Verka dräktigt sto innan fölning!?

Maja_Kandi

Trådstartare
Ja, helt enkelt: Hur nära kan man verka ett dräktigt sto innan fölning?

Hade hovis ute i "mitt" stall idag som skulle verka tre hästar och sko två, men h*n verkade inte min dräktiga med anledningen att det var för nära fölning (bf 26/4)!? Jag har aldrig hört talas om att man inte kan verka ett sto innan fölning!? Hon är i stort behov av verkning, hon sliter inte sina hovar nästan alls nu då hon mest står stilla och vilar. Så hon är den i stallet som är i störst behov av verkning! Jag var ju såklart inte på plats och kunde därför inte ifrågasätta detta själv.

Nån som kan förklara för mig varför det inte går?

Sv: Verka dräktigt sto innan fölning!?

Det får du nog be hovslagaren förklara.
Vi har då verkat hästar som till och med gått över tiden.

Enligt stallägaren som var med så sa h*n att det var för hög risk för förlossningsfång, men jag har aldrig nånsin hört talas om att en verkning kan orsaka det? En foderstat som är helt åt skogen låter mera rimligt som anledning för det...

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet om detta, så ni som kan får gärna förklara vad det är jag missat!

Vi verkar och de de som är dräktiga oavsett hur nära fölning det är. Är hovslagaren i stallet så verkas alla. Jag har inte hör att det skulle vara större risk för fång om man verkar dräktiga ston, ingen hovslagare har någonsin sagt det och vi har heller aldrig haft några problem med fång.

Det enda min hovslagare sa när vi bestämde tid inför högdräktigheten var att han gärna verkade senast ca en månad innan beräknad fölning. Men det var bara pga att de sedan började bli så pass tunga så det blev jobbigare för hästen att stå på tre ben. Inte ett ord om någon fång inte.

Jag verkar helst ca 4 v innan fölning så att de inte skall bli sulömma pga sin tunga vikt, även pga belastningsfång ( har haft en som fått det, berodde nog inte pga verkningen men men... )

Låter oftast verka åtta veckor innan. Sista veckorna innan fölning tycker mitt sto det är hemskt jobbig att hålla upp bakbenen. Sen ber jag hovslagaren komma ett par dagar efter fölning för att se hur fölet står och rör sig.

Försöker få mina verkade en 6-4 veckor innan beräknad fölning med, just för att de kan få jobbbigt att hålla benen upp med all extra tyngd och man vill ju inte att de skall gå med långa tår eller behöva verka precis efter fölning heller!

Vet att det skrevs om det här med ev fång förra året här, men inte hört det innan eller någon annanstans ifrån för den delen heller!

Tack för alla svar!

Jag pratade med min gamla hovis igår kväll, och h*n tycker att det låter dumt att inte verka henne, med tanke på att hon har så stora och "förvuxna" hovar nu. Det har gått nio veckor sen senaste verkningen för hovis blev senare än vad han skulle ha varit. H*n sa dock att man kanske inte ska ta lika mycket som vid en vanlig verkning just pga av risken för att bli sulömma av den extra tyngden. Den förklaringen köper jag hellre faktiskt. Ska försöka få hit en hovis som iaf kan ta det värsta, för tillfället har hon grytlock till fötter... :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka