Det råder delade meningar, men de flesta är nu såvitt jag förstått det ganska eniga om att det inte är att räkna som OCD. Det uppstår dock 'tidigt' oftast, under hästens tillväxt. Och viss benställning (kan det månne varit fransysk sådan?) tycks predisponera.

Ärftligheten tycks lägre än för OCD generellt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 674
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka