Verka ner för långa hovar?

Mia_R

Trådstartare
"Nyförvärvet" har väldigt långa hovar av visserligen mycket bra kvalité, men de är som sagt för långa. Hovis kunde inte ta så mycket på en gång som vi egentligen ville och eftersom hon än så länge gå och skrotar i hagen så får hon gå barfota. Alltid nöter det lite tills hovis kommer ut igen. :smirk: Men hur många verkningar kan det ta innan man blir nöjd med längden? Visst är det svårt att svara utan att ha sett hovarna, men hur har ni gjort med de som varit mycket för långa tidigare som ni sett, om ni förstår hur jag menar..? :o

Sv: Verka ner för långa hovar?

Aj då, jag som hoppades att det "bara" skulle ta några månader. :crazy: Ja, ja, hon rör sig bra och jag hoppas det inte ska inverka allt för mycket på lederna bara vinklarna är rätt, men lite orolig är jag ju att hon ska vricka sig. :( Eftersom vi ska flytta så är det ju inte min ordinarie hovis som kommer att sköta henne vilket är synd. En bra hovis är guld värd och ska skötas som en dyrbarhet. :D

Det beror helt på hur hovarna förväxt sig. En häst jag tog hem hade gräsligt långa hovar, men det var mest bara hovvägg, så det gick att ta bort vid första verkningen. Det vara bara under en skoningsperiod som dessa hovar fått förväxa sig med de lövtunna skorna kvar på hovarna, som växt ner runt om.

Är det dock så att hovarna har förväxt sig under en längre tid och blivit misskötta så kan även kötthoven vara missformad och längre. Det går ju inte att verka ner mer än att det finns nog kvar av sula och hovvägg så att det inte ger med sig vid tryck. Hur illa det är kan nog bara din hovslagare som själv har karvat i hoven säga.

Hälsning Maja

Jag skulle inte kalla hovarna för misskötta, men det är bra mycket längre än vad jag nånsin sett tidigare på en häst IRL. Om jag jämför med andra hästar så är hennes flera cm längre och nu gick det ju inte att ta mer i första vändan utan vi måste vänta och verka ner eftersom. Hon ser ut som hon skulle in i showringen i USA när man ser riktigt skräckexempel. :crazy: Men hovarna är som sagt i övrigt av mycket bra kvalité och riktigt fina trots "platåskorna". :cool:

Platåskor skriver du nu, lång hov är för mig en osedevanligt lång tå med sänkt trakt. Då är vinkeln antagligen mycket förändrad, men höga hovar behöver inte ha givit så stora ändringar i hovvinkeln och då kan det gå lite snabbare.

Nä, hade jag bara menat lång tå så hade jag skrivit lång tå, nu är hela hoven lång så hon har platåskor. ;)

Är det så illa att hörnstöden/trakerna ligger centimetrar nedanför strålen med? Så att den inte får markkontakt. Det låter i så fall inte bra. Det kan leda till att strålen krymper och hoven blir trång i trakten och det går inte att åtgärda. En stråle som inte tar mark, krymper och ger en dåligt blodcirkulation/hovmekanism.

Men jag kanske inte förstod hur du menade.

Hälsning Maja

Jag har inga kort på fossingarna och hon står på en lösdrift just nu några mil härifrån. Får se om jag kommer ihåg att ta kameran med mig när jag åker ut nästa gång.

Stopek skrev:
Det kan leda till att strålen krymper och hoven blir trång i trakten och det går inte att åtgärda.
Det gör det visst det.
Går att åtgärda alltså.
Man kan sko med PG-beslag eller en hård sula, och så fyller man ut mellanrummet med något (silicon, tjärdrev eller liknande) så att strålen kommer i tryck.
Eller så kan man gipsa foten så att strålen får tryck och hoven vidgar sig.
Det mesta går faktiskt att lösa på en hov, även om det kan ta lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 314
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka