vet flex, eller liknande

Sv: vet flex, eller liknande

Jo det skulle jag kunnat, men det är bara som ett djupt skärsår fortfarande, med en ficka. Så fort det drar ihop sig lite så kan jag absolut låta det vara öppet över natten, men som det är nu är risken för stor att det kommer in skit.
Har noga diskuterat med vet, och egentligen skulle det sytts utifrån sårets storlek och djup, men risken att det sprack upp var för stor. Nu har det nästan gått 3 veckor.. Det blir bättre, men det tar jättelång tid! precis när man börjat komma igång igen...

Jo, jag kan prova. Men jag brukar tycka att det sitter bättre med flexen, än med gasbinda. Men det kan utan tvekan handla om min teknik också.. haha

Jag tycker att Powerflex är helt överlägset! Använder också det på travarna vid snabbjobb osv och det sitter verkligen som berget, går inte upp och det tål mkt. När jag hade zinkbandage på ett framben för några månader sedan drog jag några varv Powerflex runt för att skydda zinkbandaget och det lät jag sitta en vecka, tog sedan av de men hade lätt kunnat sitta längre.

Om jag vore dig skulle jag sluta använda silvertejpen och använda Powerflex istället!

ok! men håller det i hagen i snö och fukt?? Kan man ha det under skon också?
Även om det är lite dyrare, så kanske bandaget kan vara på lite längre, och då tjänar man ändå på det.
I nuläget kryper bandaget upp sakta, och därför måste det bytas hela tiden:(
trots att jag lindar ner runt hov och hela köret, så det är även därför jag haft silvertejpen, för att hålla det andra på plats.

dra med powerflexen ett par varv ner under hoven också, så glider det inte upp lika lätt :)

När vårt fullblod trampade in nåt så det blev hål i sulan hade vi på bomull och senare gipsade vi, klisterlinda sen silvertejp och när han var ute å gick eller i sjukhagen la jag en plastpåse på och sen klippte jag av såna där blåbyxor/jobbarbyxor och la om hela hoven och en bra bit upp sen lindade jag fast med silvertejp, höll jätte bra och skyddade en hel del men det var kallt och snö, funkar inte om det är tö å lerigt.

Powerflexen kommer inte åka upp, det lover jag. Jag hade powerflex på min ponny och hon hade det dygnet runt i nästan 2 veckor och det lossnade inte, det sitter som berget och tycker de tål mycket. Vi har ju powerflex på travarna i snabbjobb/lopp osv och där utsätts powerflexen för bangrus, snö, vatten och gud vet vad.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?