vet du något om denna rasen?

NightRain

Trådstartare
jag ska sälja min häst å köpa en ny.. hittade då en häst av rasen Nonius. nån som känner till något om den?

enligt de jag hittat så är den stark ska passa både som ridhäst och körhäst..

nån som vet nåt?
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Lät intressant så jag kollade om den fanns med i "Forums stora bok om hästen", det gjorde den, står inte mycket men att en stor Nonius är över 155cm i mkh och en liten under 155cm i mkh.. att den har ädelt huvud, lång hals och stark rygg.
Att den är rörlig, långlivad och pigg.
Används till ridning och jordbruk.
Ett varmblod från Ungern.

Har blod från: eng. hbl - normander - turkisk häst - spansk häst - lipizzanare - holsteiner - arab = Nonius

Ingen aning om det var till någon hjälp alls för dig!? :)
 
Sv: vet du något om denna rasen?

jo jag kollade runt lite på de.. å de låter ju faktiskt som en stark å bra häst tycker jag=) skulle passa mig perfekt..
å fina var dom ju åxå:P hehe'

undrar hur många de finns i sverige.. jag hade aldrig hört talas om rasen förut..
 
Sv: vet du något om denna rasen?

jag an mycket väl tänka mig en kalblodstravare men då vill jag ha en som inte är startad.. helst inte tränad för trav heller.. å där kanske de blir svårare?:P
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Nädå dom finns. Alla som föds till travare passar inte till det, har den här sommaren sett flera ute på annons som aldrig startat, några som aldrig blivit travtränade ens. Bara att börja hålla span på blocket och hästnet :). Lättast är ju dock att köpa ett föl, men det kanske inte är aktuellt?
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Inte hört talas om tidigare. Googlade lite och låter trevligt, och roligt att lära sig om nya raser :)

Om du inte hittar en sån kanske en bruksnordis kan vara nåt? ;) Arbetsvillig, stark och godmodig häst. Finns i olika storlekar och modeller. Men annars, leta efter individ och inte ras, om du inte har någon speciell förkärlek förstås :) Lycka till med häst letandet!
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Jag hade heller aldrig hört om rasen, kul med något annorlunda! :)
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Nädå dom finns. Alla som föds till travare passar inte till det, har den här sommaren sett flera ute på annons som aldrig startat, några som aldrig blivit travtränade ens. Bara att börja hålla span på blocket och hästnet :). Lättast är ju dock att köpa ett föl, men det kanske inte är aktuellt?

nä föl är tyvärr inte aktuellt:P
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Kommer antagligen att bli halshuggen nu, men jag tyckte hästen på wikipedia var lik en frieser.

images


Noniusz_mezohegyes.jpg


Aldrig tidigare hört talas om rasen.
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Inte hört talas om tidigare. Googlade lite och låter trevligt, och roligt att lära sig om nya raser :)

Om du inte hittar en sån kanske en bruksnordis kan vara nåt? ;) Arbetsvillig, stark och godmodig häst. Finns i olika storlekar och modeller. Men annars, leta efter individ och inte ras, om du inte har någon speciell förkärlek förstås :) Lycka till med häst letandet!

ja tyckte rasen verkade fin:P nä bruksnordis vet jag inte.. inte ren iaf.. min är ju hälften.. men tror att de är andra delen av honom som gjort honom som han är:P

nä jag ha ringa speciella raser.. jo islandshäst ska jag ha i framtiden.. men kan ju inte välja å vraka då den måste vara viktbärande.. annars hade jag kollat på ALLT i min prisklass hehe
tack=)
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Kommer antagligen att bli halshuggen nu, men jag tyckte hästen på wikipedia var lik en frieser.

images


Noniusz_mezohegyes.jpg


Aldrig tidigare hört talas om rasen.

ja dom är lite lika.. men jag har sett en "hemmatagen" bild på en å den ser inte riktigt lika smäcker ut.. som tur är haha..
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Eftersom jag är nyligen nordis-frälst :p måste jag fråga varför nordisen går bort? För mig är det den ultimata hästen, arbetsvillig när det behövs, men ödslar inte energi i onödan och godmodig att ha att göra med och brusar inte upp i onödan. Men jag kanske hade tur med min :D Ursäkta trådkap...
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Hehe du borde träffa min nordis som hoppar för sin egen skugga och liksom "brusar" hela han för att han blir så hög i energi ibland... fast det är därför jag gillar han, lite skojjigare än andra nordisar ;). Tråådkaaaap :).
 
Sv: vet du något om denna rasen?

ja jag vet inte.. jag har aldrig fallit för den... men jag är ju inte främmande för att provrida nån igen.. alla är ju som sagt individer..men på nåt sätt blir de ändå att man drar sig till vissa raser å vissa gillar man inte:P
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Fortsätter ot
Hehe, låter kul :p Låter som min förra (ett halvblod, som var anledningen till mitt ras byte), bubblade hela hon, mest hela tiden. I det perspektivet är min nuvarande som ett vandrande valium piller, även om han också brusar upp ibland. Dock aldrig så länge, det är ju jobbigt :D
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Visst är det så, vissa gillar man och vissa inte. Hade en rejäl crush för frieser en period, sedan stod jag uppstallad hos en som hade flera och de förlorade sin magi. Hästarna var supertrevliga och vackra, men som sagt magin med de stora svarta var borta. Varför vet jag inte.
 
Sv: vet du något om denna rasen?

I Ungern finns två inhemska raser - Nonius är en. Fanns många stuterier i början av nittonhundratalet.
 
Sv: vet du något om denna rasen?

Ringde på en annons på en häst för ett tag sedan. Eller det var i våras och den var blandning Lipizzan/Nonius. Importerad från Ungern. Så lite noniusblod finns i Sverige. Den såg iof ut som en Lipizzan.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Shixle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 824
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp