vet flex, eller liknande

Z

Ziemona

Någon som vet var det finns till ett bra pris? Betalar 30 kr st, och använder 2 om dagen..
Ser att de finns på b***es till ynka 9.90, någon som vet om dessa är bra??
Tacksam för hjälp:)

Sv: vet flex, eller liknande

Min egen erfarenhet av dom är iaf att dom sitter mycket bättre än t.ex. Gl***s självhäftande..

hm... tror inte det går, för hon har bandaget ute i hagen, med silvertejp utanpå för att hindra väta.. Hon har ett riktigt illa balltramp, så vi har fått fixa ihop en specialare här..
Brukar vara rätt grisigt och trist när hon kommer in.
Har kollat gamla tråden, men den webbshopen som det tipsas om fungerar inte längre =(
Såg också att de på b****s bara är 5 cm breda, lite irriterande..

jag tyckte alla utom veterinärernas egna var usla när jag hade det på min häst :( :(

De jag köper nu heter cohesa, och de fungerar jättebra. Funderade på att beställa ett lass från börjes, men om dessa bandage varierar i kvalité mellan märken så är det ju trist om man sitter där med 20 st....

Dom enda "klisterlindor" som duger till något heter Powerflex!
Absolut inte billigast, men blir något billigare om man köper en hel kartong på en gång. :)
Börjes variant är inte bra alls..dom klibbar dåligt och har väldigt dålig elasticitet.. dom är allmännt veka. tyvärr för priset är ju väldigt fördelaktigt

tror att powerflex är den kraftigare varianten av cohesa, de kommer nog från samma tillverkare. Det är ju ingen nytta om de är billiga, men inte fastnar..helt klart.
Funderar på andra varianter av bandage, men kommer inte riktigt fram till något. drygt!

vad är det för slags bandage du lägger? nån slags sjukbandage förstår jag...men var? :)

Apotekets är tydligen tvättbara.
Blir då billigt i längden.

Rek. av Vet.

Hon har ett djupt balltramp/karledstramp. Vi diskuterade att sy det, men risken för att det spricker upp och blir värre är för stor, så just nu är det hov, karled och en bit upp som bandageras. Hon måste ut lite för att röra på sig, annars blir det ju ingen cirkulation, så då har jag tagit silvertejp runt hoven, och lite upp, men inte för högt iom att det inte andas.

Såret är jättefint, men SÅ segt att läka..... händer inte mycket där inte...
Lägger bomull + klisterlinda, och på natten även stallbandage utanpå hela härligheten för att få lite mer cirkulation.
Vet inte vad för andra alternativ som kan finnas? Det ska ju gå att ha i hagen också utan att såret blir uppblött...

hmmm...
funkar det med typ bomull+trehundraförtioåtta varv silvertejp? eller man kanske får ta bomull+gasbinda+silvertejp?
bomull+gasbinda (finns ju tjockare varianter som är tvättbara) + silvertejp använder vi på jobbet när vi lägger "hovböldsbandage".. och det håller, men kanske inte för några sjutton galoppintervaller med bock och skruv i hagen.. :angel:

Jo men bomull, gasbinda och silvertejp fungerar, men jag är bara orolig över silvertejpen iom att hon gå bandagerad dygnet runt. Såret är ju både på ballen och i karleden, och det kan väl inte vara jättebra att ha såret konstant täckt med silvertejp? eller? Det är bara vad jag trott, att det inte andas. Därför har jag användt bomull + vetflex + slutligen silvertejp om hoven när hon är i hagen.
Hon gå i sjukhage så några galopprejs blir det ändå inte.
Det där med att tvätta är jag lite tveksam till.... fäster det verkligen lika bra igen? Någon som testat?

Jag kan rekommendera de som finns att köpa på Apoteket :) dock ej provat att tvätta dem...

Börjes har jag ej provat...

Hej!

Det är stor skillnad tycker jag, de billigare funkar inte alls lika bra anser jag. Svårt att linda och vill ej fästa som de dyrare (apotekets etc). Jag köpte ett gäng billigare och de var ungefär som att kasta pengarna i sjön. Iofs lindade jag på ardenner hov och behövde två stycken varje gång. Inte billigt, men de satt iaf kvar, samt fäste ordentligt och en helt annan kvalite och "styrka". Jag köpte en hel kartong och då blev det något billigare.

Att tvätta dessa har jag ej provat, men kanske funkar det, bra tips. :idea:

/Tjalle

när min dam hade hovböld i somras så köpte jag kartongvis från www.lillhastenistav.se
Dom dög defenitivt. Jag bytte varje dag och dom höll hela den tiden.
Prövade även att låta det sitta i tre dagar, dom höll då med. Men fick byta varje dag ändå för att hålla bölden borta tillslut.

Jag tycker Powerflex är helt överlägset. Fäster verkligen BRA. Brukar köpa hem en hel låda åt gången. Jag använder dessa på travarna vid snabbjobb och lopp och de släpper inte i fästet även om det är blöta och leriga banor.

Detta kanske inte hör till tråden, men varför kan inte hästen ha såret öppet på natten?

Jag har en häst som är hopplös när det gäller balltramp och i somras var det så illa att han var halt en längre tid och inte kunde tränas på 2 månader ens i skritt.
Om det har börjat komma fram svallkött så tycker jag du ska fråga vetten om d ukan få Lotagen och badda med. Vissa dagar baddade jag med det istället för att bandagera just för att såret skulle få luftas, och Lotagenet gör så att köttet torkar och drar ihop sig.
Det brukar ju ta en evighet (som du säger att det gör också) annars om man måste bandagera dygnet runt. Då kanske du iaf kan ha det öppet på natten.
Bara ett tips!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar