Verkas zebrorna på zoo?

Sammet

Trådstartare
Ja, rubriken är ju ganska sägande.

Verkas zebror på zoon?
Om ja, hur?
OM nej, vad gör att de inte behöver det?

Sv: Verkas zebrorna på zoo?

Vet inte men jag skulle kunna tänka mig att det måste verkas.
Det blir inte så mycket slitage på Zebrornas hovar i fångenskap som i det fria.
Skulle kunna tro att de får något lugnande (eller så är de såpass mycket hanterade att det går att verka dem)

mvh
Carina

Ja, rubriken är ju ganska sägande.

Verkas zebror på zoon?
Om ja, hur?

Visst måste även dom verkas och det görs på samma sätt som på hästar. Det finns dock inte en tjans att göra det utan att dom först sövs med bedövningspil.

Vet inte hur det är med zebror men przewalskihästarna som står på Nordens ark sades praktiskt taget aldrig behöva verkning. Det har hänt någon gång. Det handlar nog om hur djurparken har anpassat deras miljö , om den ger berikning och förutsättningar för rörelse och slitage.

Mumin

ja, zebrorna sederas antingen med pil eller med spruta och läggs ner om de är för bråkiga, sedan verkas dom.. *har kollat på veterinärerna på TV*

Jag vet inte hur det gör me Zebror. Men enligt en föreläsare som jag lyssnade på igår så behöver en hov som är i naturlig balans aldrig verkas. Sen spelar det ingen roll om de går i stor eller liten hage.
Det var vad han sa. :angel: Men jag är nog inte beredd att hålla med.

Jag vet inte hur det gör me Zebror. Men enligt en föreläsare som jag lyssnade på igår så behöver en hov som är i naturlig balans aldrig verkas. Sen spelar det ingen roll om de går i stor eller liten hage.

Låter lite som en Strasser typ det där.... Näe tror inte man ska lyssna på det. Zebrorna som bor på Zoo är ju inte direkt ute på savannen och springer omkring och nöter sina fötter som dom ska så jag antar att dom måste verkas som en häst....

SANCHP heter det. :angel: Han poängterade NOGA att enda likheten mellan det och strasser vad att de gillade barfotahästar. Men i mina öron låter det likadant. :smirk:

*kl*

Då kommer jag till nästa fundering.

När jag var till camargue och red camargehästar fick vi kika på deras hästflock som gick under "vilda" förutsättningar.
De var precis som en vildhäst, enda skillnaden var at de red in som unghäst. Sedan släpptes de tillbaka.

Deras hovar var visserligen stora, de hade stor anläggningsyta, men vinklar och längden på hovarna var i utomordenligt skick.
De varken verkades eller skoddes.
Det behövdes inte heller, jag har aldrig sett så välvårdade icke verkade hovar.

Dessa hästar gick på några hektar land våtmark.

Om man i praktiken skulle importera ett gäng hästar som är vana vid denna sortens liv, och erbjuda dom flera hektar land att ströva runt på, skulle de behöva verkas då?

Och hur många hektar land krävs per häst för den teorin?
Jag antar att det kräver den sortens mark som den specifika rasens är uppfödd på.

Vad händer om man tar en camarguehäst som är van vid våtmarker och sätter den på en enorm lösdrift med hård mark?

Vad händer om man tar en häst som är van vid hård mark och sätter den på mjuk mark?

Obs att jag bara sitter och funderar på teorier. Det innebär inte att jag tänker göra det i verkligheten så det behövs inget varnande finger. :)
Jag gillar att ifrågasätta det man vanligvis anser är normen, och fråga varför det är normen.

Senast ändrad:

Precis. De har där gjort en miljö med väldigt blandat underlag. De fodrar hästarna så de varje dag måste gå över fint, hårt grus och på så sätt sliter hovarna bra.

hmm ja, jag tycker att det känns som att en hov som är van vid mjuk mark skulle ha problem de fösta året med hård mark och hålla sig mycket till gräset och en del stillastående..

en häst som är van vid hård mark(te.x mustang) kommer på mjuk mark kommer förmodligen inte att slita ner sina hårda hovar utan de kommer att behöva verkas eller få trava på grusväg 3-4 timmar om dagen..

Men enligt en föreläsare som jag lyssnade på igår så behöver en hov som är i naturlig balans aldrig verkas. Sen spelar det ingen roll om de går i stor eller liten hage.

Hm, då ska man nog inte slå sig på att bli barfotaverkare då... Om det är sant att en hov i naturlig balans aldrig behöver verkas, skulle man väl förlora sina kunder snabbt, eller? Jobbigt att skaffa nya hela tiden! Eller är det kanske så att det tar MÅNGA år att få en häst i naturlig balans? Det låter ju väldigt märkligt, minst sagt.

Ja, det var en intressant fråga. Tyvärr fick vi aldrig nått bra slut på föreläsning då det blev bråk och halva publiken gick. :smirk:

Helt rätt. :angel:
En i publiken (hovslagare) undrade om han inte hade några bilder på hovar HAN skapat som enligt han var rätt verkade för han visade bara bilder på mustanghovar. Han blev sur och sen kom dom in på något med lamellranden iom fång (jag hade tappat bort mig redan där) och då ver det en anna i publiken som blev riktigt sur på hovslagaren för hon ansåg att hon hoppade på honom och reste sig och gick, och alla i hennes sällskap följde med. Sen blev det allmänt kalabalik och tillslut var vi ca 10 pers kvar.

OL verkade rätt van för han verkade inte bry sig.
Och enligt min mening, så kan jag tycka att OL verkade rätt duktig på att "hugga" tillbaka på folk som försökte fråga något. Inget ordentligt svar fick man heller.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar