Verkning och skoning

Sv: Verkning och skoning

Det är nog jätte olika från häst till häst.

Min hovis kommer ut var 7:e vecka vi bokar ny tid när han kommer ut så båda han och jag vet när han ska komma nästa gång ;)
 
Sv: Verkning och skoning

Palema skrev:
hörni tjejer! det står faktist i djurskyddslagen att en häst ska bli verkad var 8:de vecka! en häst som inte blir verkad kan anmälas till djurskyddsverket. !


så här står det:
Hovar på häst ska inspekteras regelbundet och verkas vid behov.
text kopierad från

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=297

min häst blir verkad var 10.e vecka på vintern, och var 8.e på sommaren då hovarna växer fortare.
 
Sv: Verkning och skoning

Mack_Lobell skrev:
Hur ofta verkar/skor ni era hästar? Tycker inte man ska överstiga 8 veckor i alla fall. Beror ju på lite hur hovkvaliten är, om man rider med skor och hur mycket skorna slits.

Men jag vet folk som inte verkar hästen på flera månader:eek:
Tror dom inte hästarna behöver verkas eller?

Hur mycket växer en hov i månaden?
Och efter hur lång tid tycker ni det klassas som vanvård om man inte verkar hästen?

...........................................................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Verkning och skoning

medryttarhästen Calle verkas vid behov..
Det kan bli allt från 4 - 9/10 veckor.. När det är nödvändigt.. Han är barfota..
 
Sv: Verkning och skoning

ja, klart att det även är upp till ägaren att se till attt hästens fötter undehålls. men nu verkar det (iaf här) som att inte alla hästägare fattar hur en hov ska se ut.. :( jättetråkigt att se på dom stackars hästar som går med 3-4 månader gamla skor på sina ENORMT långa hovar.!! man får ju damp på såna människor. hujj..
så där tycker jag det är hovis ansvar att pika lite mot att du kanske borde sko den oftare, men i det härfallet är det ofta outbildade hovslagare som inte verkar veta så mkt.

är hovslagar ansvarig på klubben efter att vi bytta till den hovslagare jag har, tidigare hade vi en outbildad hovslagare på klubben som verkligen inte visste vad han gjorde! (enligt min mening) 40% av hästarna hade hovbölder, många hade strålbensröta och ALLA var 3-5 cm för långa :eek:

nåja, nu är det bättre=) och appropå det här med att amn kan bli anmäld om man låter hästen gå för länge... det var en veterinär som sa det när vi hade ringorm och ingen hovis ville komma till oss. "om ni inte får hästarna skodda fören det gått 8 veckor är det anmälningsbart", inte för att det nu händer så ofta :) haha.. nåjaa... :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp